Bor själv.
Har ett hus på 115. Snickarbod på 15, gästhus på 40, dubbelgarage på 45.

Förstår verkligen inte de som klarar sig på mindre än 200 kvm per person. Måste vara nån ny vuxenfattigdom som vi genast måste skapa bidrag för att bygga bort :rofl::p

Men nej. Störst hus när man dör vinner inte. Men var tror egentligen ni att man ska ha prylarna man måste ha när man dör?
 
  • Gilla
  • Haha
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Förstår verkligen inte de som klarar sig på mindre än 200 kvm per person. Måste vara nån ny vuxenfattigdom som vi genast måste skapa bidrag för att bygga bort :rofl:
Japp, dags att införa en boytekompensation. De stackare som bodde på mindre än 200 kvadrat i december, januari eller februari får 200 000:- i månaden av skatteverket.
 
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Hej på er!
Jag har uppmärksammat efter lite läsande här på Byggahus forum och sett en del ”hussbyggprogram” på TV att det byggs allt större bostäder.

Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll.

Självklart kan jag förstå att allt detta skapar arbetstillfällen och att ”hjulen ska snurra” men var går gränsen för vad som är rimligt?

Hur stor bostadsyta behöver/har ni?

Själv har jag en villa på 108kvm och vi är numer 2 vuxna, (2 barn utflugna). Vi har en plan att flytta till mindre fd sommarstuga som är under pågående och långsam tillbyggnad/renovering, den kommer att hamna på ca 70 kvm.

Vill absolut inte på något sätt provocera med dessa frågor, utan är mest nyfiken på hur folk tänker och hanterar sånt här med behov av ”svängrum” och kostnader.
Jag har tänkt lite i samma banor. Byggde 2015 ett tvåplanshus på 150 m2 med 4 sovrum. Vi har 3 barn och med två barn funkade det jättebra. När trean kom blev vi av med arbetsrummet som vi haft som extra garderob och förvaringsplats. Vi har heller inget garage utan bara en friggebod som komplementsbyggnad. Nu 7 år senare hade jag byggt ett större hus. Hallen t.ex. är alltid överfull med kläder och skor. Hundmat och blandat jox har tagit över tvättstugan och garderoberna är fulla. Jag har heller ingen stans att pilla med egna projekt. Sammantaget så behöver man inte så mycket yta för själva boendet, men saker man äger och hobbies kan ta upp en hel del yta man inte tänker på i början. I backspegeln hade jag nog velat ha kanske 180 m2 och ett rymligt garage. Då hade man kanske kunnat petat in en liten bastu också.

Nu för tiden tror jag dock att stora hus ofta handlar om lyx..
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi har precis sålt vår villa på dryga 340kvm (80 biyta) till förmån för ett betydligt mindre hus på ca 80+20bo och boyta. Gick från 500kvm tomt till 1200.

Så skönt med mindre yta att städa, värma upp och hålla efter. Jag planerar inte att jobba tills pensionsåldern utan vill jobba betydligt mindre ganska snart. Vi är två vuxna, två hundar och en ettåring med ambitionen att skaffa åtminstone ett barn till om vi kan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi är två vuxna och två barn i ett hus på 96 kvm. (1,5 plan, byggt - 35) Det som gör att det funkar för oss är att vi har många och små rum. Jag har hellre tydligt avgränsade områden som man kan stänga dörren till än stora öppna ytor. (då behöver jag inte städa syrummet...) Alla udda vrår skapar dessutom en hel del smart förvaring. Om jag fick önska, så skulle dock tvättstugan få plats inne, nu måste vi gå ut och ner i källaren... Men hellre såhär än en balsal till vardagsrum.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Dom som har stort kanske är inne mesta delen av sin ledighet. Själv är jag ute om jag vill ha stort.
Halva året är det mörkt under den lediga tiden, då känns det inte särskilt stort ute heller.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi är 4st och bor på 2 våningar om totalt 216kvm. Nu när barnen är små (3+6) hade vi klarat oss fint på säg 150kvm. På nedervåningen används bara tvättstugan och en garderob samt att jag valt att ställa datorn i gästrummet, det som var mitt hobbyrum/kontor låg för långt bort så hörde aldrig när fru eller barn hojtade från övervåningen vilket ledde till lite mycket friktion. Nu är det bara drygt att värma o städa allt men jag antar att det andra tv-rummet o badrummet kommer till användning när barnen blir större o tar hem fler kompisar.
 
Vi har 330 m2 plus verkstad & uterum.
2 vuxna & 3 tonåringar
Jag tycker om att bo rymligt , har alltid gjort och vill inte ha trångt.
Skönt att ha tex matsal när man får gäster
Gym / bio / bastu finns också
Södersidan ska fyllas med solpaneler till våren & lvp ska in ,så driften blir inte jättedyr.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har haft samma tankegångar som TS. När vi byggde huset 2015 hade vi inte råd med större hus än 126 kvadrat. Då var vi två vuxna och ett barn, numera två barn och en carport +förråd på 12 m2. Jag tänker ofta att vi borde byggt större, men lika ofta tänker jag, varför då? Vi har inte lika höga lånekostnader, uppvärmningskostnader o.s.v. som våra grannar har med större hus. När väl barnen är utflugna kommer vi kunna bo väldigt rymligt utan att det för den delen blir överdrivet stort. Visst, det är lite trångt i hallen men vilken lägenhet har inte en trång hall? Det finns många som bor betydligt trängre än vi. Man får helt enkelt vara uppfinningsrik med förvaring och försöka undvika att skaffa en massa onödiga grejor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag renoverar ett hus på 300 kvadrat byggarea och ca 460 kvadrat boarea. 200 kvadratmeter vardagsrum med 8 meter takhöjd...
Anledningen är att störst hus vinner.
what?! Någon bild? :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skaftöö Henrik_Skaftö skrev:
what?! Någon bild? :)
Är det något före detta församlingslokal? Gamla frikyrkor kan ju ibland ge en del spännande ytor att jobba med. :)
 
K Kling 1 skrev:
Hej på er!
Jag har uppmärksammat efter lite läsande här på Byggahus forum och sett en del ”hussbyggprogram” på TV att det byggs allt större bostäder.

Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll.

Självklart kan jag förstå att allt detta skapar arbetstillfällen och att ”hjulen ska snurra” men var går gränsen för vad som är rimligt?

Hur stor bostadsyta behöver/har ni?

Själv har jag en villa på 108kvm och vi är numer 2 vuxna, (2 barn utflugna). Vi har en plan att flytta till mindre fd sommarstuga som är under pågående och långsam tillbyggnad/renovering, den kommer att hamna på ca 70 kvm.

Vill absolut inte på något sätt provocera med dessa frågor, utan är mest nyfiken på hur folk tänker och hanterar sånt här med behov av ”svängrum” och kostnader.
Hus byggt 1975 jag köpte 2014 det minsta huset i området med 115kvm +garage/förråd tillbyggnad. Jag hade gärna haft mindre men fanns inte. På 50/60 talet byggdes ca 80 kv m källare. Sen blev husen större o större med högre driftkostnader. Sverige bygger hus med de största boytorna i europa vilket rimmar illa med miljötänk i vårt kalla land.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är detta ju en trist utveckling som speglar verkligheten på vår allt högre och högre skuldsättning i landet, jämför det med vad som skall stå på uppfarten, för ett par år sedan var det en premiumbil och en mindre till hustrun, nu är det två elbilar gärna två teslor för status.

Jag tycker själv denna utveckling är tragiskt för det avspeglar folks extremt dåliga självförtroende och att vara sig själva istället för allt ska se bra ut på den fina ytan.

Vi bor själva i ett mycket trevlig hus från 60-talet på 130 kvm och som innehar allt vad man vill ha i ett modernt hus men till priset av väldigt lite pengar, låt oss säga att vi kan pressa ner boendet till 10k i månaden utan att sänka värme osv det är väldigt bra.

Åter igen tråkigt att man i lilla Sverige har börjat skämmas över att vara en arbetare som majoriteten av oss är men 95% verkar tro att man är ngpon Hollywoodkändis för firmans tesla står på uppfarten .

Jag vet vad lycka är då jag tjänat enormt bra tidigare men efter ha blivit äldre (idag 37) och klokare vet jag verkligen vad lycka är och det är inte det som är fint utåtsett det ger bara en liten självförtroendeboost liksom en märkeströja men den lyckan är högst tillfälligt.

Beklagar korkade Svenssons utveckling men innerst inne skrattar jag åt er.
 
K Korsfarare skrev:
Har haft samma tankegångar som TS. När vi byggde huset 2015 hade vi inte råd med större hus än 126 kvadrat. Då var vi två vuxna och ett barn, numera två barn och en carport +förråd på 12 m2. Jag tänker ofta att vi borde byggt större, men lika ofta tänker jag, varför då? Vi har inte lika höga lånekostnader, uppvärmningskostnader o.s.v. som våra grannar har med större hus. När väl barnen är utflugna kommer vi kunna bo väldigt rymligt utan att det för den delen blir överdrivet stort. Visst, det är lite trångt i hallen men vilken lägenhet har inte en trång hall? Det finns många som bor betydligt trängre än vi. Man får helt enkelt vara uppfinningsrik med förvaring och försöka undvika att skaffa en massa onödiga grejor.
Maxa lånen som Svenssons gör och amortera inte mest skulder i kistan vinner är ju svenne Svenssons mentalitet.
 
L lillatorpet93 skrev:
Vi har precis sålt vår villa på dryga 340kvm (80 biyta) till förmån för ett betydligt mindre hus på ca 80+20bo och boyta. Gick från 500kvm tomt till 1200.

Så skönt med mindre yta att städa, värma upp och hålla efter. Jag planerar inte att jobba tills pensionsåldern utan vill jobba betydligt mindre ganska snart. Vi är två vuxna, två hundar och en ettåring med ambitionen att skaffa åtminstone ett barn till om vi kan.
Smart av dig tyvärr finns det för få av oss.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.