Problem med dålig luft i del av huset - luktar sur bäver...

Huset har självdragsventilation, samt mekanisk frånluft i källaren.

Vi har en dålig lukt i ett förråds/snickarrummet på entrevåningen, som tur ligger det efter tvättstugan, så man är sällan där. I nedervåningen, i nedre delen av trappan luktar det också lite som död råtta och gammalt damm.
Samma i bodegan i nedervåningen. När vi köpte huset var det anmärkning på dålig ventilation. En ventilationsfirma föreslog att sätta in luftinsläppsventiler som saknades i flera rum samt en fläkt med motor som skulle skapa bättre luftventilation och drag. Detta skulle kosta 60 tausen!. Tackade nej. Satte bara in 8 st luftinsläppsventiler, 1 i varje rum. Det blev mycket bättre.

Men när det har varit regnigt och fuktigt flera dagar ökar den dåliga lukten på berörda ställen.
Huset har krypgrund och det är verkligen krypgrund för det är ca 0,5m så jag har inte vågat krypa under mer än en liten dell, har cellskräck.

Nu till frågan, finns någon vänlig själ som kan tipsa på åtgärder?

Tack på förhand.
 
Kanske ska fundera en gång till på det som ventilationsfirman sa att ni borde göra. Även om de ville sälja till er, så var det kanske rätt.
 
  • Gilla
Halllberg2019
  • Laddar…
Tack för svar.

Jo de hade nog rätt, men när jag fick den offerten hade jag inga pengar då jag köpt huset 6 mån innan. Nu har jag pengar men vill göra det teknisk bästa.
Men det jag var ute efter egentligen var att åtgärda grundorsaken till den dåliga lukten. Som att undvika 2 vinpavor för att slippa huvudvärkstabletter dagen efter.

Hur/vem kan undersöka grundligt vad orsaken luktproblem.
 
Ta dit ett fukt/saneringsföretag eller något annan fukt-kunnigt företag för konsultation, bättre du betalar lite för ett snabbt svar från yrkesman(även om det finns många här som arbetar inom bygg,etc) omgående, än att vänta på kommentarer och spekulationer här på forumet. Svårt att bedöma lukter över nätet, har du däremot bilder på något/några särskilt fuktutsatta områden kanske det kan hjälpa i tråden(y)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Ok, jag har börjat komma till insikt om detta. Använde forumet bara för att komma igång, jag måste åtgärda detta nu. Skall söka efter en sanerings/ventilationsfirma.

Mvh
 
E
Gällande fukt så rekommenderar jag att installera mätare.
Om du inte vet nu-läget så blir ev åtgärder du gör svåra att mäta om de har effekt
 
  • Gilla
Halllberg2019
  • Laddar…
E erkka skrev:
Gällande fukt så rekommenderar jag att installera mätare.
Om du inte vet nu-läget så blir ev åtgärder du gör svåra att mäta om de har effekt
E erkka skrev:
Gällande fukt så rekommenderar jag att installera mätare.
Om du inte vet nu-läget så blir ev åtgärder du gör svåra att mäta om de har effekt
E erkka skrev:
Gällande fukt så rekommenderar jag att installera mätare.
Om du inte vet nu-läget så blir ev åtgärder du gör svåra att mäta om de har effekt
E erkka skrev:
Gällande fukt så rekommenderar jag att installera mätare.
Om du inte vet nu-läget så blir ev åtgärder du gör svåra att mäta om de har effekt
E erkka skrev:
Gällande fukt så rekommenderar jag att installera mätare.
Om du inte vet nu-läget så blir ev åtgärder du gör svåra att mäta om de har effekt
Tack för svar. Jag misstänker att det är fukt/mögel relaterat, det är det jag är rädd för. Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.