Hej! Jag är spekulant på ett hus med inte så
Bra planlösning. Jag har därför funderat kring om det går att göra om den så det passar oss bättre och därför frågar jag här i forumet om nån har nån aning om det skulle gå med tanke på bärande väggar osv. Väggen i sovrummet med fönster mot hallen är den gamla ytterväggen. Dvs att hallen är tillbyggd efterhand.
Det är ett enplanshus, platta på mark, trästomme. Jag vet tyvärr inte vilka väggar som är bärande eller inte utan jag hoppas på att ni kan hjälpa mig. Jag skickar en bild på nuvarande planlösning och min so
jag hoppas kunna göras

mvh
 
  • Ritning av en existerande planlösning för ett enplanshus med betecknade rum och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av enplanshus med markeringar som indikerar önskade ändringar i planlösningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Gamla ytterväggar brukar vara bärande. Men annars går det ju inte att veta utan konstruktionsritningar, takstolskonstruktion och liknande.

Din tänkta hall ser väldigt liten ut med just ingen plats för förvaring av ytterkläder.
 
T Thorn skrev:
Hej! Jag är spekulant på ett hus med inte så
Bra planlösning. Jag har därför funderat kring om det går att göra om den så det passar oss bättre och därför frågar jag här i forumet om nån har nån aning om det skulle gå med tanke på bärande väggar osv. Väggen i sovrummet med fönster mot hallen är den gamla ytterväggen. Dvs att hallen är tillbyggd efterhand.
Det är ett enplanshus, platta på mark, trästomme. Jag vet tyvärr inte vilka väggar som är bärande eller inte utan jag hoppas på att ni kan hjälpa mig. Jag skickar en bild på nuvarande planlösning och min so
jag hoppas kunna göras

mvh
Gamla ytterväggen är mest troligt bärande.
Men balkar kan lösa det mesta.
Är även delen med pannrumm och de två mindre sovrummen också en tillbyggnad?
Om ni ska renovera rubbet så kanske det är bra att byta plats på kök och det nya stora sovrummet. Bättre med ett stort köknistället för stort sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.