Skall söka rivningslov/bygglov på befintligt garge. Original garage rivs, plattan och garage breddas 1m och ändras från platt till sadeltak.
Vad har ni för synpunkter på ritningarna, byggnadshöjd och nockhöjd på sektionsritning är nypna i luften verkar dom rimliga?

Situationsplanen är inskannade original ritning från -73
 
  • Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan inklusive bottenvåning och sektion för en ombyggnad av garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planritning för tillbyggnad av garage med måttangivelser, skala 1:100.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad sektionsritning av garage med måttangivelser för bygghöjd och nockhöjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tittat på hur kommunen vill ha ritningarna? Jag skulle säga att du inte ska skicka in dessa ritningar...

Här finns bra guide hur ritningarna ska se ut.

https://www.uppsala.se/globalassets...ng_bygglov_nybyggnad_av_komplementbyggnad.pdf

Googlar du på Bygglovsritningar så finns det flera bolag som kan hjälpa dig för några tusenlappar.

Du kommer även behöva ha brandskyddsbeskrivning och konstruktionsritningar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tackar , jag får ta in offerter och kolla vad det kostar att ta hjälp istället.
 
  • Gilla
zana kader
  • Laddar…
H
Ska jag vara ärlig så hade inte jag mycket bättre ritningar när jag sökte bygglov.
Dock följde jag hur en ritning ska utformas.
Med skala osv.
Allt läser man sig till på nätet.

kommunen sa att det va bra ritningar mot vad många skickar in.
Gick igenom för mig.
Kostar inget att ta ritningarna och gå in på kommunen och fråga heller.
 
Den första ritningen är förvirrande.

Den visar på att du ska riva en vägg och bygga ut garaget, samtidigt säger du att det ska rivas?

En annan sak jag reagerar på är passagen mot entrédörren. Den är väldigt sannolik att de inte godkänner. Och i ärlighetens namn skulle jag inte vilja ha en smal sluss till entrédörren. För vad jag kan se rör det sig om en meter i bredd?


Handritade ritningar i sig självt är väl inget större bekymmer, men försök hålla de så rena som möjligt, raka linjer skulle jag säga är viktigt.
 
J Jarlsgård skrev:
Den första ritningen är förvirrande. Den visar på att du ska riva en vägg och bygga ut garaget, samtidigt säger du att det ska rivas?
Om man vill använda befintlig ritning och det är 3 väggar på nya garaget skall vara på exakt gamla plats som gamla så blir det väl så?
 
Det är inte vad du frågar men hur ska man komma till huset? Ska ni göra en gångväg på andra sidan garaget?
 
K Kane skrev:
Om man vill använda befintlig ritning och det är 3 väggar på nya garaget skall vara på exakt gamla plats som gamla så blir det väl så?
Jag skulle säga att så som det är ritat så ser det ut som om man har för avsikt att bygga till det befintliga och sedan riva ena ytterväggen. Dvs inte riva hela garaget, vilket jag tolkade var avsikten här.

Man kan absolut utgå ifrån originalritningen, men då det som sagt verkar om nybyggnad så är det bättre att revidera ritningen helt, dvs ta bort väggen som ska rivas och redovisa hela garaget som nytt, inte som nu, att ändringar sker på det befintliga.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Angående passagen till huset blir den 3.3m bred, den bredd jag har idag pga av buskar bredvid garaget. Blir visserligen annan känsla med vägg.
 
S sunkann skrev:
Angående passagen till huset blir den 3.3m bred, den bredd jag har idag pga av buskar bredvid garaget. Blir visserligen annan känsla med vägg.
Är ytterdörren också 3,3m bred?
Eller tolkar jag ritningen fel?
 
Bowser
3.3M kan väl inte stämma?
Garaget är ju 4,6M brett så den lilla passagen får jag inte ihop. För inte är entredörren 3,3M bred!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.