Hej!

Vi bor i ett mexitegelhus 5 minuters promenad från havet (Stockholm). Det är bara att inse fakta! :) Mexitegel passar verkligen inte här ute där de flesta boende har stora tomter. Vi har en förhållandevis liten tomt jämfört med andra här ute (vår är på 2800kvm).

Är det vansinne att en fundera på följande....

1. Ta bort teglet
2. Sätta träpanel och antagligen isolera?

Vad skulle ett sådant projekt kunna kosta per kvm om man skulle leja ut det?

Skulle detta medföra något negativt för huset? Det är idag uppbyggt av lättbetong och sen mexitegel.
 
Jag förstår inte vad tomtens storlek har med fasaden på huset att göra ;)
Om du har (vad jag tycker) en stor tomt, så klarar de i så fall bättre ett "tungt" hus...
Ett hus på en liiiten tomt kanske blir "lättare" med träfasad ;D
Men annars är det inga problem!
Riva fasaden, regla upp, isolera, ny panel -2000kr/kvm... det är ju i Stockholm :'(
 
Tegel är underhållsfritt :cool:
 
Jag gjorde ett liknande jobb förra sommaren. Satte trä på en del av mitt hus som hade tegelfasad.
x1pYZOgdU3kBJiiijp_JhE9qGtaNP8a2csPud-fIAUnEJNrrwQS27pFe7YPHmFCkE3H90j17PgDa5qRZbML_UZg1MBcquddBLJlOo8j5aCFfZCWZBp26sVrHjGbQx_LVAJc7Ec2MOy4buA
x1pYZOgdU3kBJiiijp_JhE9qFn9atRvG5EGSq0u5CWzLlsKo07E0CY6EMYYTEOmqnUE9tS1gAE64St-Fyn3bV2j1YOh--MTzeiRT5yXX3y-YMC4dVKRhRRJn_Cub39fF0vOkjW5q2laaMo

Arbetet kostade ca 200 KKr. Då ingick det att byta pannor på taket, förlänga taksprång, byta fönster, tilläggsisolera mm.

Måla samt allt arbete inomhus gjorde jag själv.
 
  • Gilla
Thomas Persson1
  • Laddar…
Jättesnyggt MattiasX. Flyttade du ut fönstren i fasaden också (behöver man göra det)?
 
Ska snart påbörja ett liknande projekt och skulle uppskatta alla tips man kan få.

Har ett hus byggt i två etapper, först tegel och sen utbyggt i trä.
Tanken är att klä hela huset i trä, frågan är om man ska plocka ner teglet och tilläggsisolera eller enbart lägga en träfasad utanför teglet.

Tacksam för tips.

mvh P,

patrik.jung@eniro.com
 
Du bör inte lägga panel utanpå teglet för du får en kallficka mellan tegel alla och bräfodringen. Fast det är fall om du har tänkt att isolera. Mitt bästa råd är att riva bort teglet och tilläggsisolera. Arbetsamt men det är det värt. ;)
 
mattiasx skrev:
Jag gjorde ett liknande jobb förra sommaren. Satte trä på en del av mitt hus som hade tegelfasad.
[bild]
[bild]

Arbetet kostade ca 200 KKr. Då ingick det att byta pannor på taket, förlänga taksprång, byta fönster, tilläggsisolera mm.

Måla samt allt arbete inomhus gjorde jag själv.
Jag har tänkt att göra liknande med vårat hus, klä in det med trä. Hur gick du tillväga? Tips mottages tacksamt!
Vilken dimension hade du på reglarna, skruvlängd på skruvarna (för jag antar att du skruvat i reglarna i teglet/fogen), samt vilken plugg? Sen är det väl "bara" på med plank! ::)

 
Tar upp en gammal intressant tråd :)

Är det nån mer som bytt från tegel till träpanel och som har lust att dela med sig av sina erfarenheter?

//Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.