T
Vi har 110 + källare / 2p, lite som du själv alltså, och med dito 2 flygare. Tycker det känns stort nu och förstår inte riktigt varför jag planerar nya byggen och projekt. Var det då trångt med 2 hemma? Nej, det tycker jag inte. Så lite överdrift är det med dessa stora villabyggen.

Intressant att du säger "hur folk tänker". Svensken / nordbon är extremt konformistisk och normer, idéer (fantasier i regel) och föreställningar som projiceras via media (ex. SVT's Husmardrömmar, byggahus-red.) och andra massdistribuerande kanaler genomsyrar snart väldigt många.
Antropologiskt och arkeologiskt kan detta spåras ända bak till medel- och senneolitikum faktiskt och det blir väldigt tydligt under brons- och järnålder och framåt - en extremt konform nordisk kultur med ganska små regionala skillnader.
Sen finns det då såna som kan tänka själva och vågar ha egna, oftast klokare och mer verklighetsförankrade, idéer om vad som är eftersträvansvärt, vilket kan ligga långt från och inte sällan på tvärs med det konforma sillstimmet. Inte omöjligt är det dessa som i forntid hamnade i mossarna med krossade skallar och rep runt halsen, idag ligger vi lite bättre till, även om det är svårt att försöka bryta vad som närmast kan liknas vid en normerande hjärntvätt och massuggestion. Människan behöver omprogrammeras helt enkelt och det är ingen lätt uppgift även om verktygen till hands idag är mycket bättre. Men det går och jag tycker också det finns tecken på att allt fler börjar stanna upp i ekorrhjulet och tänka till på allvar, det är positivt när arbetet många gånger är tungt och frustrerande.

Så man ska nog inte döma de här familjestartande nybyggarna för hårt. Man sitter i föreställningar om vad som är status och framgång och detta tillsammans med ett faktiskt behov av ytor gör att man vill bygga större än vad man kanske egentlgen behöver. Sen är ju själva bygget i sig dyrt, stort eller litet, och merbyggnad kommer alltså i någon mån till en ekonomisk fördel. Har man de ekonomiska förutsättningarna så visst, men troligen kommer mångas föreställningar och jakt på moderna svenska statusvärden drabba samman med verkligheten i form av räntehöjningar och att den nordiska elmarknaden nu sammankopplas med kontinenten för att förse EU med el. Alltså en ny verklighet med betydligt högre räntor och dyrare el vilket kommer svida ordentligt för storbyggare, och andra med för den delen. Vårt klimat här uppe gör att vi drabbas extremt hårt framöver.
Så vi potentiella mosslik får nog ta höjd för en perfekt ekonomisk storm när guldet blir till sand för storbyggare och sillstim, när bankernas kreditförluster börjar skena och den artificiellt uppbyggda ekonomin kraschar. Och som vi till äventyrs lärt oss är det politiska mantrat "för lite, försent och förbannat dumt" inget som kommer mildra effekterna.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Chonguis och 7 till
  • Laddar…
Stora hus ger bara större omkostnader. Jag har sex rok på 90 kvm på landet.
2 sovrum med dubbelsäng och två garderober 7 m2
2 sovrum med enkelsäng och en garderob. 5 m2
1. Toalett med dusch och tvätt 9 m2
1 Gästtoa 3m2
1 matplats 14m2
Vardagsrum 40 m2
I anslutning till vardagsrummet finns en uteplats på cirka 50 m2 under tak.

Sovrummen är små men välventilerade. Man sover ju ändå bara där. Jag renoverade detta för ungefär tio år sedan och satte in en luft vatten och har idag en förbrukning på cirka 9000 kWh per år. När jag inte är där så har jag en underhållsvärme på ca 12 grader som jag ställer upp ett par dagar innan jag planerar att åka dit.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Bor med sambo och tre skolbarn i 126+126 kvm, plus uterum och garage på lite till. Jag drömmer så smått om att lyfta taket så att det går in ett halvplan till, som i så fall skulle användas helt åt en "master suite" åt mig och sambon. Jag tycker det är trevligt att ha gott om plats, och jag vet inte om det blir så mycket mer att städa egentligen för min erfarenhet är att man stökar till ett mindre utrymme fortare. Ja jag är inte överdrivet rädd för dammråttor heller ska väl erkännas ;) Energimässigt tänker jag att just den sortens tillbyggnad borde gå att göra utan någon försämring att tala om, eftersom det skulle bli ett nytt tätt och välisolerat tak att ersätta den gamla taskigt isolerade vinden med.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Det är mycket enklare att klara energikraven, kWh/m²/år om huset har en stor boyta.
Samt att kostnaderna ide sista 50 åren har ökat på poster som är oberoende av om du bygger 300m² eller 150m²

Politiken har styrt det dit där vi är idag.
 
  • Gilla
Falken7 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Vi har 147 + 50 garage +30kallförråd.

Plus sommarstugan på 39 + 120kallförråd.

Vi är tre diagnoser i spannet 9-47... Behöver varenda kvadrat.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
T
Typ 220 kvadrat, två vuxna + snart tre tonåringar. Funkar, men skulle inte ha något emot några rum till så jag kunde få in ett biljardbord och en flygel också. Alla befintliga rum hade gärna fått vara några kvm större också. Vi bodde på 130 tidigare, jag vantrivdes och mådde dåligt pga trångboddheten. Hade jag behövt tillbringa en pandemi där med hemmajobb och stängda skolor... det hade inte slutat väl.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
K
Svårt det där. Vi byggde hus själva för knappt tio år sedan och jag hade som ambition att bygga så litet som möjligt. Men sen blev det - att bygga nån meter längre kostar inte så mycket. Å så nån meter till och sen ovanvåning på allt när man ändå ska ha tak.

Plötsligt så blev mitt lilla hus 160 kvm istället för de "runt 100" som jag hade tänkt mig från början.
Till det ett garage på ca 50 m2.

Vi är två vuxna och tre barn och har just nu tre rum som inte används och därför inte värms upp. Känner att vi klart kunde byggt mindre, men 100 m2 hade nog varit för litet. De tomma rummen tar upp ca 35 m2 och står idag ouppvärmda, men vi använder dem förstås som förråd och gästrum.

Känner flera som flyttat in i 100 m2 hus och alla klagar över att det är trångt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
När folk blir rikare rent generellt ökar även tex ytorna på nybyggen. Väldigt få tänker strikt på miljö eller drift eller underhållskostnader i framtiden. Ofta är det "onödigt" stora hus som byggs jämfört med vad som behövs i verkligheten. Våra nya elpriser kanske kan påverka att vi tänker om i framtiden men förmodligen inte. Däremot borde man få rabatt på tex bygglovsavgift om man bygger mindre än "normalt", eller någon typ av morot från stat/kommunen utöver att slippa fastighetsskatten x antal år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Hej på er!
Jag har uppmärksammat efter lite läsande här på Byggahus forum och sett en del ”hussbyggprogram” på TV att det byggs allt större bostäder.

Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll.

Självklart kan jag förstå att allt detta skapar arbetstillfällen och att ”hjulen ska snurra” men var går gränsen för vad som är rimligt?

Hur stor bostadsyta behöver/har ni?

Själv har jag en villa på 108kvm och vi är numer 2 vuxna, (2 barn utflugna). Vi har en plan att flytta till mindre fd sommarstuga som är under pågående och långsam tillbyggnad/renovering, den kommer att hamna på ca 70 kvm.

Vill absolut inte på något sätt provocera med dessa frågor, utan är mest nyfiken på hur folk tänker och hanterar sånt här med behov av ”svängrum” och kostnader.
om man kollar på storleken på hus i södra europa så ser man en klar skillnad mot norra delen där man spenderar mer tid i hemmet här nere ligger nybyggda hus under 100 kvm som genomsnitt man ser huset som ett ställe man äter och sover i inte leva i det gör man utanför på resturanger sport kultur inte sitter hemma själva med familjen som på grund av väder och utbud man gör mer av i norden
 
  • Gilla
Maddur och 3 till
  • Laddar…
vi är 2 barn och 2 vuxna. jag jobbar numera 99% hemma, frugan mycket kvällar och vi slåss om en skrivbordshörna. har ca 160 boyta och 36m2 varmgarage ihopbyggt. vardagsrum och vårt sov, och bad är bra. resten är för litet. ungarna har ca 13m2 var. säng, kläder lite grejer, skrivbord etc är trångt. kompisar över för att umgås blir svårare och svårare. kontorshörnan kan stängas till men är genomgångsrum. har funderingar på att bygga ut så ungarna får varsitt ordentligt rum, 20-25m2 med ett extra, tredje badrum. garage skulle jag helst vilja ha ett större till, med plats för bilar, cyklar, golf och andra sportsaker, snickeri och enklare bilmek. då landar jag väl på 6 rok på 230+110 biyta.
rent miljömässigt tror jag det går på ett ut. har en del grannar som åker iväg nånstans i stort sett varje helg till sommarstuga eller annat. har hellre allt på samma ställe.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
harry73
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Däremot borde man få rabatt på tex bygglovsavgift om man bygger mindre än "normalt", eller någon typ av morot från stat/kommunen utöver att slippa fastighetsskatten x antal år.
Nu är bygglovsavgiften en försvinnande liten del av byggkostnaderna, så effekten är liten, och det är kanske bra. För ett pensionärspar kan 100 kvm vara orimligt stort, medan 200 kvm för mig med 4 barn är på gränsen, framförallt med hemmakontorbehovet och mina föräldrar som bor långt bort och gärna hälsar på.
Vi har 4 vältilltagna barnrum (16kvm) och vårt sovrum är ca 11kvm. Då fick vi in dubbelsäng, 4 paxgarderober, piano och gammal gungstol.
Barnen behöver såklart mer utrymme på sitt rum, de ska kunna leka, göra hemläxor, hänga med kompisar, mm.
Vardagsrummet är stor, men inte överdrivet stor och fungerar även som hemmakontor.
Köket ska rymma stort matbord och man ska kunna laga mycket mat, så även det är större än vanligt. Ser dock inte mycket potential för minskad boyta
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Jag vill bo så litet som det går, vi är två barn och två vuxna (mer barn planeras) vi har 80 kvm. Att vilja bo litet hör endast ihop med att jag vill kunna få ut alla barn ifall det börjar brinna (y) tänk då att bo på 200 kvm... vilken skräck...
Jag tänker tvärtom att detta problem (som är mycket ovanligt i praktiken) är proportionellt mot antalet barn och inte mot bostadsytan.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Har helst:

Litet hus (typ max 160kvm)
Stor tomt (över 2000kvm)

Som tur är för mig är detta oftast förenligt med lägre driftkostnader än tvärtom.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag tänker tvärtom att detta problem (som är mycket ovanligt i praktiken) är proportionellt mot antalet barn och inte mot bostadsytan.
Är det inte en kombination? Att leta ett barn i ett brinnande hus på 350 kvadrat låter mycket jobbigare än att leta efter ett på 65.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är det inte en kombination? Att leta ett barn i ett brinnande hus på 350 kvadrat låter mycket jobbigare än att leta efter ett på 65.
Jo så är det väl. Om det börjar brinna på natten torde barnen ligga i sina respektive sängar så de är inte svåra att hitta. Behöver man hjälpa barnen ut så blir det svårare ju fler de är. Viktigast är kanske goda utrymningsvägar. Och så kan man ju vara konservativ och förbjuda barnen att vara i finrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.