1. Utökad B kallas också B+ eller B96. Vad står 96 för i B96?

2. Jag får inte dra ett för tungt släp med min personbil om det överstiger totalvikt 3500 kg med B körkort, jag antar att det gäller även om jag tog körkortet innan 1 juli 1996?

3. Om man tagit B körkort före 1 Juli 1996 så finns det ingen begränsning hur tung personbil klass II man får köra och man får dessutom dra en släpkärra på max totalvikt 750 kg. Det innebär att jag kommer upp i en hög totalvikt med min husbil 4000kg + 750 kärra på sammanlagd totalvikt 4750 kg. Detta är över 3500 kg i totalvikt för fordonståg (bil+släp) och skulle egentligen kräva BE körkort, men det räcker märkligt nog med mitt B körkort utfärdat före 1 juli 1996, enligt släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsen. Jag förstår inte logiken i detta?

4. Reglerna finns för att se till att gammal hävd (farfarslagen) ska gälla samtidigt som ekipage ska framföras säkert och man har ansett att tung bil var OK före 1996 och tung bil + lätt släp inte är säkerhetsrisk, men med enbart B körkort efter 1 juli 1996 så är det istället tvärtom så att är bilen väldigt tung får man inte ens koppla 750 kärra eftersom totalvikten på fordonståget då överstiger 3500 kg och kräver B96 eller BE körkort. Kan det vara så lagstiftarna gjort ett misstag här?

Mvh.
/Christer
 
A
Man får alltid dra ett lätt släp oavsett dragfordonets vikt. Det är en "basregel", men väger släpet 751kg eller mer, då träder alla andra regler in, tex att sammanlagda totalvikten inte får överstiga 3500kg för B-kort o.s.v.

1. Är nog bara transportstyrelsens nummer för villkor.
2. Det gäller ovavsett när du tog körkortet, se förklaringen jag skrev först.
3. Se förklaringen även här
4. Och även här, se första förklaringen.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
1. vet ej…

2. Ja

3 och 4. Ett släp med totalvikt max 750kg är ett lätt släp, dvs du får köra det med körkort B oavsett totalvikt på bil.
Före 1996 fanns inte uppdelningen lätt- resp tung personbil. Dvs har du körkort taget före 1 Juli 1996 får du köra personbil oavsett totalvikt.
PB1 är vanlig personbil.
PB2 är husbil.
Det är alltså därför det går att köra en tung husbil med äldre körkort.
Det påverkar dock inte krav på BE-kort….

Ja, med ett äldre körkort får du även köra en tyngre vanlig personbil, exvis limousin med totalvikt 4000 kg.
 
  • Gilla
chris47
  • Laddar…
B96 är bara ett löpnummer, det finns en massa olika villkor. De vanligaste utöver 96 är 01 (krav på synkorrektion), 78 (krav på automatlåda) och 100 (prövotid).

De finns listade i TSFS 2012:60
Transportstyrelsens föreskrifter om körkortets utformning och innehåll
.

Det finns en hel del ovanliga krav listade, det flesta har med handikappanpassning att göra. Vad sägs om knämanövrerad broms (villkor 20.13) eller Gasreglage, färdbroms och styrning som kombinerade system
som manövreras utifrån med en hand
(33.01). Sen finns andra medicinska krav, tex krav på dagsljus (villkor 61) eller hastighetsbegränsning (64).
 
  • Gilla
chris47
  • Laddar…
Vad är egentligen frågan i #2? Man får förstås aldrig dra ett för tungt släp. Det som hände 1996 är att personbilen fick en max totalvikt på 3500kg. Har du ett körkort utfärdat före 96 och ej återkallat kan du dra ett 750kg släp oavsett bilens totalvikt. Dvs, du fick dra lika mycket före och efter 19960701, men bilen får vara tyngre om du har ett äldre kort.

#3 det finns ingen logik i detta - det är resultatet av EU-anpassningar av svenska regler.

#4 du får alltid koppla maximalt 750kg till bilen, därefter får du skaffa riktigt körkort. Så nej, det har inte missats något.
 
  • Gilla
chris47
  • Laddar…
Tack alla för superbra svar. Jag försöker läsa på för en transport jag ska göra strax.

Varorna som ska transporteras ca 20 mil är otympliga klicktakplåtar som är 5600mm långa. De väger inte så mycket (tot 600 kg) men jag måste använda ett släp som klarar längden så jag får tillräckligt tryck (70kg) på dragkroken. Det enda jag kan använda är ett bilsläp med <1295kg totalvikt eftersom min bil får max dra det, men så lätta bilsläp som också är tillräckligt långa är svåra att hitta, Jag har nu tillslut hittat ett bilsläp som har totalvikt 1300 kg, men 5kg är alltså för mycket och en nitisk polis skulle säga att det är olovlig körning och jag riskerar körkortet som jag inte vill få indraget för då kan jag inte längre köra min husbil. Om jag kan hitta lite lättare bil är det helt lagligt vilket känns konstigt. Är 1 promille (5/3500) något att bry sig om? Hur skulle en polis agera?

Tyvärr kan jag inte använda lastbil för jag har inte tillgång till truck eller kran och lastbil med kran blir för stor och otymplig vid avlastningsplatsen. Andra alternativ jag funderat på är båttrailer men man får inte lasta en 80 kärra med annat än just en båt. Båtkärra 30Km/h och LGF skylt är laglig som efterfordon, men då måste jag undvika motorvägar och ett sånt ekipage genom alla rondeller känns inte heller bra.

Hur jag än vrider och vänder på detta transportproblem så finns ingen perfekt lösning känns det som.. Jo jag kan köra upp för B96, men det kan ta lite tid innan det är klart och transporten måste göras rätt snart. .
 
Om jag minns rätt kommer dessa plåtar i någon sorts träkonstruktion? Om det inte gör det, bygg en träkonstruktion av 45x70 som du kan transportera plåten i.

Ta ett vanligt släp och låt lasten sticka upp uppåt och framåt. Ju längre släp desto enklare förstås, men det behöver ju inte vara lika långt som lasten.

Jag skulle inte heller riskera ett gammalt körkort om jag hade husbil.
 
  • Gilla
chris47
  • Laddar…
Hyr/låna en bil som får dra kärran?
 
  • Gilla
chris47
  • Laddar…
Jo, om jag letar vidare kanske jag hittar någon bekant med liten bil och dragkrok och då är det helt legitimt.
 
chris47 chris47 skrev:
Jo, om jag letar vidare kanske jag hittar någon bekant med liten bil och dragkrok och då är det helt legitimt.
Fast du inser att det är släpvagnsvikten och inte storleken som avgör?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast du inser att det är släpvagnsvikten och inte storleken som avgör?
Det är inte riktigt sant. Den begränsande faktorn här är inte vad bilen får dra utan totalvikten för kombinationen.De flesta bilar får ju dra 400kg skäp och 600kg last.
 
  • Gilla
chris47
  • Laddar…
B breakman skrev:
Finns väl släp som är ganska långa och inte så tunga, om det inte går att hyra så köp och sälj vidare efter transporten.
[länk]
Jo jag har varit inne på att köpa ngt, just detta kanske inte passar min geografiska position i Göteborg dock, men tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.