Behöver lite smakråd. :) Jag har en äldre Skånegård där boningshus och loge sitter ihop i en lång länga och där stalldel är ihopbyggd med dessa i vinkel. Byggnaderna är i dåligt skick och alla fönster och dörrar behöver bytas ut. Tanken är att göra om stall och loge till bostadsdel efter bygglov. I stalldelen sitter två ursprungliga gjutjärnsfönster med åtta små rutor med välvd båge upptill (original). Övriga fönster i stalldelen är liksom i bostadsdelen utbytta någon gång och saknar spröjs (troligen 50-60 tal).

Fråga 1. Samma form på alla fönster?
Alla fönster kommer som sagt att bytas ut och alla fönster kommer att vara med spröjs. Ett alternativ är att för ett enhetligt intryck sätta likadana fönster i bostad, stall och loge. De skulle i så fall vara rektangulära med högre höjd än bredd och med kvadratiska spröjsrutor. Detta innebär naturligtvis avkall på stallfönstrens form. Kan man tänka sig att detta ”är i sin ordning” då jag ändå gör om stall till bostad eller skulle ni eftersträva att bibehålla stallfönstrens ursprungliga uttryck i hela eller delar av stalldelen och kan man i så fall göra det på ett sätt så att det ändå blir en enhetlighet?

Fråga 2. Samma färgsättning på alla fönster?
Fasaden är vitputsad på alla byggnader. För ett enhetligt intryck tänker jag mig samma färgsättning på alla fönsterbågar. Jag tror att ursprunglig färg har varit grön i boningshuset men lutar mot att jag väljer en grå färg. Som frågan ovan, skulle ni låta stalldelen sticka ut och där välja svart som de ursprungliga gjutjärnsfönstena? En lösning skulle kunna vara en grå färg som inte är alltför ljus men inte heller helt svart och välja det på alla fönster.

Om byggnaderna låg separerade från varandra hade det inte varit samma huvudbry, men nu vill jag få till en enhetlighet som är tilltalande för ögat. På ett sätt är det tacksamt att byggnaden förfulats i samband med fönsterbytet på 50-60-talet för nu kan det bara bli bättre. :)
 
Redigerat:
Microkatten
Jag tycker en bra utgångspunkt när man renoverar gamla hus är att utgå från hur det ser ut nu (eller egentligen hur det såg ut ursprungligen) och om man skall göra några ändringar så måste man argumentera väldigt övertygande med sig själv. :D Dessutom brukar det hjälpa att glömma alla moderna krav på räta vinklar, likformighet, perfekta ytor, vit/svart färgskala och andra trender.

Så som svar på fråga 1:

Är det några problem att behålla uthusens uttryck? Själv kan jag tycka att det blir mer intressant att kunna se byggnadens ursprungliga användningsområde även om man ändrar på dess användningsområde. Är det inte roligare att se ut genom ett järnfönster när du befinner dig i uthus-delen av den framtida bostaden och få en daglig påminnelse om byggnadens historia?

När vi renoverade delar av ett uthus behöll vi de gamla järnfönsterna som fanns kvar sedan det var ett hönshus. De sitter t.ex. på "fel" höjd både exteriört och interiört, men när man sitter innanför så är de perfekta att titta ut.

Fråga 2:

Utifrån svaret på fråga 1 ovan så skall självklart stallfönsterna vara svarta! ;) Gråa fönster i bostadshuset är inte fel i allmänhet, men varför inte behålla det gröna? Om bostaden är vitputsad skulle jag nog välja mer färg på fönsterna, gröna eller röda är ju klassiker. Varför skulle du välja grå?
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Jag tycker en bra utgångspunkt när man renoverar gamla hus är att utgå från hur det ser ut nu (eller egentligen hur det såg ut ursprungligen) och om man skall göra några ändringar så måste man argumentera väldigt övertygande med sig själv. :D Dessutom brukar det hjälpa att glömma alla moderna krav på räta vinklar, likformighet, perfekta ytor, vit/svart färgskala och andra trender.

Så som svar på fråga 1:

Är det några problem att behålla uthusens uttryck? Själv kan jag tycka att det blir mer intressant att kunna se byggnadens ursprungliga användningsområde även om man ändrar på dess användningsområde. Är det inte roligare att se ut genom ett järnfönster när du befinner dig i uthus-delen av den framtida bostaden och få en daglig påminnelse om byggnadens historia?

När vi renoverade delar av ett uthus behöll vi de gamla järnfönsterna som fanns kvar sedan det var ett hönshus. De sitter t.ex. på "fel" höjd både exteriört och interiört, men när man sitter innanför så är de perfekta att titta ut.

Fråga 2:

Utifrån svaret på fråga 1 ovan så skall självklart stallfönsterna vara svarta! ;) Gråa fönster i bostadshuset är inte fel i allmänhet, men varför inte behålla det gröna? Om bostaden är vitputsad skulle jag nog välja mer färg på fönsterna, gröna eller röda är ju klassiker. Varför skulle du välja grå?
Tack för dina tankar! :) Jag är helt med på hur du menar och min kluvenhet ligger väl just i det om jag ska återskapa det ursprungliga uttrycket i stallet eller om jag ska eftersträva en enhetlighet med boningshuset när allt ändå måste göras om från topp till tå. Om jag byter till nya fönster med samma form som originalstallfönstren i stalldelen är jag rädd att känslan ändå blir ”bra försök” eller? :) Då bättre att inte eftersträva originalet och göra annorlunda? Så snurrar mina tankar! Om man har kvar gjutjärnsfönstren som jag förstår att ni har då har man ju på något sätt kvar känslan från hur det var från början. Har ni gjort om den delen till bostad?

Så när som på några originalfönster i gjutjärn i stall och loge är både bostadens och stallets fasad förfulade med fönster som inte passar husets uttryck i övrigt. I det avseendet har jag ju möjlighet att ”leka” lite mer. Det hade dock varit lite lättare om jag visste hur fönstren hade varit placerade (det är ytterligare en grej!j från början. På vissa ställen finns en symmetri i avstånden medan på andra ställen inte. Hur har ni det vad gäller avstånden mellan fönstren?

Så var det färgen. :) Jag är för byggnadsvård men jag är inte supertaggad på att ha gröna fönsterfoder även om min gissning är att det var det ursprungligen. Jag vet att det var mer färgglada inslag mot putsade fasader. Grått tycker jag är en behaglig och vilsam färg. Om jag skulle välja svart även på boningshuset då skulle jag förvisso få till en enhetlighet med stallets fönster. Dock fundersam om det ser för hårt ut mot den vita fasaden. Sett det på en del Skånegårdar, men är det något senare tillkommet?
 
Redigerat:
Microkatten
F Fixarfia skrev:
Om jag byter till nya fönster med samma form som originalstallfönstren i stalldelen är jag rädd att känslan ändå blir ”bra försök” eller?
Varför då?
F Fixarfia skrev:
Då bättre att inte eftersträva originalet och göra annorlunda?
Det är nog en balansgång vad och hur man bör ändra och beror förstås också på det enskilda objektet. Svårt att tycka till utan att veta husets ålder och hur det ser ut! :D
F Fixarfia skrev:
Om man har kvar gjutjärnsfönstren som jag förstår att ni har då har man ju på något sätt kvar känslan från hur det var från början. Har ni gjort om den delen till bostad?
Den delen av uthuset blev för ett par decennier sedan omgjort till kontor och tvättstuga, men p.g.a. felaktig renovering var vi tvungna att riva en del av ytterväggen.
F Fixarfia skrev:
Det hade dock varit lite lättare om jag visste hur fönstren hade varit placerade (det är ytterligare en grej!j från början. På vissa ställen finns en symmetri i avstånden medan på andra ställen inte. Hur har ni det vad gäller avstånden mellan fönstren?
Ni har inte försökt hitta gamla bilder? Det finns inte med i Svenska Gods och Gårdar? Man kan antagligen se spåren av ändringar om/när man öppnar upp mot stommen, men då är det kanske lite sent att börja fundera...

Vi skall byta alla fönster - som har blivit utbytta under årens lopp - på bostaden, och har lyckats få fatt i gamla bilder som är tillräckligt gamla för att visa originalfönsterna. Där kan man se att det har skett en del ändringar av fönsterpositioner m.m. under årens lopp. Vi har (haft) både en- två- och (lite mer oväntat) trelufts-fönster i original, inte alltid i symmetri. Symmetri var nog inte alltid prioriterat på landet i vanliga boningar förr, man fick ändå en trevlig fasadbild med de fönsterideal som var tillgängliga då.
F Fixarfia skrev:
Grått tycker jag är en behaglig och vilsam färg. Om jag skulle välja svart även på boningshuset då skulle jag förvisso få till en enhetlighet med stallets fönster. Dock fundersam om det ser för hårt ut mot den vita fasaden. Sett det på en del Skånegårdar, men är det något senare tillkommet?
Många svarta fönster har nog tillkommit under senare tider, såsom för vår bostad, som nu är klädd med vit panel. Det ser inte alls bra ut...här har jag bytt ut det första, tidigare svarta, fönstret mot ett i grönt, temporärt innan fasadrenoveringen sker. Det blev genast mycket bättre :D

Det har också varit lite olika traditioner för längor med synligt korsvirke om virket färgas rött eller svart, vilket i sin tur ger olika färgval på fönster. Putsade hus har sina egna färgskalor.

En besläktad fråga är fönsterfärgen på insidan. Vi har använt grått på insidan av stallfönstret:

Nymålat grönt fönster med vit fönsterbräda i ett rum med gulmönstrad tapet och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns mycket att säga om fönster! Har ni varit på Frilandsmuseet i Köpenhamn? Som ett lite större Skansen, man kan få mycket inspiration där! Åk dit om ni inte varit där! :D
 
Microkatten Microkatten skrev:
Varför då?
Jag har inget rakt svar på det utan är mer fundersam om det finns en risk för att det upplevs så i stalldelen då det blir en stor förändring där. :) För boningshuset tänker jag inte så.

Microkatten Microkatten skrev:
Det är nog en balansgång vad och hur man bör ändra och beror förstås också på det enskilda objektet. Svårt att tycka till utan att veta husets ålder och hur det ser ut! :D
Ja, förstår det! :) Jag vet inte exakt ålder på byggnaden tyvärr men gissningsvis är den från senare halvan av 1800-talet. Jag bifogar några bilder på några av fönstren. Vad gäller byggnaden är det i princip ett T där ena sidan av stallet och framsidan av boningshuset möter varandra och vätter mot gårdsplanen.

Microkatten Microkatten skrev:
Ni har inte försökt hitta gamla bilder? Det finns inte med i Svenska Gods och Gårdar? Man kan antagligen se spåren av ändringar om/när man öppnar upp mot stommen, men då är det kanske lite sent att börja fundera...
Jo, jag har försökt hitta gamla bilder! Har hittills bara hittat bilder på en del grannbyggnader i Svenska Gods och Gårdar, men jag har inte gett upp i mitt sökande. Jo många svar får jag nog när jag öppnar upp, men det är som du säger, kan vara lite sent att bestämma sig då. :)

Microkatten Microkatten skrev:
Många svarta fönster har nog tillkommit under senare tider, såsom för vår bostad, som nu är klädd med vit panel. Det ser inte alls bra ut...här har jag bytt ut det första, tidigare svarta, fönstret mot ett i grönt, temporärt innan fasadrenoveringen sker. Det blev genast mycket bättre :D
Så fint det blev med det gröna hos er! :) Det verkar som att även gjutjärnsfönstren på stalldelen hos mig har varit grönmålade en gång i tiden. Du ser det på fotot. De gick tydligen all in med grönt på både boningshus och stall. :)

Microkatten Microkatten skrev:
En besläktad fråga är fönsterfärgen på insidan. Vi har använt grått på insidan av stallfönstret:
Ja det är nästa huvudbry! Har ni satt ett innerfönster där på insidan? Blir det kalldrag eller funkar det bra?

Microkatten ”Microkatten” skrev:
Det finns mycket att säga om fönster! Har ni varit på Frilandsmuseet i Köpenhamn? Som ett lite större Skansen, man kan få mycket inspiration där! Åk dit om ni inte varit där! :D
Nej där har jag inte varit! Tusen tack för tips! Dit får jag ta och bege mig. :)
 
  • Gammalt gjutjärnsfönster med grönmålad ram och tegelslag på en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt gjutjärnsfönster i vitt fasadgavel med avflagning, tydliga spår av grön målfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle vilja säga att som vanligt så är det många faktorer som spelar in, så det är svårt att ge riktigt bra svar utan att ha sett helheten och ha lite koll på den närliggande bygden. De skånegårdar som vi jobbat med har alla haft olika förutsättningar, men jag skulle absolut råda dig att behålla det gröna - grönjord eller oxidgrönt mot vit kalkputs är ju klassiskt och känns ofta väldigt behagligt med lagom kontrast. Svarta fönster ger ofta för hård kontrast mot den vita putsen och ger iaf mig dåliga typhusvibbar men i vissa delar av Skåne har det varit populärt länge och då kanske det finns anledning att fundera på det, men om det varit gröna från början så skulle jag inte ändra. Grått kan vara OK då det ger en mildare kontrast men är historiskt sett ganska ovanlig vilket gör att det kan se lite ovant och underligt ut om man inte väljer kulör med omsorg.

Gällande fönsterformen så skulle jag försöka behålla stallfönstren, men om det behövs större ljusinsläpp koncentrera mig på en fasad och bara byta där. Här blir det ju lite ”beror på” igen, hur planritningarna ser ut och vilka funktioner som ska in, hur stora och hur många fönster det finns osv osv.. precis som andra vart inne på finns det stora kvaliteter i att kunna se och uppleva byggnadens historia även om det rör sig om upplevda ”skavanker”. Varken människor eller byggnader utan personlighet är speciellt roliga i längden, hur snygga och rätta de än är.

Generellt så träffar jag sällan folk som ångrade att de var för varsamma i sina renoveringar, däremot folk som ångrar att de slet ut allt eller ändrade för mycket.. Man kan alltid göra om igen om man inser att en större förändring verkligen behövs, men det kan vara svårare att få tillbaka bortbyggd charm. Men det beror som sagt på..
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
Jag skulle vilja säga att som vanligt så är det många faktorer som spelar in, så det är svårt att ge riktigt bra svar utan att ha sett helheten och ha lite koll på den närliggande bygden. De skånegårdar som vi jobbat med har alla haft olika förutsättningar, men jag skulle absolut råda dig att behålla det gröna - grönjord eller oxidgrönt mot vit kalkputs är ju klassiskt och känns ofta väldigt behagligt med lagom kontrast. Svarta fönster ger ofta för hård kontrast mot den vita putsen och ger iaf mig dåliga typhusvibbar men i vissa delar av Skåne har det varit populärt länge och då kanske det finns anledning att fundera på det, men om det varit gröna från början så skulle jag inte ändra. Grått kan vara OK då det ger en mildare kontrast men är historiskt sett ganska ovanlig vilket gör att det kan se lite ovant och underligt ut om man inte väljer kulör med omsorg.

Gällande fönsterformen så skulle jag försöka behålla stallfönstren, men om det behövs större ljusinsläpp koncentrera mig på en fasad och bara byta där. Här blir det ju lite ”beror på” igen, hur planritningarna ser ut och vilka funktioner som ska in, hur stora och hur många fönster det finns osv osv.. precis som andra vart inne på finns det stora kvaliteter i att kunna se och uppleva byggnadens historia även om det rör sig om upplevda ”skavanker”. Varken människor eller byggnader utan personlighet är speciellt roliga i längden, hur snygga och rätta de än är.

Generellt så träffar jag sällan folk som ångrade att de var för varsamma i sina renoveringar, däremot folk som ångrar att de slet ut allt eller ändrade för mycket.. Man kan alltid göra om igen om man inser att en större förändring verkligen behövs, men det kan vara svårare att få tillbaka bortbyggd charm. Men det beror som sagt på..
Stort tack för utförligt svar. :) Jag förstår dilemmat med att inte se helheten framför sig och därmed svårigheten att ge ett klart svar. Anledningen till att jag inte lägger upp hela byggnaden är för att den då syns publikt, men jag kan försöka beskriva lite mer. :)

Jag vill renovera varsamt och är noggrann med att det blir på ett byggnadsvårdsmässigt sätt avseende material och metoder. Därav mycket tankeverksamhet. :) Alla byggnader är i mycket dåligt skick och kräver en renovering från grund (gräva ut allt och fylla med perlit eller hasopor) till tak (byta ut nuvarande plåttak). Ytterväggar behöver lagas på en del ställen. Alla dörrar är i dåligt skick och en del sitter på ”trekvart”. Huset har stått obebott i flera år och även förfulats i samband med renoveringar på 50-60-talet. En gång i tiden har det nog varit en fin byggnad och jag vill återge den dess någotsånär ursprungliga charm även om det innebär en modernisering och att en del skavanker går förlorade i och med att renoveringen är omfattande. Omgivningarna är öppna.

Byggnaden är stor. Stallet är ca 120 kvm och ca 17 meter långt. Idag sitter fem fula icke stallfönster på sidan som vätter mot gårdsplanen medan på baksidan sitter fyra fönster varav två är stallfönster. Jag håller helt med dig om att svart mer kan se ut som ett ”typhus”. Grått kan man kanske se som en kompromiss men jag får kanske tänka om kring den gröna färgen kring fönstren. :) Angående stallfönstren vad säger du om att de också har varit grönmålade - gjorde man så? När du säger behålla stallfönstren, menar du de befintliga eller byta ut till en modern variant i trä (eller gjutjärn) som är öppningsbar men samma form som originalet? De som sitter där idag är inte öppningsbara och inmurade.

Det låter som att du jobbar med renovering av Skånegårdar. Får jag fråga var i Skåne?
 
Jag skulle absolut försöka behålla gjutjärnsfönstren om det går. Man kan sätta innerfönster eller möjligtvis byta glas. Måste de vara öppningsbara? Det är svårt att göra nya fönster lika smäckra, och väldigt svårt om de ska vara öppningsbara. Om man kan lösa vädringen genom de andra fönstren så är det en fördel, men det beror ju på planlösningen. Jag jobbar inte direkt med renoveringar av skånegårdar, men ibland. Jag är arkitekt och intresserad av kulturmiljöer och byggnadshistoria, men långt ifrån ngn byggnadsvårdsexpert. Vi jobbar mest med nybyggnation men har varit inblandade i en del renoveringar på Söderåsen och sen ritat nya hus i känsliga miljöer i Lund och nordvästra Skåne. Vi försöker oavsett projekt studera lokal byggnadshistoria och egenheter och sen förhålla oss till det på något sätt.

Om du blir medlem i byggnadsvårdsföreningen kan du få gratis rådgivning av ett länsombud, de kan vara väldigt duktiga, jag har dock ingen koll på de i Skåne.
 
J Grisbacka skrev:
Jag skulle absolut försöka behålla gjutjärnsfönstren om det går. Man kan sätta innerfönster eller möjligtvis byta glas. Måste de vara öppningsbara? Det är svårt att göra nya fönster lika smäckra, och väldigt svårt om de ska vara öppningsbara. Om man kan lösa vädringen genom de andra fönstren så är det en fördel, men det beror ju på planlösningen. Jag jobbar inte direkt med renoveringar av skånegårdar, men ibland. Jag är arkitekt och intresserad av kulturmiljöer och byggnadshistoria, men långt ifrån ngn byggnadsvårdsexpert. Vi jobbar mest med nybyggnation men har varit inblandade i en del renoveringar på Söderåsen och sen ritat nya hus i känsliga miljöer i Lund och nordvästra Skåne. Vi försöker oavsett projekt studera lokal byggnadshistoria och egenheter och sen förhålla oss till det på något sätt.

Om du blir medlem i byggnadsvårdsföreningen kan du få gratis rådgivning av ett länsombud, de kan vara väldigt duktiga, jag har dock ingen koll på de i Skåne.
Trevligt att du är arkitekt. Då har du koll på det estetiska. Det är inte nödvändigt att några inte är öppningsbara om andra är det. Jag tänker lite på hur det går att få till ett innerfönster på ett både snyggt och praktiskt sätt. Någon nämnde att det kan bli problem med kondens men det kanske beror på. Det vore ju fint att kunna behålla de som finns medan jag sätter in nya efter äldre förlaga i gluggarna där det nu sitter 50-60-talsfönster som i detta fall inte passar byggnadens uttryck.
Just det, vad bra att du nämnde om byggnadsvårdsföreningen. Jag har hört något om detta med rådgivning från länsombud. Ska ta och kontakta dem.
 
Microkatten
F Fixarfia skrev:
Har ni satt ett innerfönster där på insidan? Blir det kalldrag eller funkar det bra?
Eftersom fönstret inte sitter i murad vägg gjorde jag en karm där även en innerbåge fick plats. Bör gå att göra en fals för innerbåge också i en murad fönstersmyg. Med en bred luftspalt mellan ytter- och innerbåge får man bra isolering!

Jag får svag kondens på stallfönstrets insida, men det försvinner snabbt när solen går upp, så har inte brytt mig om att fixa det. Mellanrummet mellan bågarna skall ju normalt ventileras och innerbåge vara lufttät: en av dessa kan då tydligen förbättras...

Ditt stallfönster ser fint ut med grönt! Även om det inte varit grönt från början så bidrar husets alla tidsåldrar till dess historia. Samma färg på bostadens alla fönster kan ge ett sammanhang även om man har olika typer av fönster.

Då tycker jag vi bestämmer att fönsterfärgen skall vara grön! ;)

Det finns kanske större portar på uthusen som kan ge fina ljusinsläpp?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Eftersom fönstret inte sitter i murad vägg gjorde jag en karm där även en innerbåge fick plats. Bör gå att göra en fals för innerbåge också i en murad fönstersmyg. Med en bred luftspalt mellan ytter- och innerbåge får man bra isolering!

Jag får svag kondens på stallfönstrets insida, men det försvinner snabbt när solen går upp, så har inte brytt mig om att fixa det. Mellanrummet mellan bågarna skall ju normalt ventileras och innerbåge vara lufttät: en av dessa kan då tydligen förbättras...

Ditt stallfönster ser fint ut med grönt! Även om det inte varit grönt från början så bidrar husets alla tidsåldrar till dess historia. Samma färg på bostadens alla fönster kan ge ett sammanhang även om man har olika typer av fönster.

Då tycker jag vi bestämmer att fönsterfärgen skall vara grön! ;)

Det finns kanske större portar på uthusen som kan ge fina ljusinsläpp?
Javisst, nu är det grönt det blir! ;-). Jag kollade upp om gamla gjutjärnsfönster och tydligen var det vanligt att man målade dem i grönt. Grönt, rött, svart. Så jag tror faktiskt att mina stallfönster varit grönmålade från början. Genast blev det därför mycket lättare att bestämma sig för nu blir det grönt på fönster på boningshus, loge och stall/ladugård! :) Tack för att du bidrog. :).

Jo det går att göra mycket ljusinsläpp från andra håll. Jag är väl mest bekymrad över den isolerande förmågan vid fönstret och att få till det snyggt. Du har ju liksom kunna sätta fönstret där inne i fönsternischen. Jag såg någon variant där innerfönstret sitter i liv med innerväggen men då går hela fina nischen liksom förlorad. Men det går kanske att göra som du beskriver även i murad vägg. Får klura lite. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.