Gillar du retro och hus i 60-talsstil? Då har du en riktig pärla här att inspireras av, med allt från mexitegel och vävtapeter till kök och badrum i så gott som originalskick.

Du kan läsa artikeln här: Retro 60-talshus i Södertälje
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
så snyggt! nån som vet vem som är arkitekt?
Hoppas nån som behåller stilen köper det.
 
  • Gilla
emmjo och 6 till
  • Laddar…
riktigt snyggt men hade vart snyggare utan utbyget

området har ju inte det bästa ryktet va
 
PeterFalun
gillar insidan skarpt
 
Gillar skivan i badrummet, så enkelt.

När jag var liten gutt var man ibland i sådana här hus, det var alltid hos kompisar vars farsa var ingenjör och hade lite pengar...
 
  • Gilla
jliljeha och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
riktigt snyggt men hade vart snyggare utan utbyget

området har ju inte det bästa ryktet va
Området är inte lika attraktivt nu som det var när det byggdes. Då var den där sluttningen Södertäljes gräddhylla med många höga Astrachefer. Det finns (eller fanns iaf på 90-talet när jag hade kompisar i området) fler fina hus från den epoken. Nån annanstans i Stockholmsområdet och priset hade varit nåt helt annat. Hoppas köparna tar det varligt med huset.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! :love:
Som flera redan skrivit - hoppas köparen förstår att bevara huset och håller sig ifrån den f-bannade vita målarfärgen som en del tycker ska klenas på allt.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 16 till
  • Laddar…
Vilket hemtrevligt hus och skicklig arkitekt!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Maria T
Hade aldrig gissat att utbyggnaden/inglasningen inte var original, tycker den är snygg från utsidan och påminner om kommandobryggan på ett stort fartyg eller lite känsla av flygledartorn... inifrån sett var den inte lika härlig men övriga rum, inklusive köket, är i mitt tycke makalöst vackra. Hade gärna bott där utan att ändra på en enda detalj, men det finns säkert saker som efter ett tag skulle uppfattas som mycket opraktiska.

Jag bodde i Södertälje 1987-1990 och kunde inte begripa hur en sån (relativt) liten stad kan ha så många stadsdelar. Redan då hade Ronna, liksom Geneta, Saltskog och Hovsjö rykte om sig att vara stökiga områden och då blir det ju enkelt att säga att en bor i t ex Västergård fast det egentligen är Geneta därför att gränserna är så luddiga Tensta. Det är ju trots allt bara en kartsökning bort. Min åsikt av huset i artikeln är ändå att det är korrekt att skriva det är i Bårsta - att det är nära Ronna finns ingen anledning att skriva ut lika lite som att påtala att Bromsten och Solhem i Spånga ligger nästgårds.
 
  • Gilla
gustav_g
  • Laddar…
Maria T
"Jag bodde i Södertälje 1987-1990 och kunde inte begripa hur en sån (relativt) liten stad kan ha så många stadsdelar. Redan då hade Ronna, liksom Geneta, Saltskog och Hovsjö rykte om sig att vara stökiga områden och då blir det ju enkelt att säga att en bor i t ex Västergård fast det egentligen är Geneta därför att gränserna är så luddiga. Min åsikt av huset i artikeln är ändå att det är korrekt att skriva det är i Bårsta - att det är nära Ronna finns ingen anledning att skriva ut lika lite som att påtala att Bromsten och Solhem i Spånga ligger nästgårds Tensta. Det är ju trots allt bara en kartsökning bort."

Korrigerar min egen text ovan, nåt hände när jag skrev tidigare som gjorde att orden hoppat runt så det blev obegripligt.
 
  • Gilla
_Anders_
  • Laddar…
Jag tyckte vinkeln på fönsterna/väggen på utbyggnaden gjorde att det kändes 60. Fantastiskt hus! Tänk att få vårda teaken lite på utsidan! Är generellt ingen fan av Mexi men här känns det så jävla rätt med teaken och koppardetaljerna. Och skiljeväggen vid badkaret! Drömhus!
 
  • Gilla
Petrusmilli och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Fantastiskt fint hus! Om den som köper huset ändrar på kök eller badrum borde vederbörande hängas i hälsenorna från närmsta träd.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 19 till
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Programmet ”Hälsningar från” med Per Lärnström spelade in ett avsnitt i huset.

Då var Casper Janebrink programmets gäst. Huset var inrett i 80-talsstil.

[länk]

Jag kan ha fel, men är ganska säker på min sak.

/PM
Det var ju inte alls likt :surprised:
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Jag kan ha fel, men är ganska säker på min sak.
Ja, det ser så ut men fy så förskräckligt man har gjort med inredningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.