Vaknade imorse och huset strömlöst pga löst jfb. Lokaliserade felet till luft/luft-pumpen i garaget. Det är en 6 år gammal "Invest Living". Ja, det är en lågprispump, men det vet jag redan.

Följande sker:
Pump normalt inkopplad: löser när utedelen ska "dra ogång"

Endast spänning på utedel: jfb löser ej

Endast spänning på innedel men signaltrådar inkopplade till utedel : löser när utedel ska starta (dock har den ingen spänning så den startar givetvis inte)

Endast spänning på innedel, signaltrådar ej kopplade till utedel: jfb löser ej.

Ligger felet i innerdel eller utedel tror ni?
 
A
J jaeger77 skrev:
Vaknade imorse och huset strömlöst pga löst jfb. Lokaliserade felet till luft/luft-pumpen i garaget. Det är en 6 år gammal "Invest Living". Ja, det är en lågprispump, men det vet jag redan.

Följande sker:
Pump normalt inkopplad: löser när utedelen ska "dra ogång"

Endast spänning på utedel: jfb löser ej

Endast spänning på innedel men signaltrådar inkopplade till utedel : löser när utedel ska starta (dock har den ingen spänning så den startar givetvis inte)

Endast spänning på innedel, signaltrådar ej kopplade till utedel: jfb löser ej.

Ligger felet i innerdel eller utedel tror ni?
Den har gått länge!
Troligt inverter kort eller kompressor.
Men det förekommer på dessa att givarsladdar nöts av pga usel kabeldragning
Så demontera hela utedelen gör en okulärbesiktning, ta bort anslutningen till kompressorn mät denna, givarna och kompressorvärmen/trågvärmen
 
  • Gilla
jaeger77
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Den har gått länge!
Troligt inverter kort eller kompressor.
Men det förekommer på dessa att givarsladdar nöts av pga usel kabeldragning
Så demontera hela utedelen gör en okulärbesiktning, ta bort anslutningen till kompressorn mät denna, givarna och kompressorvärmen/trågvärmen
Jag testade att koppla bort skyddsjorden. Hade 150V mellan fas/nolla och chassi. Startade pumpen och konstaterar att kompressorn låter inget vidare. Lätt metalliskt ljud, men det startar och värmer, dock inte så mycket som den brukar.

Slog av matning, tillbaks med skyddsjorden och kopplade ur kompressorn. På med spänning och inget överslag mot jord. Får givetvis felkod då inte kompressor startar.

Mäter stiften på kompressorns (3-fas), där har jag 280ohm mellan samtliga faser till jord.

Så, vi kan då konstatera att kompressorn är kass?
 
A
J jaeger77 skrev:
Jag testade att koppla bort skyddsjorden. Hade 150V mellan fas/nolla och chassi. Startade pumpen och konstaterar att kompressorn låter inget vidare. Lätt metalliskt ljud, men det startar och värmer, dock inte så mycket som den brukar.

Slog av matning, tillbaks med skyddsjorden och kopplade ur kompressorn. På med spänning och inget överslag mot jord. Får givetvis felkod då inte kompressor startar.

Mäter stiften på kompressorns (3-fas), där har jag 280ohm mellan samtliga faser till jord.

Så, vi kan då konstatera att kompressorn är kass?
ja har du kortis till jord från kompressorlindningen så är den kass.
dem kanske var dåligt vakumsugen vid installation så att det bildats syra i oljan vilken frätt upp isoleringen
men det är bara att byta kompressor och skölja systemet ca 12000.-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.