Hej, upptäckte nyligen att jag har för litet fall mot golvbrunnen i mitt nya duschrum.
Hur brukar man göra?
Förutom det uppenbara, att göra rätt från början, såklart. :)
Hantverkaren talar om att plocka bort klinkerplattorna försiktigt och spackla upp ett större fall.
Är det ett bra sätt? Fördelar/Nackdelar?

Har kakel på väggarna och klinker(10x10) på golvet.
Förutom golvbrunnen så kommer tvättställsavlopp och toalettavlopp upp genom golvet.
 
Problemet är ju att få bort plattorna utan att skada den underliggande fuktspärren.
Ett annat alternativ är ju nya plattor ovanpå de befintliga. Men det är ingen superlösning heller. Finns det golvvärme blir ju ex. den trögare.
 
Vi har elektrisk golvvärme.

För att bygga nytt fall så behöver det ju spacklas. Det nya spacklet ligger då över tätskiktet. Binder det inte fukt?
För man kan väl inte lägga ytterligare ett tätskikt över spacklet?
 
Är det så mycket fel fall att det måste till spackel?
Går det inte att lösa med klinkerfixet?

Dubbla tätskikt kan du inte ha.

Hur har det blivit så här fel?
 
Utan att mäta så skulla jag nog vilja höja stora delar av badrummet storleksordningen 1cm.

Hur det gick så illa kan nog bara hantverkaren svara på.
 
K
Det viktigaste är att tätskiktet ligger i rätt fall. Gör det inte det så rekommenderar jag er att reklamera jobbet så får han väl börja om.

Att lyfta några plattor är svårt utan att punktera tätskiktet och om han klarar det så kommer nästa fråga. Om han höjer fallet just där så lär det ju bli bakfall efter de plattorna, men det kanske är mot en vägg? Risken för tandning mot runtvarande plattor?
 
Om tätskiktet ligger i rätt fall vet jag tyvärr inte.
Om man börjar om. Hur gör man då?
Innebär det rubbet?
* Nedmontering av klinker+kakel
* Borttagning av fix+tätskikt
* Ny primer
* Spackling
* Nytt tätskikt
* Fix
* Nytt kakel/klinker
 
Ja, har du anlitat en hantverkare för jobbet så hade jag också krävt att det skulle göras om från början. Och det är "same procedure as last time.."
Klantigt av en hantverkare att inte kontrollera fallet..
 
Det finns ett rättsfall på detta, när en firma vill åtgärda bakfallet de skapat (var en svacka mitt på golvet, blev en vattensamling där) genom att spackla upp och lägga nya plattor ovanpå de gamla och alltspå ovanför tätskiktet. Kunden protesterade och hänvisade till att även tätskiktet ska ligga med korrekt fall enligt reglerna.
Domstolen gick på företagets linje, den ansåg att det skulle vara ett orimligt stort ingrepp och kostnad för företaget om det skulle behöva göra om hela badrummet, då risken för framtida skador på grund av svackan i tätskiktet bedömdes som liten.

Jag tycker å ena sidan att om man inte klarar av att kolla fallet med ett vattenpass så ska man åka på den smällen det innebär att göra om allt. Men jag delar också bedömningen att det inte egentligen utgör någon ökad risk för fuktskador med svackan. Ytvattnet kommer ju efter åtgärden att rinna ner i brunnen fint, och det vatten som då kan tänkas stå kvar och belasta tätskiktet är helt oundvikligt i vilket fall (no pun intended) som helst. Även om det är korrekt fall på tätskiktet så står det i praktiken alltid vatten i fixet, det är 100% RF mot tätskiktet oavsett.

Däremot finns det exempel på hur det helt fattats fall eller varit bakfall, vilket lett till att vattnet rinner under plattorna och rinner ut vid tröskeln vid dörren. Då är det naturligtvis bara att göra om.

Kallek, om det är fall på rätt håll i rummet, men bara för litet, då tycker jag att ni ska acceptera lösningen att spackla upp (går utmärkt med spackel på den våta sidan om det är av rätt sort) och få lagt ett nytt golv ovanpå det gamla. Acceptera inte att plattorna lyfts upp, sedan spackling och plattsättning. Risken för skador på tätskiktet (som dessutom kanske inte syns förrän konsekvenserna dyker upp efter ett par år) är väldigt stor.
 
Tack för svaren.
Det kanske är bäst att lägga nytt lager ovanpå.
Undrar bara vad försäkringsbolaget tycker den dag som skada eventuellt uppstår.
 
Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna uppstå en skada på grund av för litet fall på tätskiktet, så om det blir en skada kommer inte det ha med fallet att göra. Då kan försäkringbolaget knappast säga något.

Dessutom, om skadan beror på felaktigt utförande så är företaget som gjorde det ansvariga i tio år. Beror den på fel i materialet så är leverantören ansvarig, inte säker på hur länge, men antagligen någonstans däromkring också.
 
kallek skrev:
Tack för svaren.
Det kanske är bäst att lägga nytt lager ovanpå.
Undrar bara vad försäkringsbolaget tycker den dag som skada eventuellt uppstår.
Och om det skulle uppstå en skada om säg 8-10 år så är försäkringsbolaget ändå inte intresserad av att betala någon större ersättning. För då är det åldersavskrivningar..
 
För ett par år sedan var det stambyte i min mors lägenhet. Det blev bakfall (eller om det var för lite fall) på hennes toalett. Då fick hon valet att antingen måste de riva upp allt och börja om eller så kunde de göra en tio centimeter hög "sockel" på klinkergolvet beklädd med samma klinker. Hon accepterade sockeln för att slippa veckor i damm och med toan i barrack på gården. Sockeln förhindrar att vattnet rinner bort från brunnen så hon kan raka tillbaka vattnet ner i den. Men om hon ska byta tillbaka till badkar så kan hon få problem med sidoplåten. Detta var i ett HSB-hus och en besiktningsman från HSB var med och godkände det hela så antaglgien var detta helt OK.
 
Ja, det var då okej enligt HSB. Men det är inte okej enligt branschreglerna, och ett försäkringsbolag skulle inte gilla det. Men hyresvärdar lägger ofta ribban på ett annat ställe, de tycker ofta att det är kostnadseffektivare att ta lite genvägar och sedan åtgärda eventuella skador senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.