Man undrar hur ”nära” grannarna ligger eftersom de störs av glaspartier. Själv tycker jag att det byggs för få slott och herrgårdar idag. Tror ni att det hade gått att få bygglov för ett sånt här bygge idag med gnälliga och avundsjuka grannar? Imponerande slott med torn och många fönster vid vattenkanten, svensk flagga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 29 till
  • Laddar…
Jag tycker det är sorgligt att kreativitet och samhällsbyggnad hindras genom att grannar ska kunna vara nån slags estetikpolis och ha veto på arkitektur. För mig får var och en sköta sig själv och det som är under någon form av gemensamhets regler ska skötas av de som är avsedda att göra det. Om ett bygge utformas att vara inom gällande regler då är det så. Vad grannar tycker om saken hör inte dit.
 
  • Gilla
sunnis och 9 till
  • Laddar…
Exakt. Det kan självfallet vara lite speciellt i vissa områden, t ex ”Röda stan” i Norrköping, ett gammalt väl sammanhållet område där husen följer en viss standard och en svart funkisvilla inte skulle passa in. Men en gård på landet, troligtvis utanför detaljplanlagt område, varför ska någon tillåtas ha synpunkter om de estetiska där?
 
  • Gilla
gaia och 9 till
  • Laddar…
Det ser mest ut som en ladugård, eller ett ridhus. 100% ekonomibyggnad i stilen, noll % bostad. Smaken är som baken…

…och därför borde smak och design inte spela någon roll.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
U
krillek krillek skrev:
Exakt. Det kan självfallet vara lite speciellt i vissa områden, t ex ”Röda stan” i Norrköping, ett gammalt väl sammanhållet område där husen följer en viss standard och en svart funkisvilla inte skulle passa in. Men en gård på landet, troligtvis utanför detaljplanlagt område, varför ska någon tillåtas ha synpunkter om de estetiska där?
Jag håller helt med! Klart att man ska få bygga ett slott som förr i tiden ifall att ingen berörs så mycket. Tror även att det skulle gynna samhället positivt att inte alla förmögna sitter ute i Danderyd.
 
  • Gilla
big mike och 10 till
  • Laddar…
hur nära är det till grannen
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
en annan sak den där digitala bilden på förslaget varför ser den och bilden på den tidigare förslaget ut som nåt från ett data spel från 1999 jag menar har arkitekten inga snyggare program idag specielt i den prisklassen
 
Svårt för kommunen att inte bevilja bygget när han står för 2000 jobb..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Svenska avundsjukan ligger djupt.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
C
Grylf Grylf skrev:
Svenska avundsjukan ligger djupt.
Verkligen. Jättetrist att det blir en oansenlig, oproportioneligt påkostad tummetott istället för något spektakulärt.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Jag fattar inte, var kommer "den svenska avundsjukan" in här?
 
O Olaf3 skrev:
Jag tycker det är sorgligt att kreativitet och samhällsbyggnad hindras genom att grannar ska kunna vara nån slags estetikpolis och ha veto på arkitektur. För mig får var och en sköta sig själv och det som är under någon form av gemensamhets regler ska skötas av de som är avsedda att göra det. Om ett bygge utformas att vara inom gällande regler då är det så. Vad grannar tycker om saken hör inte dit.
Det är ju så det är i verkligheten. Grannarna bara uppmärksammar högre instanser om vad de tycker är felaktigt, vad sen länsstyrelser och miljödomstolar beslutar baserar sig på lagen och inte vad grannarna tycker. Grannar har inte nån form av helig veto-rätt i byggsammanhang.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
finns det verkligen ingen tomt i Falkenbergs kommun som man kan bygga ett slott på?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hur nära är det till grannen
Googla på följande koordinater (se nedan) så får du upp en kartbild på platsen.
56.910355740988535, 12.41058422209734
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.