B
Vi har tittat på det arbete som gjorts av elektriker i ett hus under renovering. Följande är funnet

- Tvättmaskin och eluttag utomhus, för typ högtryckstvätt etc, satta på samma 10A säkring
- Kablar blandade färger i ett parti
- Två 3-fas grupper med 6 st 1-pol dvärgbrytare
- 2 st badrum med ca 15 kvm el-golvvärme, belysning, el-handdukstorkar och 2 eluttag på samma 10 A säkring, (från början möjlighet att dra 2 separata grupper)
- Hål i väggen ca en meter från central för att förlänga kablar (alltså ingen grenkoppling)
- VVB 3-fas där sista metern anslutningskabel växlats ned från 2,5 till 1,5 mm2

Kanske är en annan som överreagerar på fynden?
 
Jag ser inget direkt fel utifrån din beskrivning. Det beror på. Mer information och gärna bilder behövs för att avgöra. Det beror också på vad som avtalats, fläska på eller snåla.

- Det kan vara olämpligt att sätta TM och uttag utomhus på samma grupp, men inget direkt fel. Om det är dumt beror på vilka möjligheter som fanns för att dra separata grupper. Det innefattar även vad mätarsäkringarna har för utrymme att köra TM och högtryckstvätt samtidigt.

- Blandade färger, hur då? Har man brutit mot de grundläggande reglerna om faser brun/svart/grå, neutralledare blå och skyddsjord grön/gul?

- Beroende på hur trefasgruppen är utförd och vad den belastas med så är det fullt ok med enpoliga skydd. Gruppen bör då vara fördelad i en kopplingsdosa så att man kan betrakta ledningar till uttag och strömbrytare som enskilda enfasgrupper.

- 2 badrum på 10 A kanske är i underkant om t.ex hårtork kommer att användas i bägge samtidigt. Annars ingen feldimensionering att tala om.

- Hålet i väggen behöver en bild. En kabelskarv med presshylsor och krympslang behöver inte vara inspekterbar, men om kabeln är avmantlad krävs en kopplingsdosa.

- Vad är VVBn avsäkrad med? Vilken märkström har VVBn? Det är vanligt att man tumregelmässigt kan gå ned ett snäpp i area på en anslutningsledning pga att den ligger fritt i luft och har god kylning.
 
  • Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
Tror att bilder....
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inget direkt fel utifrån din beskrivning. Det beror på. Mer information och gärna bilder behövs för att avgöra. Det beror också på vad som avtalats, fläska på eller snåla.

- Det kan vara olämpligt att sätta TM och uttag utomhus på samma grupp, men inget direkt fel. Om det är dumt beror på vilka möjligheter som fanns för att dra separata grupper. Det innefattar även vad mätarsäkringarna har för utrymme att köra TM och högtryckstvätt samtidigt.

- Blandade färger, hur då? Har man brutit mot de grundläggande reglerna om faser brun/svart/grå, neutralledare blå och skyddsjord grön/gul?

- Beroende på hur trefasgruppen är utförd och vad den belastas med så är det fullt ok med enpoliga skydd. Gruppen bör då vara fördelad i en kopplingsdosa så att man kan betrakta ledningar till uttag och strömbrytare som enskilda enfasgrupper.

- 2 badrum på 10 A kanske är i underkant om t.ex hårtork kommer att användas i bägge samtidigt. Annars ingen feldimensionering att tala om.

- Hålet i väggen behöver en bild. En kabelskarv med presshylsor och krympslang behöver inte vara inspekterbar, men om kabeln är avmantlad krävs en kopplingsdosa.

- Vad är VVBn avsäkrad med? Vilken märkström har VVBn? Det är vanligt att man tumregelmässigt kan gå ned ett snäpp i area på en anslutningsledning pga att den ligger fritt i luft och har god kylning.
Tack för svar,

TM och utomhusel var del av trefas-grupp, satta på samma fas, och där en fas lämnats outnyttjad.

Brun-svart-brun för ena fasen, svart-svart-svart för andra fas. Bindestreck = kopplingspunkter.

Ena 3-fas gruppen är med i 2 koplingsdosor och 2 eluttag. 1-poliga brytare i central.

Den andra 3-fas gruppen går till bastuaggregat, 3x10A, 1-poliga brytare.

VVB går på 10A, 16A säkringar i central.
 
Redigerat:
Utomhusgruppen låter då som en liten blunder som enkelt kan rättas till.

Ang färgerna, pratar i kabel eller FK i rör? Är det kabel är man lite begränsad utan att det är fel. Är det FK i rör och vi pratar som enfasledningar så spelar det ingen jättestor roll om fasledaren är brun eller svart. Jag vet ju inte varför det har blivit så här så jag kan inte svara på om det är "fel".

Om du menar att flera fasledare passerat ett uttag eller en strömbrytare så kan det vara ok eller olämpligt, beroende på hur skarven av neutralledaren och den oanvända fasledaren är gjord. Om flera fasledare är skarvade på en strömbrytares eller uttags X-terminaler så ser jag det som ett fel.

Det som kan ses som olämpligt är en trefasgrupp som matar uttag både inom- och utomhus. Det är ungefär lika olämpligt som att lägga dem på samma grupp. Men inte fel.

Om bastun har elementspänningen 400 V så är det olämpligt, men inte fel (förbjudet) med enpoliga skydd.

Vill du ha mer exakta svar får du återkomma med alla detaljer.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Utomhusgruppen låter då som en liten blunder som enkelt kan rättas till.

Ang färgerna, pratar i kabel eller FK i rör? Är det kabel är man lite begränsad utan att det är fel. Är det FK i rör och vi pratar som enfasledningar så spelar det ingen jättestor roll om fasledaren är brun eller svart. Jag vet ju inte varför det har blivit så här så jag kan inte svara på om det är "fel".

Om du menar att flera fasledare passerat ett uttag eller en strömbrytare så kan det vara ok eller olämpligt, beroende på hur skarven av neutralledaren och den oanvända fasledaren är gjord. Om flera fasledare är skarvade på en strömbrytares eller uttags X-terminaler så ser jag det som ett fel.

Det som kan ses som olämpligt är en trefasgrupp som matar uttag både inom- och utomhus. Det är ungefär lika olämpligt som att lägga dem på samma grupp. Men inte fel.

Om bastun har elementspänningen 400 V så är det olämpligt, men inte fel (förbjudet) med enpoliga skydd.

Vill du ha mer exakta svar får du återkomma med alla detaljer.
Tack igen,

Ja utomhuselen är tänkt sättas på egen fas, liksom TM, dels för att skilja inne/ute i den mån det går samt för att kunna köra en högtryckstvätt samtidigt som TM går.

FK i rör, förstår också att det inte är något större fel, men det gör det knepigt att veta vilken svart som är svart och vilken svart som är brun, dvs svårt att med ögat se vilken fas som är vilken när det kommer ner 2 st svarta i kopplingsdosa.

Alla faser är skarvade genom kopplingsdosa-kopplingsdosa-eluttag-eluttag, de går genom X på eluttagen. Personligen förstår jag inte varför faser som inte används inte är lämnade i kopplingsdosa?

Jag tycker bastuagg ska ha en tre-polig brytare, ser inte vitsen med en-polig annat än att spara några kronor.
 
Ja det låter lite som att elektrikern använde det materiel han/hon hade till hands. Den bruna FK'n tog väl slut. Det finns tyvärr ingenting här som man utifrån paragrafer i föreskrifterna eller elinstallationsreglerna kan peka på är fel. Men det finns saker som anses vara fel eller olämpligt. Jag vet inte syftet med din fråga heller, om du behöver argument mot elektrikern eller om du kan prata med denne om att du önskar lite ändringar och att ni t.ex går halva vägen var ang kostnaden.

Främst
- Separata faser inne/ute i trefasgruppen. Risk för överbelastning.
- Trepoligt skydd till trefasgruppen inne/ute. Risk för elchock.
- Hålet i väggen?? Risk för brand.

Kanske även
- Trepoligt skydd till trefasgruppen till bastun. Risk för brand.
- Fasfärgerna brun, svart, grå i trefasledningar. Fasfärgen i enfasledningar väljer man lämpligt till brun. Ingen blandning i enfasledningar. Liten risk för överbelastning pga förväxling. Paradoxalt är det denna punkt som jag ser kommer närmast en anmärkning mot reglerna trots att den innebär minst risk som jag ser det.
- Separata grupper till badrummen. Det är faktiskt ganska stora badrum så golvvärmen drar nog lite så det finns nog risk för överbelastning.
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det låter lite som att elektrikern använde det materiel han/hon hade till hands. Den bruna FK'n tog väl slut. Det finns tyvärr ingenting här som man utifrån paragrafer i föreskrifterna eller elinstallationsreglerna kan peka på är fel. Men det finns saker som anses vara fel eller olämpligt. Jag vet inte syftet med din fråga heller, om du behöver argument mot elektrikern eller om du kan prata med denne om att du önskar lite ändringar och att ni t.ex går halva vägen var ang kostnaden.

Främst
- Separata faser inne/ute i trefasgruppen. Risk för överbelastning.
- Trepoligt skydd till trefasgruppen inne/ute. Risk för elchock.
- Hålet i väggen?? Risk för brand.

Kanske även
- Trepoligt skydd till trefasgruppen till bastun. Risk för brand.
- Fasfärgerna brun, svart, grå i trefasledningar. Fasfärgen i enfasledningar väljer man lämpligt till brun. Ingen blandning i enfasledningar. Liten risk för överbelastning pga förväxling. Paradoxalt är det denna punkt som jag ser kommer närmast en anmärkning mot reglerna trots att den innebär minst risk som jag ser det.
- Separata grupper till badrummen. Det är faktiskt ganska stora badrum så golvvärmen drar nog lite så det finns nog risk för överbelastning.
Försöker bara förstå om de fel jag tycker mig hittat är fel eller inte i bemärkelsen att det kan innebära instabil eller osäker elanläggning. Kommer inte ta detta med denna elektriker.

Din åtgärdslista, risk för överbelastning med separata faser inne/ute, antar du menar att det är det om man inte har separata faser inne/ute? Samma med elchock, antar du menar att det är risk med 1-polig brytare?

Ang badrum ja de bör ligga kring 1500 watt när båda körs med golvvärme, torkar, belysning etc. Så det räcker i princip med en hårfön för att riskera en säkring. Får se om det kan gå att dra in en till fas, 2 grupper / 6 ledare i samma rör känns tveksamt.
 
Ja, separata faser för att undvika överbelastning av en enda fas.

Risken med trefasgrupper är att någon endast bryter en av de tre dvärgarna för att byta ett uttag. Då det är inte krävs behörighet för att byta uttag och strömbrytare ska man inte krångla till det där. Om neutralledaren är skarvad på X-plintar så kommer neutralledaren att brytas vid bytet. Om det då finns en fasledare i dosan som går vidare till ett annat uttag som det sitter en lampa i så blir neutralledaren bakmatad därifrån och därmed spänningssatt.

Man kan lösa det i varje dosa genom att göra alla skarvar och avgreningar med icke öppningsbara toppklämmor i dosan så att uttaget endast blir matad med de tre ledare det själv ska ha. Men enklast i ditt fall är ett trepoligt skydd när man har den möjligheten.

En hårtork ligger väl på 2 kW? Så redan med ett badrum ligger på man på gränsen. Det bygger på att allting inte ligger på samtidigt, för länge. En tvåfasgrupp skulle funka, med en fas till vardera badrum.
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, separata faser för att undvika överbelastning av en enda fas.

Risken med trefasgrupper är att någon endast bryter en av de tre dvärgarna för att byta ett uttag. Då det är inte krävs behörighet för att byta uttag och strömbrytare ska man inte krångla till det där. Om neutralledaren är skarvad på X-plintar så kommer neutralledaren att brytas vid bytet. Om det då finns en fasledare i dosan som går vidare till ett annat uttag som det sitter en lampa i så blir neutralledaren bakmatad därifrån och därmed spänningssatt.

Man kan lösa det i varje dosa genom att göra alla skarvar och avgreningar med icke öppningsbara toppklämmor i dosan så att uttaget endast blir matad med de tre ledare det själv ska ha. Men enklast i ditt fall är ett trepoligt skydd när man har den möjligheten.

En hårtork ligger väl på 2 kW? Så redan med ett badrum ligger på man på gränsen. Det bygger på att allting inte ligger på samtidigt, för länge. En tvåfasgrupp skulle funka, med en fas till vardera badrum.
Tack, neutralledaren är inte lagd på X utan på rätt plats genom 2 eluttag.

Plan är åtgärda övrigt, separering av faser, TM på enskild fas, rätt färger, nya ledare från central till första kopplingsdosa utan skarv i hål i vägg, två 3-poliga dvärgbrytare för de två 3-fasgrupperna, förhoppningsvis ytterligare fas för 2a badrum och isf 2-polig brytare.

Trist att jobbet ska behöva göras igen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B bygges skrev:
Vi har tittat på det arbete som gjorts av elektriker i ett hus under renovering. Följande är funnet

- Tvättmaskin och eluttag utomhus, för typ högtryckstvätt etc, satta på samma 10A säkring
- Kablar blandade färger i ett parti
- Två 3-fas grupper med 6 st 1-pol dvärgbrytare
- 2 st badrum med ca 15 kvm el-golvvärme, belysning, el-handdukstorkar och 2 eluttag på samma 10 A säkring, (från början möjlighet att dra 2 separata grupper)
- Hål i väggen ca en meter från central för att förlänga kablar (alltså ingen grenkoppling)
- VVB 3-fas där sista metern anslutningskabel växlats ned från 2,5 till 1,5 mm2

Kanske är en annan som överreagerar på fynden?
Skyller du dina egna blunders på en elektriker?:crysmile:
 
  • Gilla
GoGetLost och 1 till
  • Laddar…
Vad är det som är beställt är väl egentligen huvudfrågan ?
Har kund fått det hen beställt eller något annat ?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vad är det som är beställt är väl egentligen huvudfrågan ?
Har kund fått det hen beställt eller något annat ?
Oavsett så förklarar man väl för den som beställt att en 10 fas på två badrum är inte optimalt.
 
B
Ja jag vet inte hur detaljerad man ska krävas vara vid offert som kund, men att badrum inte ska dra säkringar när en hårfön körs är väl ganska självklart.

Nu verkar det som vi kommer kunna dra 3-fas till kopplingslåda för badrummen.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Oavsett så förklarar man väl för den som beställt att en 10 fas på två badrum är inte optimalt.
Optimalt är det kanske inte , men är det godkänt och klarar sitt syfte så kan ju knappast kunden klaga om det inte finns specificerat vad som är beställt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.