Hej,

Jag vet att man inte får göra fasta installationer själv men vill ha kunskap och kunna mer.

jag har en kopplingsdosa i badrummet för tvättmaskin som är 3fas bifogar en bild. Om jag vill exempelvis vill koppla på en torktumlare får jag då ha 2 st jord och 2 nolla på samma plint?

Sedan köra den på egen fas?

Alt proppa 2 faser med wago och sätta dit ett vanligt uttag?
 
  • Kopplingsdosa med 3-fasanslutning för tvättmaskin monterad på badrumsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent elektriskt fungerar det ju att lägga torktumlaren på en egen fas och sedan skarva nolla och jord på lämpligt sätt. Men jag undrar hur det blir med en brytare till 2 maskiner. Kanske finns någon regel som det faller på.
 
Det är det som är bra med trefassystem, det räcker med en nolla och en jord när man delar upp en trefasgrupp till två/tre enfasgrupper.
Strömmen i nollan kan aldrig bli mer än den ström som kan gå i en fasledare.
Om alla tre faserna belastas med var sin enfasapparat som förbrukar exakt lika mycket så kommer det inte att gå någon ström alls i den gemensamma nollan.

Nej, det är inga problem att ha en arbetsbrytare som bryter både tvättmaskin och torktumlare samtidigt. För om det hade varit några problem så hade man inte kunnat använda en flerpolig dvärgbrytare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Glöm inte att mäta av jord och kontrollera jfb, med tanke på att det är badrum.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kolla gärna så alla trådarna i jorden är hela och kvar. Tycker den ser lite härjad ut. Kan behöva klippas o skalas av en ny cm.
 
B BSOD skrev:
Glöm inte att mäta av jord och kontrollera jfb, med tanke på att det är badrum.
Jfb behövs inte om det är en säkerhetsbrytare i badrummet
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
Hej,

Jag vet att man inte får göra fasta installationer själv men vill ha kunskap och kunna mer.

jag har en kopplingsdosa i badrummet för tvättmaskin som är 3fas bifogar en bild. Om jag vill exempelvis vill koppla på en torktumlare får jag då ha 2 st jord och 2 nolla på samma plint?

Sedan köra den på egen fas?

Alt proppa 2 faser med wago och sätta dit ett vanligt uttag?
Ska du sätta dit ett vanligt uttag så måste du ha jfb då det är i badrum men klart att det funkar och är nästan att föredra istället för säkerhetsbrytare
 
B
G GoGetLost skrev:
Jfb behövs inte om det är en säkerhetsbrytare i badrummet
Menar du personskyddsautomat?
 
B BSOD skrev:
Menar du personskyddsautomat?
Nej
 
Om det går att sätta jordat uttag där eller inte hänger bl.a. på hur när det är till duschen.

Om det sätts uttag så måste det skyddas/föregås av en JFB.

Det finns även dubbeluttag som är godkända för 440V så att det går att ha en fas till vardera uttagsbrunn, MEN då måste uttaget skyddas/föregås/avsäkras med en flerpolig dvärgbrytare.
https://www.elko.se/skruvanslutning/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-570.html
finna även som utanpåliggande.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Jfb behövs inte om det är en säkerhetsbrytare i badrummet
Det har ingenting med säkerhetsbrytaren att göra, om det behövs JFB eller inte i en anläggning.

Fast anslutna apparater behöver inte skyddas av JFB.
JFB-kravet gäller allmänuttag upp till 32A samt numera (vid nybyggen/ombyggnation) även ledningar som passerar badrum.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Nar-maste-man-ha-jordfelsbrytare/
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Behover-jordfelsbrytare-installeras/
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
Om jag vill exempelvis vill koppla på en torktumlare får jag då ha 2 st jord och 2 nolla på samma plint?
Under dessa platta skruvskallar får man lägga två tunna RK-ledare med omsorg. Skala av två cm, tvinna ihop dem och lägg dem hela vägen runt skruven.Alternativt kabelskor, men då krävs istället en bra presstång.
Du behöver ändå göra om montaget på bild. Skyddsledaren ska vara längre än de två andra, så att skyddsledaren släpper sist om man rycker ut kabeln.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det har ingenting med säkerhetsbrytaren att göra, om det behövs JFB eller inte i en anläggning.

Fast anslutna apparater behöver inte skyddas av JFB.
JFB-kravet gäller allmänuttag upp till 32A samt numera (vid nybyggen/ombyggnation) även ledningar som passerar badrum.
[länk]
[länk]
Fast anslutna apparater i en te.x säkerhetsbrytare behöver inte föregås av JFB, det var det jag syftade på när jag svarade BSOD. Jag sa aldrig att det behövs eller inte behövs JFB i en anläggning pga en säkerhetsbrytare?

Precis och då matningen kommer ut i säkerhetsbrytaren så behövs den inte föregås av JFB.
 
B
G GoGetLost skrev:
Jag sa aldrig att det behövs eller inte behövs JFB i en anläggning pga en säkerhetsbrytare?
G GoGetLost skrev:
Jfb behövs inte om det är en säkerhetsbrytare i badrummet
Nehe, då läste jag väl fel då...
 
G GoGetLost skrev:
Fast anslutna apparater i en te.x säkerhetsbrytare behöver inte föregås av JFB, det var det jag syftade på när jag svarade BSOD. Jag sa aldrig att det behövs eller inte behövs JFB i en anläggning pga en säkerhetsbrytare?

Precis och då matningen kommer ut i säkerhetsbrytaren så behövs den inte föregås av JFB.
Det går att ha uttag som matas via säkerhetsbrytare, å då krävs det JFB.

Sedan går det att byta ut säkerhetsbrytaren till en anslutningsdosa och koppla in apparaterna fast i anslutningsdosan, å då behövs ingen JFB.

Så mitt inlägg var en förtydling att det inte hängde ihop med att det är en säkerhetsbrytare utan om det är fast anslutet eller inte.


Edit: Vi har två uttag som matas via en säkerhetsbrytare, anledningen är att det är lättare att slå ifrån säkerhetsbrytaren än att dra i/ur två kontakter. Ja vi slår ifrån säkerhetsbrytaren så fort tvättmaskinen och torktumlaren är klara, vi stänger även av vattnet till tvättmaskinen så fort vi är klara med den.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.