Hej,

Antalet registrerade helelektriska elbilar i Sverige ökade starkt under 2021. Enligt en artikel i ”Allt om elbil” så registrerades, hos Transportstyrelsen, 60 638 nya helelektriska elbilar under 2021. Motsvarande siffra för 2020 var 29 643 och 2019 registrerades 17 088 nya helelektriska elbilar.
https://alltomelbil.se/arets-statistik-2021-dubblade-vi-antalet-elbilar-i-sverige/

Enligt samma källa så ökade antalet helelektriska elbilar i trafik, från 64 374 år 2020 till 122 514 år 2021, dvs nära en fördubbling.

Med den ökningstakten så förstår man, att frågan om hur laddningen av elbilarna sker, blir all viktigare.

Den som köper en elbil, borde rimligen planera framåt när han tittar på hur han ansluter sin elbil till elnätet. Detta eftersom den anslutningen inte bara behöver innebära en effektriktning eller att bilens batteri enbart används för att driva bilen framåt.

”Vehicle to everything” (V2X) -tekniker innebär två effektriktningar och möjliga två extra funktioner ”Vehicle-to-grid” (V2G) och ”Vehicle-to-home” (V2H), förutom elbilsladdningen.

I artikeln; ”Nytt projekt för snabbare integration mellan laddfordon och elnät” kan vi bl.a. läsa att ”Energimyndigheten har beslutat att ge Chalmers 14,5 miljoner kronor i stöd till ett forsknings-och demonstrationsprojekt för Vehicle to everything (V2X) -tekniker.”
https://www.energimyndigheten.se/ny...bare-integration-mellan-laddfordon-och-elnat/

Satsningen på forskning motiveras bl.a. för att ”öka kunskapen om V2X-lösningar och påskynda sådan teknik i vårt samhälle”, men satsningen sänder även signaler, till de som funderar på att köpa elbil, att fundera över hur anslutningen av elbilen till elnätet skall se ut.

I artikeln ”Energilager i elbilar utmanar elnäten” framgår, att (V2X) kommer att ställa nya krav på elnäten. Men man inser samtidigt att det innebär ett planeringsbehov för elbilsköparen gällande anslutningen av elbilen till elnätet, anslutning till kommunikation, utrymmesbehov mm.
https://second-opinion.se/energilager-i-elbilar-utmanar-elnaten/

Ska man köpa ett eget energilager (t.ex. Tesla Powerwall) eller betala extra för ett större i elbilen och (V2X)-teknik? Vad är lämpligare?

Mitt reservkraftprojekt; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” är idag enfasigt och fungerar om strömavbrottet skulle komma. Men, köper jag en dag en elbil, så kommer jag naturligtvis att undersöka (om och) hur elbilens batteri kan integreras i reservkraftanläggningen. Men det är lämpligt (tekniskt och ekonomiskt) att jag redan nu undersöker och planerar hur det lämpligen bör se ut.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-31#post-4612672

Tesla Club Sweden har en artikel ”Vehicle to Grid” som ger en ganska bra beskrivning om vad tvåriktad effektriktning skulle kunna innebära i teknik hos laddaren.
https://teslaclubsweden.se/vehicle-to-grid/

Artikel har även fler länkar för den som vill läsa mer i ämnet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att se att detta skulle slå stort.
Många har länge nu propagerat för att elbilar kan integreras och bli "lagringen" i elnät osm drivs av mestadels sol och vind.

Men jag har personligen svårt för att se detta.

Min elbil vill jag förstås ska vara fullladdad när jag skall använda den.
Det innebär att batteriet skall vara fullt på morgonen och alltså inte får användas till nätet under natten (då iaf solkraften är noll).
Vidare bör den vara full om jag oplanerat behöver åka iväg, dvs jag vill inte att den ger ifrån sig laddning i närheten av en tid när jag kanske oplanerat behöver åka iväg.

Det innebär att jag egentligen bara ser ett användningsområde, och det är att den kan ge ström till mitt hus om det blir ett strömavbrott - då kan jag manuelt (eller semi-automatiskt) vilja att bilen puttar till el för huset.

Ett annat alternativ är om bilen har säg 1000-2000 km räckvidd, då spelar det ingen roll om den är nere på halva vid något tillfälle. Men det verkar dumt att köra omkring med dubbla kapaciteten och slösa energi på att rulla omkring med dessa extra batterier istället för att montera fast dom på huset...
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Min elbil vill jag förstås ska vara fullladdad när jag skall använda den.
Hej klaskarlsson

Tack för respons

Håller med dig, min nuvarande dieselbil är oftast tankad minst 80 % (ca 80 mil) när den parkeras.

När det gäller åmnet, så handlar (V2X) om två extra funktioner förutom elbilsladdningen; ”Vehicle-to-grid” (V2G) och ”Vehicle-to-home” (V2H).

Delen (V2G) har jag idag inget intresse av, men den dagen vi har effektavgifter (vilket rimligen kommer för alla) kan det eventuellt vara av värde, det får vi utvärdera då.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det innebär att jag egentligen bara ser ett användningsområde, och det är att den kan ge ström till mitt hus om det blir ett strömavbrott - då kan jag manuelt (eller semi-automatiskt) vilja att bilen puttar till el för huset.
Även där kan det vara viktigt att planera. När jag idag köper elutrustning till bostaden ser jag att det kan vara lämpligt att addera aspekten ”hur man hanterar strömavbrott” till urvalskriterierna. Detsamma gäller utformningen (anpassningen) av elsystemet och även val av elbil och laddbox.

Det är bra om reservkraften i huset fungerar, just för dem som är i huset, vid själva strömavbrottet.
Själv har jag, vid ett strömavbrott, ingen svårighet att bygga ett separat elsystem och mata den från en elbil med eluttag för (V2H). Men, jag kan ju vara ute på en resa när strömavbrottet sker, och planerat vara borta ett par dar,

Kan de övriga som bor i ditt hus ”manuelt (eller semi-automatiskt)” se till att bilen puttar till el för huset?


Fick för tre år sedan frågan, av en bekant, varför inte elbilar som kunde strömförsörja sommarstugor, som ännu inte har indraget el, erbjuds till elbilsköpare,

Om det kostar 100 kkr eller mer att få elkraft till en bostad som bara används delar av året kan det vara intressant att bilen bär med sig elenergin som behövs för helgvistelsen och sedan färden tillbaka.

Jag kan tänka mig att min bekant snart har en elbil som kan försörja stugan. Men det kräver att han anpassar valet av elbil (och även stugan) till behoven.

Det finns flera aspekter (och möjligheter) med (V2X), ingen är dock tvingad att välja att använda någon av dessa.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
sunnis
Jag ser V2X som alternativ till batterilager. Håller på nu och tar offerter på att utöka min befintliga solcellsanläggningen med batterilager och mer paneler - men troligen kommer jag avvakta med hela installationen och se vad som händer med V2X. Finns ingen anledning att montera ett litet batteri på 10kWh för en halv förmögenhet när man snart har två elbilar hemma med total lagrad energimängd på ca 120kWh@80%SoC.

Syftet som jag ser det är att kapa energitoppar för effekttariffen samt fylla på hus- och transportbehovet med billig energi på natten som kan förbrukas under dagens dyrare timmar. Sen tycker jag personligen såna här komplicerade lösningar är kul och utmanande.

Problemet just nu är att knappt någon vet något om ämnet, installatörer och leverantörer av energisystem vet inget heller hur det ska fungera i praktiken hos en vanlig villaägare.

Det kom även ett PM från FerroAmp Mars förra året att de har ett samarbete med CTEK och Polestar hur man ska få detta att fungera i praktiken, så jag antar att det är bara att vänta tills de kommer med en systemlösning som går att köpa.
 
Redigerat:
  • Gilla
På grund och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
...

Håller med dig, min nuvarande dieselbil är oftast tankad minst 80 % (ca 80 mil) när den parkeras.

När det gäller åmnet, så handlar (V2X) om två extra funktioner förutom elbilsladdningen; ”Vehicle-to-grid” (V2G) och ”Vehicle-to-home” (V2H).

Delen (V2G) har jag idag inget intresse av, men den dagen vi har effektavgifter (vilket rimligen kommer för alla) kan det eventuellt vara av värde, det får vi utvärdera då.



Även där kan det vara viktigt att planera. När jag idag köper elutrustning till bostaden ser jag att det kan vara lämpligt att addera aspekten ”hur man hanterar strömavbrott” till urvalskriterierna. Detsamma gäller utformningen (anpassningen) av elsystemet och även val av elbil och laddbox.

Det är bra om reservkraften i huset fungerar, just för dem som är i huset, vid själva strömavbrottet.
Själv har jag, vid ett strömavbrott, ingen svårighet att bygga ett separat elsystem och mata den från en elbil med eluttag för (V2H). Men, jag kan ju vara ute på en resa när strömavbrottet sker, och planerat vara borta ett par dar,

Kan de övriga som bor i ditt hus ”manuelt (eller semi-automatiskt)” se till att bilen puttar till el för huset?


Fick för tre år sedan frågan, av en bekant, varför inte elbilar som kunde strömförsörja sommarstugor, som ännu inte har indraget el, erbjuds till elbilsköpare,

Om det kostar 100 kkr eller mer att få elkraft till en bostad som bara används delar av året kan det vara intressant att bilen bär med sig elenergin som behövs för helgvistelsen och sedan färden tillbaka.

Jag kan tänka mig att min bekant snart har en elbil som kan försörja stugan. Men det kräver att han anpassar valet av elbil (och även stugan) till behoven.

Det finns flera aspekter (och möjligheter) med (V2X), ingen är dock tvingad att välja att använda någon av dessa.
M Martin Lundmark skrev:
Hej klaskarlsson

Tack för respons

Håller med dig, min nuvarande dieselbil är oftast tankad minst 80 % (ca 80 mil) när den parkeras.

När det gäller åmnet, så handlar (V2X) om två extra funktioner förutom elbilsladdningen; ”Vehicle-to-grid” (V2G) och ”Vehicle-to-home” (V2H).

Delen (V2G) har jag idag inget intresse av, men den dagen vi har effektavgifter (vilket rimligen kommer för alla) kan det eventuellt vara av värde, det får vi utvärdera då.



Även där kan det vara viktigt att planera. När jag idag köper elutrustning till bostaden ser jag att det kan vara lämpligt att addera aspekten ”hur man hanterar strömavbrott” till urvalskriterierna. Detsamma gäller utformningen (anpassningen) av elsystemet och även val av elbil och laddbox.

Det är bra om reservkraften i huset fungerar, just för dem som är i huset, vid själva strömavbrottet.
Själv har jag, vid ett strömavbrott, ingen svårighet att bygga ett separat elsystem och mata den från en elbil med eluttag för (V2H). Men, jag kan ju vara ute på en resa när strömavbrottet sker, och planerat vara borta ett par dar,

Kan de övriga som bor i ditt hus ”manuelt (eller semi-automatiskt)” se till att bilen puttar till el för huset?


Fick för tre år sedan frågan, av en bekant, varför inte elbilar som kunde strömförsörja sommarstugor, som ännu inte har indraget el, erbjuds till elbilsköpare,

Om det kostar 100 kkr eller mer att få elkraft till en bostad som bara används delar av året kan det vara intressant att bilen bär med sig elenergin som behövs för helgvistelsen och sedan färden tillbaka.

Jag kan tänka mig att min bekant snart har en elbil som kan försörja stugan. Men det kräver att han anpassar valet av elbil (och även stugan) till behoven.

Det finns flera aspekter (och möjligheter) med (V2X), ingen är dock tvingad att välja att använda någon av dessa.
V2G ser jag som sagt inte hur det i praktiken kan funka...inte utan stora subventioner som kan locka elbilsägare att "tömma tanken" isf.

För V2H håller jag med, det är intressant.
Att manuellt slå på matning från bilen kan ju tex göras med en app, eller med "fysisk" kontroll i huset (som alla där kan använda) - eller semi automatiskt (Dvs man ställer in att vid strömavbrott och viss SOC slås den på automatiskt)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hej!
Jag är också intresserad av detta. Timavtal på elen, Solceller samt elbil borde bli en bra kombo.
Som exempel kunna använda bilens batteri när man ändå är hemma vid morgon och kväll när oftast elen är som dyrast.
Sedan ladda bilen med billig el på natten alternativt med solcellerna på dagen. Många jobbar ju nu mera mycket hemma.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F Freddan_77 skrev:
Hej!
Jag är också intresserad av detta. Timavtal på elen, Solceller samt elbil borde bli en bra kombo.
Som exempel kunna använda bilens batteri när man ändå är hemma vid morgon och kväll när oftast elen är som dyrast.
Sedan ladda bilen med billig el på natten alternativt med solcellerna på dagen. Många jobbar ju nu mera mycket hemma.
Hej Freddan_77

Jag utgår ifrån att vi kommer att få en effekttariff. Som för de flesta (för alla) ersätter dagens ” Fasta pris för storleken på abonnentens säkring ”

I mitt elnät kostar för närvarande 25 A säkring 8 855 kr/år i fast avgift, 20 A säkring kostar 7 075 kr/år och 16 A säkring kostar 4 920 kr/år.

När jag installerade bergvärme i april 2006, så valde jag en värmepump som klarade hela husets elbehov utan elspets. Den elpatron som sitter i värmepumpen är avsedd för ”nöddrift”, (vid fel på kompressordelen) samt så kan användas för att höja varmvattnets temperatur extra vid ”legionellakörning ”.

Bergvärmen innebar att jag kunde säkra ned från 25 A, som behövdes när huset värmdes med elpatronerna på 15,75 kW. Har som kallast varit med om -43 grader, då räckte inte elpatronerna till.

Idag så är skillnaden i kostnaden för säkringsavgiften mellan 16 och 25 A 3 935 kr/år. Under de snart 16 år jag haft värmepumpen så har den minskade säkringsavgiften ”grovt räknat” inneburit en besparing på 16x4 kkr= 64 kkr.

Jag har ingen elbil/laddare men när jag såg ett inlägg om ett bekymmer för en fastighetsägare att klara sig med 20 A huvudsäkring om 3-fasig elbilsladdning skulle användas (nedställd på 6A/fas) samtidigt som bergvärmepumpen, så var jag tvungen att mäta och beräkna vad det kunde innebära för min del.

När jag mätte var utetemperaturen drygt -10 grader och jag använde då totalt ca 3,3 kW till mitt hus, (ett 50 år gammalt hus på 120+120+ 60 m2, källare, markplan och garage). Den mätta strömmen på de tre faserna till huset var 5,6 A 5,8 A resp. 5,2 A.

Jag har tidigare mätt att vid – 30 grader behöver bergvärmepumpen ca 5,5 kW (överslagsmässigt ca 8 A) då har jag 8 A kvar på mina 16 A huvudsäkringar. Jag borde alltså klara laddning med 6 A/fas

Laddar jag en elbil med en trefasig laddström på 6 A/fas, då är laddningseffekten drygt 4 kW. På 8 timmar laddas då (överslagsmässigt) en elbil som behöver 2 kWh/mil med 32 kWh, d.v.s. för ca 16 mil bilkörning.

Ansluter jag en enfasig laddare då blir det besvärligare med ”snedlasten”. Men istället för att då köpa en ”Ferroamplösning” för fasbalansering så väljer jag nog att i stället att sätta in en transformator som fördelar lasterna mellan två, eller mellan tre faser.

I den lösningen så får jag samtidigt en möjlighet att använda transformatorn som ett filter för att begränsa spridningen av Supratoner (Supraharmonics). Supratoner är rester från switchningen som idag genereras ifrån i stort sett all switchad kraftelektronik (t.ex. nätdelar). Även det teknikvalet är i paritet med att titta på helheten.

Solceller, elbilar, effekttariffer, etc. innebär (stora) förändringar för nästan alla, på ett eller annat sätt.

Desto mer vi kan planera våra teknikval och inköp samt lära oss att använda de tekniska möjligheter som erbjuds, desto bättre.
 
  • Gilla
Allan J och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Jag ser V2X som alternativ till batterilager. Håller på nu och tar offerter på att utöka min befintliga solcellsanläggningen med batterilager och mer paneler - men troligen kommer jag avvakta med hela installationen och se vad som händer med V2X. Finns ingen anledning att montera ett litet batteri på 10kWh för en halv förmögenhet när man snart har två elbilar hemma med total lagrad energimängd på ca 120kWh@80%SoC.

Syftet som jag ser det är att kapa energitoppar för effekttariffen samt fylla på hus- och transportbehovet med billig energi på natten som kan förbrukas under dagens dyrare timmar. Sen tycker jag personligen såna här komplicerade lösningar är kul och utmanande.

Problemet just nu är att knappt någon vet något om ämnet, installatörer och leverantörer av energisystem vet inget heller hur det ska fungera i praktiken hos en vanlig villaägare.

Det kom även ett PM från FerroAmp Mars förra året att de har ett samarbete med CTEK och Polestar hur man ska få detta att fungera i praktiken, så jag antar att det är bara att vänta tills de kommer med en systemlösning som går att köpa.
Hej
Vad landade du i för lösning avseende batteriet/V2x?
Jag försöker förstå vikten typ av hårdvara som krävs för att få V2x att fungera, och få personer har något svar... 😁
 
sunnis
K kaherdin skrev:
Hej
Vad landade du i för lösning avseende batteriet/V2x?
Jag försöker förstå vikten typ av hårdvara som krävs för att få V2x att fungera, och få personer har något svar... 😁
Hej! Inget än, precis som du skriver, få personer har något svar… det får vänta.

Har numera 183kWh på hjul hemma 😂 skulle vara trevligt om det gick att docka in som batteri till huset.
 
sunnis sunnis skrev:
Hej! Inget än, precis som du skriver, få personer har något svar… det får vänta.

Har numera 183kWh på hjul hemma 😂 skulle vara trevligt om det gick att docka in som batteri till huset.
Ja. Hujedamig vad vi som använder elbilar har batterikapacitet hemma. Själv har vi 140 kwh som till 85% bara står här hemma 17.15-06.15 m-f.

Det är för mig HELT OFÖRSTÅELIGT hur Svenska Kraftnät och Staten inte redan har en lösning färdig för att stödja elnätet med denna kapacitet.

ISO-standard finns för elbilsladdarna. Sätt ett EU-krav på att elbilar ska ha V2x-tekniken enligt definierad standard från och med igår.
 
K kaherdin skrev:
Ja. Hujedamig vad vi som använder elbilar har batterikapacitet hemma. Själv har vi 140 kwh som till 85% bara står här hemma 17.15-06.15 m-f.

Det är för mig HELT OFÖRSTÅELIGT hur Svenska Kraftnät och Staten inte redan har en lösning färdig för att stödja elnätet med denna kapacitet.

ISO-standard finns för elbilsladdarna. Sätt ett EU-krav på att elbilar ska ha V2x-tekniken enligt definierad standard från och med igår.
Hej kaherdin

Det är nog inte helt ”oförståeligt” om man även tar med sådana aspekter som t.ex. IT-säkerhet och dubbla effektriktningar (spänningsvariationer) på distributionsnäten närmast våra hus.

Svenska Kraftnät ansvarar för våra 400 och 220 kV transmissionsnät och efterfrågar systemtjänster bland annat för att hantera effektbalansen i kraftnäten (balansen i eleffekt som varje ögonblick matas in respektive tas ut i elnäten).

När det gäller IT-säkerhet så kan du bland annat läsa här; ”Införande av nya IT-säkerhetskrav för tidigare godkända FCR-ansökningar”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...tskrav-for-tidigare-godkanda-fcr-ansokningar/
”Svenska kraftnät uppdaterade under hösten 2023 IT-säkerhetshetskraven för frekvenshållningsreserven, FCR. De uppdaterade kraven tillämpas, sedan 2024-02-20 för nya förkvalificeringsansökningar. För en tidigare godkänd förkvalificering kommer de uppdaterade kraven tillämpas från och med 2024-06-20. Nyheten presenterar mer detaljerad information kring implementering för tidigare godkända FCR ansökningar.”

Säkerhetsläget har skärpts och vår elkraftförsörjning är helt väsentlig för ett fungerande samhälle.

Däremot så är det en utmärkt idé att de som redan skaffat elbil eller tänker skaffa elbil ställer frågor till biltillverkare (och andra) hur elbilen kan användas som reservkraftkälla vid ett allvarligt läge.

Bland annat så beskriver MSM, att vi bör klara ett elavbrott (allvarlig samhällsstörning) gällande vår familj i upp till en vecka, utan hjälp från övriga samhället.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.