Hej.

luftade idag mina element pga oskönt ljud i det ena i vårat sovrum så tänkte att en avluftning skulle hjälpa. Mycket riktigt så var det en hel del luft, luften slutade o komma men det kom aldrig något vatten? Gjorde likadant på de andra två elementen på övervåningen o luft kom ut men inget vatten.
Insåg i efterhand att jag egentligen ska börja lufta från källaren och uppåt kan det ha något med problemet o göra? För nu är elementen kalla där uppe, men har just precis börjat elda också. Så hinner väl inte upp dit än riktigt, men brukar gå fort.

Men nu till den egentliga frågan, nu behöver jag fylla på vatten i systemet antar jag? Hur gör jag detta? Har aldrig gjort detta tidigare.. bifogar lite bilder på systemet där jag tror jag ska fylla på.. även på expansionskärlet där trycket är lite lågt??

Har en ved anläggning med en nibe vedex 3000 panna om det är till någon betydelse.
 
  • Pannrum med rörledningar, en vedpanna och ett expansionskärl med mätaggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med panna, cirkulationspump och kopplingar för att fylla på vatten i systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Det borde finnas nån mätare som visar trycket i systemet? Ska vara husets höjd i meter delat med tio och sedan plus 0,5 bar. Stäng av cirkulationspumpen innan du fyller på. Gissar att du fyller på genom att öppna den snedställda blå ventilen.
Lycka till!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det borde finnas nån mätare som visar trycket i systemet? Ska vara husets höjd i meter delat med tio och sedan plus 0,5 bar. Stäng av cirkulationspumpen innan du fyller på. Gissar att du fyller på genom att öppna den snedställda blå ventilen.
Lycka till!
okej det låter ju logiskt! Hittar inte någon annan mätare, förutom temperatur mätare osv då. Men vad är slangen som hänger där? Har en slang som ligger i pannrummet som går att skruva på änden på den slangen där, samt andra änden passar o skruva på en kran jag har i pannrummet. Får känslan jag fyller genom att göra så? Men vågar mig inte på det riktigt utan att jag vet vad jag gör. Den snedställda Ratten är redan ”öppen” liksom. Blir inte klok på detta..
 
Åsa Lund
Har du nåt rött kärl nånstans? Och en mätare intill det?
 
Har du expansionskärl på vinden? Ta lite fler bilder på lite längre avstånd så kanske nån hittar nåt.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du nåt rött kärl nånstans? Och en mätare intill det?
Ah det har jag, mätaren på det kärlet är det som jag tog kort på. Och nu efter fortsatt eldning under dagen så är den mätaren uppe på 0.8 istället för 0.3 som på den bifogade bilden. Elementen i källaren och bottenvåning är bra. Men är på övervåningen det inte når upp till just nu.
 
Jag ser ingen bild med en tryckmätare...
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du expansionskärl på vinden? Ta lite fler bilder på lite längre avstånd så kanske nån hittar nåt.

Kärlet står här nere i pannrummet.
Tog ett gäng bilder, ni får ha överseende med stöket i pannrummet :crysmile:
 
  • Ett rörigt pannrum med röda och blåa värmeenheter och många kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stökigt pannrum med en stor värmeberedare, rör, sopor och ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött kärl i ett stökigt pannrum med synliga rörledningar, ventiler och pannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pannrum med rörledningar på väggen och ett rött expansionskärl i förgrunden, omgivet av lite rörigt material och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Jag ser ingen bild med en tryckmätare...
Ahaaa, jag var nog lite snabb när jag lade ut inlägget tidigare. Här är kärlet o mätaren, första bilden är när jag startade denna tråd, och den mer 0,8 är från skrivande stund.
 
  • Tryckmätare monterad på ett rör över ett rött kärl i en byggprojektsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer monterad på en rostig röd behållare visar trycket nära noll i en mekanisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Komplex rörsystem och VVS-installationer i ett pannrum, med en röd cirkel markerande specifik punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
useless useless skrev:
[bild]
är det påfyllar skruven?
 
Ja.
 
useless useless skrev:
Ja.
okej, men ska jag fylla till jag uppnår önskat värde på kärlet? Kan man fylla fastän jag eldar?
 
Ja, det ska inte vara några problem. Däremot tycker inte jag trycket borde variera så mycket (0,3 - 0,8 bar) när du eldar, men det kanske blir bättre när du har lite mer vatten i systemet.
 
useless useless skrev:
Ja, det ska inte vara några problem. Däremot tycker inte jag trycket borde variera så mycket (0,3 - 0,8 bar) när du eldar, men det kanske blir bättre när du har lite mer vatten i systemet.
ja precis! Det har inte alltid varit så, hade en pryl på kärlet här som hade blivit kass så det läckte lite vatten men åtgärdade det härom dagen. Så är väl där genom det kommit luft samt att vatten försvunnit oxh kanske att trycket är skevt? Fyller på nu en sväng så återkommer jag sen hur det går!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.