Hej!

Vi planerar för ett växthus till våren, och den enda plats vi har att ställa det på på våran tomt är direkt på en frilagd bergshäll.

Finns det några problem med att försöka bygga en form som följer hällens lutningar och gjuta en platta direkt på berget som man sen helt sonika ställer växthuset på? Kanske med armeringsjärn nerborrade i berget som sticker upp ur plattan vid hörnen så att man kan angöra växthuset? Eller något slags beslag som fästs ner i plattan efteråt.

Växthuset vi vill ha står inte på sockel utan är i trä hela vägen till mark:

https://www.idagard.se/vaxthus-ida-6-6kvm/

Är osäker på om det går att bygga en tillräckligt bra gjutform eller om det finns andra problem som jag inte förutser, så mycket tacksam för tankar från människor klokare än jag!

Erik
 
Hur gick det med gjutningen på berg? Står inför samma scenario. Indragning av el och vatten på berg blir också något knivigare än om man hade kunnat gräva ner.
 
  • Gilla
Mumonthebrink
  • Laddar…
Guninet Guninet skrev:
Hur gick det med gjutningen på berg? Står inför samma scenario. Indragning av el och vatten på berg blir också något knivigare än om man hade kunnat gräva ner.
Det har faktiskt inte blivit något än. Jag kom dock så långt att jag hade fått till en tät och vinkelrät gjutform som låg i våg:

Tät och vinkelrät gjutform för byggprojekt på ett tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var dock rätt pilligt och tog lång tid. Fick göra om ett par gånger innan det blev rätt, framför allt med vinkelrätheten.

När allt var klart insåg jag med viss bestörtning att jag hade tagit fel på pinnen som markerade tomtgräns i det hörnet av vår tomt, och att formen följaktligen låg lite utanför tomtgräns i ena hörnet.
:dizzy:

Blev en stor whiskey den kvällen, fick sen riva allt och ska börja om från början när våren kommer. Men nu har man en generalrepetition under bältet i alla fall!
 
  • Gilla
Nillaw82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.