Kan det vara så att enrörssystem fungerar betydligt bättre i moderna välisolerade hus och då ännu bättre på övervåningen där värmebehovet är mycket lägre?

Utgående temperatur är ju då mycket lägre och det påverkar mycket mindre med att ha elementen i serie jfm om man har ett äldre hus med "hetvattensystem" ?
 
Jag har enrörsystem sen 1977.
Att det skulle slita på värmepump tror jag inte på, hade mitt första aggregat i 24,5 år.
Det andra har gått i snart 20 år.
Sammanlagt har jag haft jordvärme i 45 år.
Någon skrev att pumpen får gå hårt och slits vid enrörssystem vilket jag inte anser.
Men alla som luras att köpa för små aggregat för att de ska gå på el i vinterväder går hårt. Mina 9 kw har aldrig på 45 år startat elpatronen och orkar med värmebehovet.

Den första, en Thermia, hade inga problem då den inte krånglade med pressostaten vid lågt flöde.
Den senaste, IVT, har haft problem med processostaten vid lågt flöde men jag satte en 500 l varmvattenberedare jämte så jag fick större vattenvolym, det gäller sommaren som problemet uppstår
Sen har jag golvvärme i källaren som jag vill ha på för tvättstugan och för att en del av övriga källaren ska fa fuktfri men den trots ökad vattenvolym så stökar pressostaten ibland.
Jag anser att IVT som jag har nu är av känsligare kvalité på inställningar som när det blir byte så ska jag nog kolla bättre.
Då det gäller golvvärme i badrum på andra våning skulle jag inte acceptera el. Det går bra med golvvärme som man växlar ut med egen cirkulationspump på slingan. Så har jag gjort i min hall, varm och gott, torrt och varma skodon på vintern.
 
A AochF skrev:
Hej
Vi ska bygga ett hus med en svensk husleverantör och bygga med totalentreprenad. Det som ingår är golvvärme i plattan på undervåningen och enrörsradiatorer på övervåningen. Efter att ha läst på internet och hört lite från andra så verkar enrörssystem vara ett satans otyg som inte borde få användas längre :) ... Men är det verkligen så illa?
Teoretiskt sett så skulle det kanske gå att få tvårörssystem men då måste vi projektera det själva och det verkar vara krångligt att få ihop det med tillverkaren, de verkade inte alls intresserade av det. Är detta värt att strida för? Finns det några fördelar med enrörssystem?

Är det någon som vet vilket system som brukar användas av hustillverkare i nybyggen? Är det vanligt med enrörssystem eller är detta något som den här leverantören vill snåla in på.

Det går att byta till golvvärme på övervåningen för ca 60k extra, är det värt pengarna?

Mvh
Anders
1-rörsystem är inte dåligt nackdelen är att man måste ha en bypass i radiatorkopplet så du inte stänger hela kedjan av radiatorer när du stänger av eller sänker termostaten på 1 radiator.

2-rörsystem innebär istället dubbelt så mycket slang och arbete men blir istället betydligt finare installationer enligt mitt tycke.

golvvärme för 60.000 extra hade jag valt i alla lägen då får du jämn och fin komfortvärme och sparar en del energi då du inte behöver skicka ut lika varmt vatten. Det är även betydligt mer värdehöjande på fastigheten jämfört ovanstående 2 alternativ.
Golvvärmen behöver en shunt men allt var väl med för 60.000?
 
Det var allt, funderingen är om man kan få lägre pris?

Tror nog att plocka ihop delar själv är dyrt och tar mycket tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.