Äntligen färdig med plan 1 i sketchup. Det tillkommer källare med förråd och tvättstuga samt övervåning med bad och sovrum. Trappen börjar i "entréänden" och går upp till övervåningen "mot matsalen". Dörrar finns bara till Toa, städ och skafferi. Till hatthyllan och arbetsrummet är det öppet.

Vad tycks? Något som är galet (trappen till källaren går under trappen till plan 2)

Hittar den även i "fullversion" på http://huset.linnell.se/ritningar/trappen_kvar.skp

/Tobben
 
  • plan-1med-text-utan-trapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl åsikter du vill ha! Jag tycker att vardagsrummet är påtok för litet och att hallen är "för stor" jag tror mer på en lösning som att antingen ta bort väggen till arb rum och vardagsrum och hall och göra ett stort vardagsrum trevligt att komma in i ett stort uppet vardagsrum du får rymden även från hallen. då fattas ett arb rum. Vet ej vilket behov ni har av det, om det går med ett skrivbord i vardagsrummet eller om ni vill ha ett rum, ni kanske har det som sovrum! Då skulle jag tycka att det vore fint i burspråket med lite nya väggar.
Smaken är som baken.
 
Håller med öland. Köket ser jättestort ut trots att det verkar vara ett arbetskök och vardagsrummet ser litet ut.

Får ett matbord med stolar verkligen plats i burspråket, eller kommer man att snubbla på stolarna när man går in i köket? Och får en soffgrupp + tv plats i vardagsrummet?

Huset saknar också en av de för mig viktiga "mysighets"-faktorerna, nämligen att man kan gå runt någonstans. Jag skulle försöka öppna upp mellan köket och entren så att man kan gå direkt in i köket från ytterdörren (med matkassarna och skräpet ut).

Eller så flyttar ni på garderoben i arbetsrummet och öppnar en dörr mot hallen där.
Trappans form känns lite ovanlig och kanske tar onödigt mycket plats i den annars ganska sparsamt tilltagna planlösningen.

Jag gillar inte skrubbar (har just rivit bort en i vårt hus.) Det blir alltid en halv kvadratmeter på golvet där inne till ingen nytta. Kanske är det bättre med en stor skjutsdörrsgarderob än en städskrubb?

Jag skulle också försöka ordna det så att kaminen i vardagsrummet också går att se från matplatsen. Det verkar inte som att det riktigt går nu.

Kanske blir också köket bättre om ni vänder lite på det och flyttar skafferiet till övre vänstra hörnet och har frukostplatsen mot altanen till. Eller har ni altanen i norr? Skafferier gör sig annars bättre i norr. Gissar att utgången till altanen är från köket och att det borde vara trevligare att sitta där och äta frukost.
 
Tack för åsikter! ja det är det vi vill ha!

Jo vi har egentligen tänkt att arbetsrummet snarare ska vara en del av v-rummet med stor öppning emellan. Det är ju krav på att man ska kunna göra ett sovrum så det är väl mer det som syns nu. Att se kaminen från köket är ju lätt ordnat genom att ta bo... inte bygga :) väggen som går ut från murstocken.

Ritade också först skafferiet i Nord-öster men tänkte sen att vi vill ha "frukosthängplatsen" i öster och det känns lite dumt att ha den så nära matbordet. Utbyggnaden för matbordet är 4 m bred och 1,5 m så bordet kommer ju sticka ut en bit men det ska vara gott om plats kvar (ska dubbelkolla).

Vi vill ha en snygg trapp som inte skäms för att synas, den ska vara som en "möbel" som -är tanken- ska få ta plats.

TV:n tänkte vi ha på övervåningen (just för att det ska vara en bit dit ;-)

Ska fundera på städutrymmet, verkar smart med skjutdörrar ed. Skulle också gilla en genväg till köket men det blir för trångt med toan i arbetsrummet... ska fundera vidare.

Tack som sagt, återkommer med ny lösning och möbler inritade.

/Tobben
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.