Hej,
Jag har en villa, gård, norr om 62a breddgraden som jag gärna vill arbeta ner elkostnaderna i och funderar på de olika lösningar som finns, luftpump, frånluftpump, jordvärme, bergvärme, solenergi, vind ...
Jag är osäker på vad man bör veta för att säkra att man får bästa lösningen så jag skriver ner lite information som jag tror kan göra att det blir lättare att rådge.
Min situation är att det idag är direktverkande el som värmer huset, golvvärme samt elelement
Ventilation är enbart installerad i bad/relax området, samt kök.
Det är ett gammalt torpar grund med +50cm tjocka väggar men som blivit utbyggt åt de flesta hålen och då ska isoleringarna ha förbättrats samt är all isolering på tak utbyggt.
Det finns både en vedspis samt en ny effektiv braskamin/eldstad men vedspisen håller ingen värme även om den värmer väldigt bra, braskaminen värmer matsalen samt ovanvåningen och en uppvärmning brukar sen hålla två dagar, men enbart i dessa utrymmena, ved har jag tillgång till billigt.
Jag har takyta som lutar mot söder, men inte många soltimmar förutom på sommarhalvåret
Det snöar rikligt här från Nov/Dec till Mars/April och taket är i princip snöbelamrat under den perioden.
Jag har en gammal brunn på gården som inte längre används då jag får kommunalt vatten, den ska vara borrad ned till 100-200 meter djup.
Det är långt avstånd till närmaste fjärrvärme anläggning, och det huset som är uppkopplat mot fjärrvärmesystemet samt närmast oss ligger ung 4-5 km bort
Det finns flera bostadshus på gården men de nyttjas för det mesta inte på vintern.

Jag ska säga också att jag skriver här för att jag har läst och uppskattar era synpunkter och noterat att det finns oändligt mycket kunskap här på forumet, men jag kommer även kontakta olika leverantörer för att få deras syn & offerter.
Jag arbetar mycket så kommer ev. inte hinna läsa era rekommendationer och frågor varje dag så ha gärna tålamod ifall ni ställer en fråga, jag brukar alltid återkomma med svar så gott jag kan
 
  • Gilla
Epoxil och 1 till
  • Laddar…
Det verkar osannolikt med en 200 meter djup vattenbrunn?

Bästa lösningen är att installera vattenburen värme i hela huset och en lämplig värmekälla, t ex bergvärmepump. Räkna med en kostnad på minst 250 000:- beroende på hur stort huset är och hur enkelt det är att dra rör överallt.

Billigaste lösningen med snabbaste återbetalningstid är en eller flera luftvärmepumpar på strategiska ställen.
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
TS säger i och för sig mellan 100-200 m. Nu har jag ingen erfarenhet då jag har har en grävd som är typ 2,5 m :) Men googlar jag så ser jag att borrade brunnar oftast är mellan 20-160 m. Om man ligger i det högre spannet, så bör ju det betyda att grundvattnet ligger väldigt lågt pga att huset ligger på ett berg eller så? Och då gissar jag att det behöver borras ännu mycket djupare för att få till effektiv bergvärme?
 
L Lilllen skrev:
TS säger i och för sig mellan 100-200 m. Nu har jag ingen erfarenhet då jag har har en grävd som är typ 2,5 m :) Men googlar jag så ser jag att borrade brunnar oftast är mellan 20-160 m. Om man ligger i det högre spannet, så bör ju det betyda att grundvattnet ligger väldigt lågt pga att huset ligger på ett berg eller så? Och då gissar jag att det behöver borras ännu mycket djupare för att få till effektiv bergvärme?
Det stämmer, det är mycket berggrund här,
Djupet på brunnen är information jag fått från förra ägaren.
om jag tolkar dig korrekt så bör jag kolla upp kostnaden för att borra djupare.
Då tolkar jag även in att det borde vara möjligt att använda den brunnen. Det är förresten cirka 2 meter ned i mjuk lager innan hålet är borrat. Den biten är idag skyddad med cementrör på ca 1,5 m diameter
 
Ett vattenhål går oftast inte att använda för bergvärme, prata med någon som borrar för bergvärme så får du bra råd.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kolla om borran finns med här: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Det dom är intressant förutom djupet är diametern.

Men rent generellt brukar inte vattenbrunnar vara så djupa eftersom man riskerar att få in saltvatten. Sen är inte många borrare sugna på att fördjupa ett existerande hål eftersom det är en del risker med det.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett vattenhål går oftast inte att använda för bergvärme, prata med någon som borrar för bergvärme så får du bra råd.
Tack det ska jag göra.
Just nu låter det som att luftvärmepumpar verkar vara bästa lösningen, såsom @useless skriver. rör kan bli problematiskt att dra överallt, kommer innebära att alla golv behövs dras upp och det är mycket marmor golv samt gamla tjocka brädor.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det går utmärkt att ha utanpåliggande rör för värme och då behöver man endast enstaka rörgenomgångar mellan våningsplan. Och är det djupt till grundvattnet är en ytjordvärme ett bra alternativ OM man har tillgång till mark, det är dessutom billigare än att borra för bergvärme.
 
E elmont skrev:
Det går utmärkt att ha utanpåliggande rör för värme och då behöver man endast enstaka rörgenomgångar mellan våningsplan. Och är det djupt till grundvattnet är en ytjordvärme ett bra alternativ OM man har tillgång till mark, det är dessutom billigare än att borra för bergvärme.
Utanpåliggande rör låter konstigt i mina öron, vi har ju temperaturer under vintertid som kan överstiga -20 C så blir det inte mycket värmeförluster med sådan lösning?
och jag antar att golvvärmen kommer behövas bytas ut vilket gör att golven ändå måste rivas upp, alternativt att man installerar element i alla rummen.
Installerar man vattenburna element så borde man väl kunna använda taket och dra ned ledningarna därifrån till alla rummen, man kanske inte behöver dra dem i golvet som jag antog innan.
Mark finns det gott om men jag förstår inte hur en ytlig ledning under gräsmattan skulle kunna generera så mycket värme på vintern, men när jag tänker på det så skyddar ju snölagret marken men tjällen går ju ändå djup ner. Behöver den också vattenrör eller värmer den via luft? låter som sista i mina öron men jag är novis i området.
 
Utanpåliggande betyder att ledningarna inte går inne i väggen. Här blir det alltså rör på insidan (ytter-)väggen. Golvvärme kan man lägga om det finns lämplig bjälklagskonstruktion och isolering under. Jordvärmeslinga till markvärmepump grävs ner på ca 1 m djup och tar upp värme från marken. Tjälskjutning kan uppstå vartefter marken fryser. Vattenburet värmesystem krävs.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Utanpåliggande betyder att ledningarna inte går inne i väggen. Här blir det alltså rör på insidan (ytter-)väggen. Golvvärme kan man lägga om det finns lämplig bjälklagskonstruktion och isolering under. Jordvärmeslinga till markvärmepump grävs ner på ca 1 m djup och tar upp värme från marken. Tjälskjutning kan uppstå vartefter marken fryser. Vattenburet värmesystem krävs.
Tack Josth, då förstår jag bättre, det innebär väl att jag skulle kunna gömma den bakom golvlisterna i så fall.
Golvvärme blir nog inte aktuellt, golven är isolerade även i gamla torpardelen, hela golvytan byggdes om och ny grund lades och el-golvvärme är installerat idag i flera rum men jag har inte lust till att riva upp marmor- /sten golven
Så om marken fryser då antar jag att jordvärme inte är aktuellt för tjällen brukar gå tidigt och släppa sent här.
 
Att du får tjäle i marken spelar ingen roll det fungerar i alla fall, marktemperaturen faller naturligt aldrig mer än marginellt under noll och på en meters djup är det mycket ovanligt OM det inte är ytor som är "snöröjda". En VP klarar att ta ut värme vid betydligt lägre temperatur. Och pga fasomvandling kan man plocka ut mycket energi just runt nollpunkten.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Daniae skrev:
Tack Josth, då förstår jag bättre, det innebär väl att jag skulle kunna gömma den bakom golvlisterna i så fall.
Golvvärme blir nog inte aktuellt, golven är isolerade även i gamla torpardelen, hela golvytan byggdes om och ny grund lades och el-golvvärme är installerat idag i flera rum men jag har inte lust till att riva upp marmor- /sten golven
Så om marken fryser då antar jag att jordvärme inte är aktuellt för tjällen brukar gå tidigt och släppa sent här.
Gömma rör till element bakom golvlister låter inte helt enkelt. Då lär du har rätt höga lister i så fall, och fräsa rätt djupa spår under. Men visst kan det gå med rätt väggar. Jag hade vattenrör till badkaret infrästa i plankväggen. Men just att fräsa efter hela nedre delen av väggen i ett helt rum kräver ju att det inte är något bärande du kapar av… Enklast är kanske i så fall att bygga ut väggarna in mot rummet 5 cm eller så och sätta gips, då kan du ju skapa en rejäl spalt nertill. Själv skulle jag i så fall försöka sätta listen som ett lock som går att demontera genom att skruva ur skruvar. Helst även plasta bakom och under, så en eventuell läcka rinner ut på golvet och ger sig till känna, typ som under diskmaskin i köket. Eller sätta fuktsensorer bakom listerna. Men klart enklast är ju att ha utanpåliggande hela vägen utan att gömma.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Uponor/Wirsbo system med pexrör i golvsockel ser ut som en bra lösning vid första anblicken. Broschyrerna är dock utgångna och jag hittar ingen information vid sökning direkt på Uponors hemsida.

http://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utgangna_broschyrer_RadiatorrorsystemPEX/3_02.pdf
http://www.uponornordic.com/arkiv/H...ystemPEX/3010_uponorradiatorrorpex_060320.pdf

Här är en som inte är helt nöjd med golvsockeln
https://www.byggahus.se/forum/threads/wirsbo-golvsockel-erfarenheter.43690/#post-237969

Finns det någon här som vet mer om detta?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
I gamla hus drog man ofta rören mot övre delen av golvlisterna och målade in dem. Eller så drar man dem snyggt precis ovan. Det blir mindre förluster att ha utanpåliggande rör då dessa tillför huset alla värmeförluster.
I ett gammalt hus tycker jag personligen det är snyggt att dra utanpåliggande rejäla rör, precis som man gjorde förr.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.