Efter mycket skissande fram och tillbaka så har vi nu landat i detta kök. Designmässigt är det inte klart utan det vi kommit fram till nu är i princip placering av spis, diskho, köksfläkt, kyl/frys m.m. Köksluckorna ska gå upp till taket, vi ska ha en annan sten o.s.v. Hyllplanen längst till vänster i bild är ett inbyggt vitrinskåp. Men jag tar väldigt gärna input på köket, något ni hade gjort annorlunda? Något vi borde tänka på? Eller ser köket lika fint och praktiskt ut i era ögon som det gör i våra

Obs! Vi vill inte placera spishällen på köksön i och med den nya byggregeln som säger att man då också måste ha en diskho på ön. Så det är uteslutet.
 
  • 3D-rendering av ett modernt kök med köksö, inbyggda vitrinskåp, höga skåp och inbyggda apparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett modernt kök med köksö, inbyggt vitrinskåp, högskåp och vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är avståndet för att gå in i köket via dörren, går det att stå vid vasken och kunna komma förbi?
Tänk hybrid tömmer diskmaskinen och ska kunna kommandot skåp utan att vara iväg för någon annan som tex lagar mat.
 
R Ryttarnn skrev:
Vad är avståndet för att gå in i köket via dörren, går det att stå vid vasken och kunna komma förbi?
Tänk hybrid tömmer diskmaskinen och ska kunna kommandot skåp utan att vara iväg för någon annan som tex lagar mat.
det är ett avlångt fönster så ingen dörr. Vi kommer att ha stora skjutdörrar i glas till vänster om köket. Sektionen närmast fönstret är 60cm bred och fönstret är totalt 70cm brett. När man står och diskar har man ryggen fri dvs ryggen mot öppningen mellan kyl/frys och köksön. Svårt att förklara men det borde inte vara ett problem
 
Då har ni tänkt igenom det, ser bra ut
 
BirgitS
Eftersom jag använder ugn och mikro mer sällan än jag flyttar saker från kyl och frys till arbetsbänken mellan diskhon och hällen skulle jag välja att ha ugn och mikro längst till vänster.

För mig är utrymmet mellan diskhon och hällen viktigt så jag skulle föredra 120 cm där (tror det är 100 cm i ditt förslag) och hellre ha mindre utrymme till vänster om diskhon (dock ej mindre än 30 cm) eller till höger om hällen (dock ej mindre än 30 cm).
 
Jag hade satt både häll och ho i köksön istället.
Bytt plats på ugn/mikro och kyl/frys.

Känns som hopplöst svårjobbat och med långa avstånd mellan allt..
 
R Ryttarnn skrev:
Vad är avståndet för att gå in i köket via dörren, går det att stå vid vasken och kunna komma förbi?
Tänk hybrid tömmer diskmaskinen och ska kunna kommandot skåp utan att vara iväg för någon annan som tex lagar mat.
Eftersom diskmaskinen verkar vara placerad mitt i arbetsytan går det inte att tömma den och laga mat samtidigt.
Skulle också försöka få häll och liten ho i ön och göra bänken längs väggen till diskavdelning.
Kylskåp vill man ha nära både kök och matplatsen, så byta plats med ugnen är inte självklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.