Hej!

Hur kopplar jag bäst ihop en ackumulatortank, 750 liter,
till en befintlig panna som idag matas av en värmepump.
Använder en separat varmvatten beredare till tappvattnet
Tanken har både tappvattenslinga och solslinga som jag
har tänkt att koppla in i ett senare skede.
Elpatronen som är på 9 kwh skall bara vara igång på dom
”billigare” nattimmarna. Har timavläsning på elen.
 
Vad för befintlig panna?
 
Diom oljepanna som endast tar emot vattnet från värmepannan och "fördelar"
 
Förlåt, jag menar "från värmepumpen"
 
Tror du måste ge mer detaljer. Har du en värmepump som värme upp vattnet innan olja pannan som du vill sedan skicka till acktanken för att laga när elen är billigare?
 
Vattnet som jag värmer upp i tanken på natten går till "pannan", som kan ses som ett magasin. När detta vatten är slut, i temperaturen, startar värmepumpen som också skickar sitt vatten till "pannan".
På pannan sitter shunten som skickar rätt temperatur till villans uppvärmning.
När sedan elen på natten åter blir billig startar elpatronen i ackumulatorn.
 
Att låta något flöde gå igenom pannan när den står still, blir det stora förluster. det är luftdrag genom den och då kommer allt vatten att kylas av en del, när flödet passerar den. Gör en enkel skiss hur du tänk att det ska fungera rörmässigt.
 
Luftdraget har jag visserligen stoppat i utloppet av "pannan" men jag förstår att det säkert blir mycket förluster i dom befintliga rörren o naturligtvis i " själva "pannan" också.
Kan det bli ett bättre flöde om man sätter backventiler och eventuellt en shunt vid ackumulatortanken?
Avståndet mellan ackumulatortanken och "pannan" som finns i källaren är ca: 10 meter. Tanken står i garaget och vattnet leds via en isorlerad kulvert på 60 cm.djup. (Skåne).
Jag har fyra cirk.pumpar med golvvärmen.
Jag har kopplat ihop och är igång men effekten är kanske inte som jag hade tänkt mig.
Har nu köpt två 750 liters ackumulatortankar till och koppla dom i systemet.
 
Vad för VP har du och hur kraftig är den.
 
En CTC EcoAir som blivit 11 år gammal och ger ungefär 45 graders vatten (7 kw)
 
Det blir inte mycken värme av den för att ev ladda några tankar, allra helst 2 X750 , den kan med rätt koppling på rören kanske ladda 750 L . Samtidigt som den laddar ska den även ge värme till huset, du får kanske räkna av laddning med ca 4 kw när tempen åker ner på ca - 10 , och då har du nog samma kW ut från VP och inget blev kvar till en tank
 
Nej det förstår jag. Värmepumpen klarar ej av att värma någon ackumulatortank.
Men billig el finns det nästan alltid på natten (i natt ca: 10-15 öre) och elpatroner är ju inga problem att stoppa i en tank. Naturligtvis ska det ej finnas någon förbindelse mellan VP och Ackan.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Hur tänker du då , ingen förbindelse VP -Tank . Du ska ju ha VP som en backupp när tankarna inte räcker hela dagen och värma med bara patroner 1500 L från tex 30 C i botten ( GV då ) till 85 C tar tid och säkert så räcker knappt 6 kW patron , det är ca 95 kW som ska värmas + det som går åt huset under natten. Samt att det måste nog vara en patron i varje. Kan gå att få ihop så det fungerar skapligt.
 
Nej de är rätt att en 6 kw ej räcker..
Idag kör jag en 9 kw patron i den tank som är inkopplad. Detta räcker i 6 timmar värme på dagen. I dom andra tankarna kommer jag även att stoppa i el patroner.
Idag får jag starta upp VP manuelt efter 6 timmarna och pausa elpatronen på dagen för sedan återgå natt vred.
Detta måste man kunna lösa med automatik eller vad tror du.?
 
Det går med lite gnista på styrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.