Espen64 Espen64 skrev:
Nej, jeg skal efterisolere med 45mm isolering. Min fråge är vilken dimension ska reglene ha. 45x45, eller 45x95..?
Om du ska ha 45mm isolering bör du välja 45x45.
Själv skulle jag inte göra så mycket jobb för den lilla isoleringsmängden
 
F fribygg skrev:
Om du ska ha 45mm isolering bör du välja 45x45.
Själv skulle jag inte göra så mycket jobb för den lilla isoleringsmängden
Intressant.
Hur ville du ha gjort det? Etternitplåten måste bort då jag har gjort om på fasaden.?
 
Om jag skulle isolerat fasaden skulle jag hellre gjort det ordentligt, att göra allt jobb och dra på med så mycket kostnader för 45mm vägg isolering känns onödigt dyrt.

Bild på det du gjort om skulle underlätta förstås.
 
F fribygg skrev:
Om jag skulle isolerat fasaden skulle jag hellre gjort det ordentligt, att göra allt jobb och dra på med så mycket kostnader för 45mm vägg isolering känns onödigt dyrt.

Bild på det du gjort om skulle underlätta förstås.
Fönstret i övervåningen är bytad till en mindre variant så där fattas det etternitplåt.
https://photos.app.goo.gl/eij1BoTSGJf2xX5z8
 
Jag ser inget i din bild som skulle vara anledning till 45mm isolering och fasadbyte. Om du inte får tätt och snyggt vid ett utbytt fönster är det nog mycket enklare och billigare att anlita den lokala plåtslagare för att fixa problemet.

Isolering är oftast mycket billigare och enklare att lägga/blåsa på vindsbjälklaget så det skulle jag föreslå om huset känns kallt eller har en onödigt stor energiåtgång.
 
Larsa Larsa skrev:
Kolla fasadskivor, då slipper du köldbryggor i reglarna. Typ denna

[länk]
En sån på 100mm och en ny fasad skulle nog göra skillnad för energiförbrukningen men det blir väl en rätt kostsam åtgärd för TS hus?
 
F fribygg skrev:
En sån på 100mm och en ny fasad skulle nog göra skillnad för energiförbrukningen men det blir väl en rätt kostsam åtgärd för TS hus?
Nu säger ju TS att han behöver byta fasad och då är det ju dumt att inte försöka göra ngt för att förbättra isoleringen. Sen har vi ju redan tidigare i tråden diskuterat att bygga på för mycket förstör estetiken.

Att smacka på 150mm på det huset är inget jag skulle ge mig på…
 
  • Gilla
Espen64
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Nu säger ju TS att han behöver byta fasad och då är det ju dumt att inte försöka göra ngt för att förbättra isoleringen. Sen har vi ju redan tidigare i tråden diskuterat att bygga på för mycket förstör estetiken.

Att smacka på 150mm på det huset är inget jag skulle ge mig på…
Så Läsa. Vad rekommenderar du mig att göra? Såhär tänkare jag. Rätt eller fel ?
1- Riva mig helt inn till Timmervägen.
2- Fästa vindskydd direkt mot timmervägg (?)
3- Montera 45x45 reglar.
4- Montera 45mm Rockwool isolering mellan.
5- Montera 28x70 spikslag på kors av 45x45 reglar.
6- Montera upp Baspanel 22x120

Espen
 
surris
Espen64 Espen64 skrev:
Så Läsa. Vad rekommenderar du mig att göra? Såhär tänkare jag. Rätt eller fel ?
1- Riva mig helt inn till Timmervägen.
2- Fästa vindskydd direkt mot timmervägg (?)
3- Montera 45x45 reglar.
4- Montera 45mm Rockwool isolering mellan.
5- Montera 28x70 spikslag på kors av 45x45 reglar.
6- Montera upp Baspanel 22x120

Espen
Vindskyddet ska vara utanför isoleringen. Mellan 4-5.
 
  • Gilla
Espen64 och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Vindskyddet ska vara utanför isoleringen. Mellan 4-5.
Tack för bra svar.
Har dog en ny fråga jag hoppas någon kan hjälpa med.

Ska montera panelen liggande på väggens nedra del, och stående på väggens övre del. Hur gör jag i övergången liggande/stående panel för att säkerställa att det inte kommer fukt och räte inn i övergången?
Espen
 
Sätt en plåt, typ ett överbleck
 
  • Gilla
Danne5
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Sätt en plåt, typ ett överbleck
Under stående panel och över liggande?
 
Illustration av detaljerad hörnkonstruktion på trähus med benämnda komponenter såsom vindskiva och droppbleck.

Typ sådär.
 
  • Gilla
Espen64
  • Laddar…
Och den stående panelen skall vara snedsågade i underkant. Lämpligen med cirkelsåg när den är på plats så blir det en snygg rak kant
 
  • Gilla
Espen64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.