Hej,

Har precis flyttat in i en lägenhet het där förra ägaren precis renoverat köket. Tyvärr med en bänkskiva som hänger över alldeles för mycket så att matbord med stolar inte får plats.
Och tyvärr har skivan på Ikea slutat säljas. Så alternativet nu är att hitta nån som kan tänka sig ha tips för vem som som skulle kunna hjälpa mig i detta och som finns i Stockholmsområdet? Vågar inte ge mig på det själv saknar både erfarenhet och rätt verktyg.
 
  • Kök med för lång bänkskiva som sticker ut över kylskåpet och blockerar utrymme, i nyrenoverad lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte exakt vad komposit kan innebära i detta fallet men frågan är ju om skivan är homogen eller om det blir en kant med annat material så kanten lär åtgärdas? Annars borde väl vilket större byggvaruhus som helst kunna såga den om du frågar snällt? Den måste ju demonteras oavsett antar jag.
 
Skulle helst få den sågad på plats om möjligt. Och ja, är som du säger att det kommer bli en kant när man sågar. Lagt till en till bild som visar undersidan.
 
  • Undersida av bord med synlig sågad kant och överlappande plattor i trä- och mörkgrått material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K klakvi skrev:
Skulle helst få den sågad på plats om möjligt. Och ja, är som du säger att det kommer bli en kant när man sågar. Lagt till en till bild som visar undersidan.
Hmm, ser ju inte så lätt ut i så fall att få det snyggt. Känns som de kanske haft barstolar där förut? Nu förstår jag att detta troligen inte är alternativ, men slänger fram det ändå: Ni kan inte ställa matbordet på andra ledden eller möjligen sälja det och köpa ett annat som passar bättre på platsen?
 
Tyvärr får inget matbord plats på andra ledden.
Alternativet är att jaga tyska leverantören till Ikea för att beställa en ny skiva. Dock är det inte särskilt responsiva och vill inte sälja till privatpersoner.
Jag kan inte nåt om att såga i komposit. Men va där det som kan gå snett om man försöker kapa den? Kan den spricka?
Jag tänker att man för att göra kanten snygg sätter en eklist som skulle matcha annat trä i köket.
 
K klakvi skrev:
Tyvärr får inget matbord plats på andra ledden.
Alternativet är att jaga tyska leverantören till Ikea för att beställa en ny skiva. Dock är det inte särskilt responsiva och vill inte sälja till privatpersoner.
Jag kan inte nåt om att såga i komposit. Men va där det som kan gå snett om man försöker kapa den? Kan den spricka?
Jag tänker att man för att göra kanten snygg sätter en eklist som skulle matcha annat trä i köket.
Teoretiskt sett skulle den kanske kunna spricka i översta lagret? Men det beror helt på hur den är uppbyggd. Om ytan är hård finns väl annars risken att det slås ut flisor ur översta lagret när det sågas. Men jag har inte sågat i någon liknande komposit-skiva, eller ens känt på en, så har egentligen ingen aning. Är den dock mjukare som typ trä, så går det gissningsvis lättare.
Ja, en eklist går kanske att få fin.
Om du knackar på den med typ en sked, är ytan hård? Och hur hård är undersidan?
 

Bästa svaret

Har kapat en sån. Dammar nåt kopiöst, men väldigt lätt att kapa i med vinkelslip utrustad med tunn kapskiva för sten. Nästan för lätt. Hade ett alurör som guide för ett rakt snitt. Dock kapade jag på kortsidan, som sen hamnade mot vägg.

Om du kapar längs långsidan kommer du få en kant på ca 10mm, skivan är ju bara tjockare på kanterna.
 
Tack för att du gav mig hopp om att det kan gå att lösa!
Tänker att man får bygga upp underifrån för att förlänga snittet från 10mm till något mer där man sen kan sätta en list.
Jag vågar inte göra detta själv - har du eller någon annan tips på någon som har verktygen du nämner och kan hjälpa?
 
Blev bara lite nyfiken på vad det är som sitter i ytterkant på undersidan, är det en trälist eller en metallprofil? Är det en förstärkning?
Undersidan av en möbel med potentiell förstärkningslist markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en metallprofil/förstärkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.