Var har du huset? Vi behöver troligen en bra advokat i Stockholm....man blir så trött. Jag vill börja med de andra rummen men då vi är mitt i en utredning så kommer vi få skit från motparten om vi gör något utan att ta det med dem först. Dessutom är jag ledig 3 månader pga av jobbyte och man kan inte producera, extremt frustrerande.
 
robbanl skrev:
Var har du huset? Vi behöver troligen en bra advokat i Stockholm....man blir så trött. Jag vill börja med de andra rummen men då vi är mitt i en utredning så kommer vi få skit från motparten om vi gör något utan att ta det med dem först. Dessutom är jag ledig 3 månader pga av jobbyte och man kan inte producera, extremt frustrerande.

Vi bor också i Stockholm.

 
Va bra ;D

Vad använde du/ni för advokat?

 
Jag lejde in några som la en sula på 7 cm på 20 cm isolering med armering och vattengolvvärme. Behöver man oroa sig för torrsprickor som uppkommit pga. att byggarna inte vattnade golvet eller är slangarna så flexibla så att de klarar av en mm eller två i flexibilitet???

Själv skulle man ju aldrig gjuta ett golv utan att vattna det i ett par dagar ;D



/Robert
 
robbanl skrev:
Psamuels

Jag pratade idag med ”vår” fuktkonsult som skall hjälpa oss mot säljarnas försäkringsbolag, detta för att vi vill klassa fukten i källaren som ett dolt fel. Han rekommenderade inte att sätta Isodrän/Pordrän under en sula med golvvärme. Detta för att det ger omvänd effekt och trycker ned fukt och upp i någon annan vägg eller golv. Han tyckte att man skulle använda vanlig cellplast eller prodrän/Isodrän med en plast ovan för att stoppa detta fenomen. Detta gör att det du har gjort är kanon, hade du varit ”gjord av pengar” och köpt mer prodrän/Isodrän skulle du troligen fått ett sämre golv.
Hmm, er "fuktkonsult" är inte så bra på fukt.. Att sätta plast ovanpå podrän/isodrän är helt fel! Ursäkta att jag är kort å inte förklara närmare! Dett enda rätt han har är att podrän/isodrän är onödigt, det räcker gott med cellplast!

Ni/du kan få problem med att fukten trycker upp sig i nägon annan närliggande vägg/golv. Beror lite på hur ni går till väga med uttorkningen och handhavandet av golvärmen..

Lycka till med projektet å sätt er "fuktkonsult" mot väggen!=)
 
robbanl skrev:
Jag lejde in några som la en sula på 7 cm på 20 cm isolering med armering och vattengolvvärme. Behöver man oroa sig för torrsprickor som uppkommit pga. att byggarna inte vattnade golvet eller är slangarna så flexibla så att de klarar av en mm eller två i flexibilitet???

Själv skulle man ju aldrig gjuta ett golv utan att vattna det i ett par dagar ;D



/Robert

Jag har också fått några hårfina torrsprickor, trots att jag vattnade friskt i en vecka efter gjutning.

Nu tror jag inte att det är så farligt, PEX'en är ju "buntbandad" med armeringsjärnet och så mycket flexibilitet bör ju slangen medge.

 
Delprotes

Det med plast på isodrän fattade jag att det inte var rätt då skulle man dessutom bara elda upp pengar. Det får bli Cellplast. Angående fukt i väggen mm som du kort kommenterade skulle det vara kul om du kunde fördjupa ditt resonemang då jag skall börja gjuta om en vecka.

Konsulten är framförallt med för att värdera kostnaden för att dränera om huset, detta ett projekt i sig. Man måste antagligen spränga med snigeldynamit eller kapa med diamantklinga för att komma ned med dräneringen under sulan. Uppskattad kostnad 10 000 + moms och meter, detta gäller 12 m. Upplagt för en liten konflikt ;D
 
Dags att lyfta upp den här tråden igen.

Jag ser att det finns många liknande trådar och vill tipsa om följande läsning:

Under rubriken "Kunskapstorget" finns 2 bra rapporter om "Golvvärme i betongplatta på mark" samt "Betongplatta på mark"
http://www.indoorair.se/sw181.asp
Visserligen tung läsning, men rekommenderas starkt.


Småhusskadenämnden har en mycket bra översikt av problem i flera olika typhus.
http://www.smahusskadenamnden.se/

 
Fixar du alla 40 m2 nu? Och vad räknar du med att det kommer kosta, totalt?

Funderar på om man skall ge sig på något liknande...
 
Henriettae skrev:
Fixar du alla 40 m2 nu? Och vad räknar du med att det kommer kosta, totalt?

Funderar på om man skall ge sig på något liknande...

Ursäkta sent svar, har varit på semester.

Vi landar nog på cirka 60 - 70.000:- för hela kalaset, inkl. klinker och liknande.
 
Hur har det gått med källaren?

Väntar med spänning på resultatet.

/Jonas
 
Ser att många kör med isodrän/pordrän och cellplast. Själv körde jag med tvättad makadam + Dow Floormate i min 100 m2 källare som jag precis håller på att färdigställa (bilder kommer kanske framöver...).

Någon som har synpunkter på för/nackdelar med de olika metoderna?
 
Förresten, jag reagerade på era höga kostnader för att tömma schaktmassorna. Här i Norrköping betalade jag bara för hämtningen/tömningen av containern till transportfirman. Eftersom det var rena schaktmassor tog tippen emot det gratis som täckmaterial. Jag har för mig att det blev 35 kubik totalt och kostnaden för containerhyra, hämtning och tömning blev max 3-4000 kr
 
Jonas_H skrev:
Hur har det gått med källaren?

Väntar med spänning på resultatet.

/Jonas
Vi har varit i Thailand på familjesemester under juli, så det har stått lite stilla på byggfronten.

Men i princip är läget följande:

Hall/Pannrum, klinker lagt, väggar skall målas.

Tvättstuga, klinker lagt, väggar skall kaklas.

Allrum, klinker återstår att lägga, väggar skall fixas till.

Jag väntar f.n. på rörmokaren som skall koppla in värmegolvet samt snygga upp lite i rörhärvan.

I väntans tider river jag en lecablocksvägg i garaget !

KRILLEK
Jag gissar att vi har höga miljöavgifter i Stockholm, har man bara en fraktion så kommer man undan billigare, men är det blandat så får man betala hantering/sorteringsavgift också.
Då blir det dyrt som fan :(

 
psamuels skrev:
Ursäkta sent svar, har varit på semester.

Vi landar nog på cirka 60 - 70.000:- för hela kalaset, inkl. klinker och liknande.

Inte så farligt blodigt! Tack för svaret!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.