2 vuxna (med två utflugna barn) bor i nybyggt egenritat hus på 260kvm, varav 100kvm kök/vardagsrum. Upplever ett större hus som mycket mer lättstädat.
Hade Gärna haft 150-200 kvm till!
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
Bor själv i egenritat hus på 150 kvm med 70 kvm garage i sutteräng.
Öppna ytor att städa.
Högt i tak.
Solceller på taket så får min första elräkning nu då överskottet från i somras betalat fram tills nu.
Har några år kvar till pensionen då jag vill ha låga driftskostnader när inkomsterna sjunker.
Räknar med att i stort sett slippa underhåll så länge jag bor kvar.
En och annan vitvara är väl i stort vad som behövs 25-30 år framåt, det mesta av skalet ska klara sig utan större underhåll.
Tror inte att jag börjar renovera för skojs skull vid 80 plus;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
117 kvadrat på två vuxna utan barn. Dessutom enkelt och mindre garage (kallgarage) där vi har trädgårdsutrustning mm). Kan tyckas onödigt stort, men vi använder huset till max. 3 rum (förutom vardagsrummet). Sysslar med undervattensfoto så jag ville ha ett riktigt arbetsrum där jag kunde pilla med kamerautrustning och sitta och redigera bilderna. Mannen jobbar hemifrån så det rummet är vi extra glada för idag. Sen är det sovrummet. Och det sista rummet har vi extra kyl och frys i för att förvara det vi odlar på tomten. Satte igång i mindre skala förra året, och från och med i år kommer vi vara självförsörjande på grönsaker. Vi lever fortfarande på skörden från förra året, men den kommer inte räcka ända fram tills vi får skörda på nytt. Funderade först på jordkällare, men skulle bli trixigt på vår tomt-därav extra kyl och frys för att ta tillvara på det vi odlar. Det rummet (med extra kylen och frysen) används också till allt det vi måste förså innan utplantering, samt att det även fungerar som träningsrum för mannen. Visst hade vi kunnat bygga växthus och värma upp det för att kunna förså, men frågan är om det inte gått åt mer energi då? Den ena hallen kanske var lite onödig eftersom den använder vi inte, men den "ingick" så att säga i ett nyckelfärdigt hus vi valde. Det gick inte välja bort, eller att bygga mindre-då hade vi fått välja arkitektritat= mycket dyrare (vi valde det minsta nyckelfärdiga huset de hade i sitt utbud). Eller välja annan husleverantör. Men vi ville ha denna husleverantören. Vi hade kollat upp många olika husleverantörer och dessa upplevde vi lite bättre vad gällde att bygga energisnålt och övrig kvalitet. Huset är nybyggt och har solpaneler, netto så köper vi 4400 kwh el per år. Lyxen i vårt hus är att ha en egen tvättstuga, istället för tvättmaskin i badrummet och tvätt upphängd på varenda övrig kvadratmeter i bostaden (som vi haft det innan, och jävlar vad det gick mig på nerverna). Tror inte vi hade kunnat pressa ner boytan mer även om vi bara är två, och vi vet att många troligtvis tycker det är stort när det bara gäller två vuxna. Vi har även tänkt att detta ska vara huset vi bor i som pensionärer, så det är enplanshus och ska vara lätt att ta sig runt med rullatorn på tomten ;) Vi bodde på 60 kvm innan, och med all dykutrustning mm så var det mycket svordomar när man skulle ta sig runt i lägenheten eller eller städa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
För alla er som bor i rymliga villor och kanske ändå vill ha lite större kan jag berätta att vi (2 vuxna) bor i en lägenhet på 58 kvm + 5 kvm källarförråd. Det går det också och jag tror att många bor på mindre yta än så.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi bor i hus på 85+85 m2 - två vuxna, två barn på heltid och ett barn på halvtid. Det är aningens för litet just nu, jag och maken har just nu vårt sovrum i källaren men under våren ska de två äldsta barnen få flytta ner. Jag hade velat ha kanske 15 m2 till på bottenplan för att få ett lite större kök. Men om 5-10 år när barnen flyttat ut kommer det vara på gränsen till för stort istället.

Jag har även bott i 250 m2 stort hus med 70 m2 garage - det enda jag saknar från det huset är garaget och då var det ett hus jag och exmaken byggde själva - men 250 m2 var stort och ödsligt och en massa yta som bara ska städas och värmas upp och fyllas med prylar. Jag trivs otroligt mycket bättre i mitt lilla hus. (Detta är även en av anledningarna till skilsmässan, jag vantrivdes, han älskar huset)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Hej på er!
Jag har uppmärksammat efter lite läsande här på Byggahus forum och sett en del ”hussbyggprogram” på TV att det byggs allt större bostäder.

Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll.

Självklart kan jag förstå att allt detta skapar arbetstillfällen och att ”hjulen ska snurra” men var går gränsen för vad som är rimligt?

Hur stor bostadsyta behöver/har ni?

Själv har jag en villa på 108kvm och vi är numer 2 vuxna, (2 barn utflugna). Vi har en plan att flytta till mindre fd sommarstuga som är under pågående och långsam tillbyggnad/renovering, den kommer att hamna på ca 70 kvm.

Vill absolut inte på något sätt provocera med dessa frågor, utan är mest nyfiken på hur folk tänker och hanterar sånt här med behov av ”svängrum” och kostnader.
70 kvm räcker alldeles utmärkt. Har i långa perioder iof på sommaren levt i husbil på ca 14 kvm funkar utmärkt för 2 pers
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Hej på er!
Jag har uppmärksammat efter lite läsande här på Byggahus forum och sett en del ”hussbyggprogram” på TV att det byggs allt större bostäder.

Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll.

Självklart kan jag förstå att allt detta skapar arbetstillfällen och att ”hjulen ska snurra” men var går gränsen för vad som är rimligt?

Hur stor bostadsyta behöver/har ni?

Själv har jag en villa på 108kvm och vi är numer 2 vuxna, (2 barn utflugna). Vi har en plan att flytta till mindre fd sommarstuga som är under pågående och långsam tillbyggnad/renovering, den kommer att hamna på ca 70 kvm.

Vill absolut inte på något sätt provocera med dessa frågor, utan är mest nyfiken på hur folk tänker och hanterar sånt här med behov av ”svängrum” och kostnader.
Det är ett betydande fel-tänk här. Och jag skall förklara.

Börjar med ett exempel från en annan produkt.

Om du för 3 decennier sedan fick frågan hur mycket beräkningskapacitet du behöver, hade du knappast svarat en superdator. Utan kanske en räknedosa som klarar de 4 räknesätten.
Men en konsekvens av det hade då blivit att du inte kunnat köpa en mobiltelefon. För de har nu samma beräkningskapacitet som forna superdatorer.

Felet är att tala i termer av vad som är rimligt och vad folk behöver.

Frågan är istället vad folk är villiga att lägga sina inkomster på.

Och en del lägger lönen på en dyr bil,
eller en dyr bostad,
eller dyra resor,
eller dyra prylar som mobiltelefon, grafikkort, etc.

Det är vad folk väljer. Och det är deras val. Det har ingen annan med att göra.

Själv har jag klarat mig i ett studentkorridorsrum. Men har nu en villa på 200 kvm. Och trivs med det. Och klarar det ekonomiskt. Har inte det minsta intresse av att flytta tillbaka till 16 kvm. Skulle jag ändra boyta så vore det nog att flytta till något större i så fall. Har dock inga planer på det.
 
  • Gilla
avdpos och 5 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Bor själv i egenritat hus på 150 kvm med 70 kvm garage i sutteräng.
Öppna ytor att städa.
Högt i tak.
Solceller på taket så får min första elräkning nu då överskottet från i somras betalat fram tills nu.
Har några år kvar till pensionen då jag vill ha låga driftskostnader när inkomsterna sjunker.
Räknar med att i stort sett slippa underhåll så länge jag bor kvar.
En och annan vitvara är väl i stort vad som behövs 25-30 år framåt, det mesta av skalet ska klara sig utan större underhåll.
Tror inte att jag börjar renovera för skojs skull vid 80 plus;)
Är väl rätt tänkt tycker jag. Viljan att underhålla verkar gå ned med stigande ålder. Jag ser en del fallfärdiga hus i området.
Dock kan taket ditt behöva läggas om inom 30 år. Och då åker du på extra kostnad för att hantera solpanelerna. Men det är bara att fondera för det. 300:-/månaden lär räcka.
 
Det handlar väl mycket om personlighet & intressen . Vissa bor smått & ägnar all ledig tid till resor och uteliv, eller gå på varje fotbollshockey match.
Människor är olika , finns inget rätt eller fel boende / bilval eller klädstil
Likaså med belåning , det behöver inte finnas en koppling mellan stort hus & ny bil = höga lån.
Man kan faktiskt helt enkelt ha råd att betala kontant.
 
  • Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Är väl rätt tänkt tycker jag. Viljan att underhålla verkar gå ned med stigande ålder. Jag ser en del fallfärdiga hus i området.
Dock kan taket ditt behöva läggas om inom 30 år. Och då åker du på extra kostnad för att hantera solpanelerna. Men det är bara att fondera för det. 300:-/månaden lär räcka.
Man kan väl också diskutera nyttjandegrad.
Vilka rum använder du. Och hur många % per dag.
Bilen som vi gärna köper dyrt för att ha stående.
Jag gör likadant. Mina 2 hus har jag ritat och byggt själv och hus nummer 1 är helknasigt men ball.
Hus nr2 yteffektivare och eftersom jag är 55 kommer jag nog vara inne mer? När man är 40 och kör barnen runt stan på aktiviteter så är man bara hemnm o sover kändes det som. Nä håller med inlägget om att ha mer biytor som kan stängas av när det är kallt osv. Och även att bygga så det blir enkelt att skärma av och göra uthyrningsdel om ekonomi tryter eller barnen vill komma hem ett tag
 
D daVinci skrev:
Är väl rätt tänkt tycker jag. Viljan att underhålla verkar gå ned med stigande ålder. Jag ser en del fallfärdiga hus i området.
Dock kan taket ditt behöva läggas om inom 30 år. Och då åker du på extra kostnad för att hantera solpanelerna. Men det är bara att fondera för det. 300:-/månaden lär räcka.
Hoppas och tror att taket håller längre än 30 år.
Dom tak jag bytat har varit äldre än så.
Tror också att pappen under håller längre med solceller då solen inte lyser rakt på pannorna så det blir något svalare under dom.
Sen får vi se vem som byter det när det är dax.
Känner mig pigg idag men när man närmar sig 90 år så får kanske någon annan lösa det;);)
 
Nissens
smh smh skrev:
45 kvm lägenhet + 15 kvm sommarstuga. Varför någon skulle vilja städa, värma upp och underhålla mer än så övergår mitt förstånd, men man är ju olika.
Inte så kul att ha det trångt. Lite som att campa året runt…
Städa är inget problem om man inte har husdjur och/eller barn… när jag var ung bodde jag trångt… upplever att det var ett ständigt plockande med saker. Det blir fort stökigt i ett litet utrymme…
 
  • Gilla
erik_qwerty och 1 till
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
Man kan väl också diskutera nyttjandegrad.
Vilka rum använder du. Och hur många % per dag.
Bilen som vi gärna köper dyrt för att ha stående.
Jag gör likadant. Mina 2 hus har jag ritat och byggt själv och hus nummer 1 är helknasigt men ball.
Hus nr2 yteffektivare och eftersom jag är 55 kommer jag nog vara inne mer? När man är 40 och kör barnen runt stan på aktiviteter så är man bara hemnm o sover kändes det som. Nä håller med inlägget om att ha mer biytor som kan stängas av när det är kallt osv. Och även att bygga så det blir enkelt att skärma av och göra uthyrningsdel om ekonomi tryter eller barnen vill komma hem ett tag
useless useless skrev:
Jag renoverar ett hus på 300 kvadrat byggarea och ca 460 kvadrat boarea. 200 kvadratmeter vardagsrum med 8 meter takhöjd...
Anledningen är att störst hus vinner.
Blir ju lätt så att när barnen flyttar ut så står det mesta outnyttjat och kostar en massa, kanske bättre med mindre hus o kortare arbetsdag men det är ju upp till var i en
 
A Argastesnickaren skrev:
Hoppas och tror att taket håller längre än 30 år.
Dom tak jag bytat har varit äldre än så.
Tror också att pappen under håller längre med solceller då solen inte lyser rakt på pannorna så det blir något svalare under dom.
Sen får vi se vem som byter det när det är dax.
Känner mig pigg idag men när man närmar sig 90 år så får kanske någon annan lösa det;);)
Det är nog bra att lägga om o sopa rent o laga el byta papp, har man tegel håller det väl i 200 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.