Hej vi är i startgroparna för att beställa vårat nya hus, det är ett ca 190kvm stort suterränghus. Det som är lite annorlunda är att ingången är på undervåningen men vi kommer att ha vardagsrum, kök och master bedroom på övervåningen. Vi vill ha det så eftersom vi har mycket bättre utsikt från övervåningen. Tyvärr är vi även lite begränsade i höjden på huset då planbestämmelserna för området säger att vi får max ha 5m byggnadshöjd.

Men kom gärna med feedback på planlösningen, är det nått som vi bör ändra?
 
  • Arkitektonisk ritning av ett suterränghus med fyra fasadvyer, inklusive ingång på undervåningen och balkong på övre våningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett suterränghus med fyra sovrum, vardagsrum och kök på övervåningen, samt planlösning och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av ett tvåvånings suterränghus med kök, vardagsrum och sovrum på övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för väderstreck?
 
  • Gilla
bjwe
  • Laddar…
Hej huset ligger på en liten kulle och vätter mot Nord och vi har sjöutsikt i nord och väst.
 
  • Ritning av enplanshus med markerad nordlig riktning, flera rum och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det måste vara förberett för kök på entréplanet enligt tillgänglighetskraven.

I tvättstugan bör det man använder minst (värmepump, ventilationsaggregat etc.) vara längst bort från dörren och det man använder mest (städskåp och tvättmaskin) vara närmast dörren.

I hallen ser det ut att vara ont om plats för alla kläder för både gäster och en hel familj.

Skjutdörrar är inte lika ljuddämpande som vanliga dörrar så det är ju bra att fundera på om man verkligen vill ha det till ett sovrum.

Går det inte att placera kaminen så att man även ser den från matbordet?

Man brukar undvika att ha toalettdörrar i kök pga. de dofter som kan komma från toaletten när dörren öppnas.

Jag vill ha mer än 90 cm mellan diskhon och hällen så att man får plats med allt som behövs vid tillagningen och så att två personer kan komma åt det som finns där. Det ser också ut som att den person som står där och t.ex. skär grönsaker blockerar hällen.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det måste vara förberett för kök på entréplanet enligt tillgänglighetskraven.

I tvättstugan bör det man använder minst (värmepump, ventilationsaggregat etc.) vara längst bort från dörren och det man använder mest (städskåp och tvättmaskin) vara närmast dörren.

I hallen ser det ut att vara ont om plats för alla kläder för både gäster och en hel familj.

Skjutdörrar är inte lika ljuddämpande som vanliga dörrar så det är ju bra att fundera på om man verkligen vill ha det till ett sovrum.

Går det inte att placera kaminen så att man även ser den från matbordet?

Man brukar undvika att ha toalettdörrar i kök pga. de dofter som kan komma från toaletten när dörren öppnas.

Jag vill ha mer än 90 cm mellan diskhon och hällen så att man får plats med allt som behövs vid tillagningen och så att två personer kan komma åt det som finns där. Det ser också ut som att den person som står där och t.ex. skär grönsaker blockerar hällen.
Tack för feedbacken.

Det kommer att bli kök /Trinett i tvätstugan på undervåningen.

Ang din kommentar om placeringen i tvättstugan hade vi inte tänkt på det tack fdet tar vi med os.

Vi vet att hallen är i minsta laget men har vät och vridit på det ganska mycket men vill gärna få plats med ett vardagsrum där nere så det blir tyvärr lite kompromiss. Någon ide vad man kan göra för att få det lite större / bättre planerat?

Ja det kanske är värt att ha en riktig dörr till sovrumet.

Vi har funderat så kring kaminen också, vår tanke var att ha den brevd dörren till balkongen men det känns den så in klämd.

Ang doften från övre toaletten hade vi den från början ut mot trappan men sen kom vi på att vi ville ha badkar och då fick vi flytta dörren, tänker också att det är en "hall" emellan.

V har i nog ändrat oss så att spis och en liten ho blir i köksön.
 
Jag tycker det ser ut att vara outnyttjad yta i matsalen. Tror du inte dessa meter hade kunnat göra bättre nytta någon annan stans?
 
Var parkerar man bil när man kommer?
 
Nu är jag absolut ingen arkitekt men det är nånting med fönstersättningen på höga långsidan som stör mig. Just fönster är skitsvårt efter som det ska bli bra i varje rum för sig från insidan och som en helhet på utsidan.

Jag jag ritat vårat hus tillsammans med en arkitekt och just fönsterna höll vi på länge med. Jag misstänker att jag stör mig på att dina är för nära kvadrater utan att vara det. Jag minns att vår arkitekt pratade om att former, generellt inte bara fönster, antingen ska var en kvadrat eller en tydlig rektangel.

Men som sagt, jag är bara en helt vanlig lekman.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B bjwe skrev:
Vi vet att hallen är i minsta laget men har vät och vridit på det ganska mycket men vill gärna få plats med ett vardagsrum där nere så det blir tyvärr lite kompromiss. Någon ide vad man kan göra för att få det lite större / bättre planerat?
Vad sägs om en liten 40 cm djup nisch in i allrummet direkt vid ytterdörren?
Alltså det utrymme som är "ovanför" soffan. Då skulle man i alla fall kunna ställa de mest leriga/blöta skorna där samt ha krokar för barnen.
B bjwe skrev:
Vi har funderat så kring kaminen också, vår tanke var att ha den brevd dörren till balkongen men det känns den så in klämd.
Det tror inte jag utan att det framhäver kaminen i stället.
B bjwe skrev:
V har i nog ändrat oss så att spis och en liten ho blir i köksön.
Bara det blir tillräckligt med arbetsbänk kvar också.

Den där vrån som blir till höger om trappan där uppe kanske kan infogas i badrummen på något sätt i stället för att vara en återvändsgränd?
Kanske flytta skiljeväggen mellan badrummen åt vänster så det går att utvidga det stora badrummet så att det får en rak vägg eller så. Gästtoaletten är ju onödigt stor.
 
Jag hade breddat vinkeln till samma bredd som resterande del av huset, detta för att allrum, entré och vardagsrum ska få mer kvadratisk form och på så vis bli mer lättmöblerat.

Där uppe hade jag funderat en vända kring om det verkligen behövs on suite och wc. Det är ju bara ett sovrum där uppe så att ha dörren ut mot v-rum, kanske med en liten mindre Hall utanför borde räcka tillräckligt.
Det hade dessutom gjort så både badrum och walk in closet hade kunnat göras större.

Vid köket hade jag struntat i den lilla entrén och istället gjort ett skafferi. Baksidan nås ju ändå ifrån balkongen.

Och på tal om balkong då snor de ju en hel ljus på bottenvåningarna, så frågan är om de mindre främre balkongerna verkligen använts?
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Jag var inne på samma spår som jarlsgård att jag hade breddat vinkeldelen. Då slipper man en massa omöblerbara vinklar inne i huset. Både allrum och hall där nere blir större och lättare att möblera.
Ritning av ett våningsplan med markerade förbättringsförslag, inklusive en breddad vinkel och omorganiserat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kan jag även hålla med om att det känns onödigt med en gäst wc med det upplägget. Personligen hade jag hellre haft en större klädkammare, och med en ingång till badrum enligt min skiss nedan är badrummet fortfarande tillräckligt nära stora sovrummet för att man inte ska behöva springa naken genom huset, men ändå tillgängligt för gäster, samtidigt som det ger möjlighet till mer förvaring i övre hallen.
Ritning av en husplan med markerade ändringar och noteringar som föreslår en omstrukturering av vissa rum för bättre användning av utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Kul att ni bygger suterränghus. Jag har själv ett egenritat med ingång på nedervåningen och kök osv på övre plan. Mycket trevligt.

Jag behövde inte höra någon trinett på nedre plan. Det räckte med att dra förberedande anslutningar för VA. (Ligger under golvet)

Jag hade funderat på att planera om förråd och toalett och tvättstuga på nedervåningen. Fönstret är bättre att ha i WC eller tvättstugan. Jag hade även gjort tvättstugan lite större så det finns utrymme att hänga tvätt där och plats för garderober där ni kan lägga sängkläder, handdukar mm.

Jag hade även funderat på utgångar från köket. Se till att komma ut direkt till de platser där ni kommer sitta. (Oftast där solen skiner, dvs söder dagtid och väster på kvällen) Det gör det mycket enklare att bära in och ut grejer. Jag har även lite större dubbeldörr mellan kök och uteplats så det blir mer kontakt mellan de som sitter ute och de som pysslar i köket. Det är trevligt.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
En sak till jag reagera på nu när jag kollade på fasadritningarna är ena sovrumsfönstret. Alla sovrum badar i ljus förutom ett sovrum som får ett litet källarfönwter, det fönstret hade jag gjort större.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
L Låset skrev:
Var parkerar man bil när man kommer?
Man parkerar ca30 trappsteg nedanför huset på norrsidan.
 
N nybyggarn3 skrev:
Nu är jag absolut ingen arkitekt men det är nånting med fönstersättningen på höga långsidan som stör mig. Just fönster är skitsvårt efter som det ska bli bra i varje rum för sig från insidan och som en helhet på utsidan.

Jag jag ritat vårat hus tillsammans med en arkitekt och just fönsterna höll vi på länge med. Jag misstänker att jag stör mig på att dina är för nära kvadrater utan att vara det. Jag minns att vår arkitekt pratade om att former, generellt inte bara fönster, antingen ska var en kvadrat eller en tydlig rektangel.

Men som sagt, jag är bara en helt vanlig lekman.
Jag förstår vad du menar, vi har lagt till lite mer förnster än vad det var från början kankse måste korrigera storlekan lite också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.