K Kling 1 skrev:
... Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll....
.... var går gränsen för vad som är rimligt?
Jag hade samma tanke då jag för 16 år sedan, närmande pensionen, byggde nytt för mig och min hund. Det blev drygt 100 kvm; hade klarat mig med mindre om inte behovet av atelje på 25 kvm fanns. Nackdel vid ev försäljning skulle då vara fler sovrum. I detta attraktiva område byggs stora hus med priser som skjutit i höjden, speciellt under pandemin då önskemål är ytterligare arbetsrum. Till råga på allt är nyttjandegraden låg - 80% av husen är fritidshus.
Min "förnuftiga" tanke på den tiden har slagit slint - jag borde ha byggt större om jag skulle sälja huset. Men så länge jag bor kvar är det driftsmässigt synnerligen ekonomiskt.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Hej på er!
Jag har uppmärksammat efter lite läsande här på Byggahus forum och sett en del ”hussbyggprogram” på TV att det byggs allt större bostäder.

Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll.

Självklart kan jag förstå att allt detta skapar arbetstillfällen och att ”hjulen ska snurra” men var går gränsen för vad som är rimligt?

Hur stor bostadsyta behöver/har ni?

Själv har jag en villa på 108kvm och vi är numer 2 vuxna, (2 barn utflugna). Vi har en plan att flytta till mindre fd sommarstuga som är under pågående och långsam tillbyggnad/renovering, den kommer att hamna på ca 70 kvm.

Vill absolut inte på något sätt provocera med dessa frågor, utan är mest nyfiken på hur folk tänker och hanterar sånt här med behov av ”svängrum” och kostnader.
Köpte hus för 2 år sedan. Mexitegel-68, 350m2 +garage 50m2, Vi är 2 personer. Tycker om stora ytor och ser det med som en investering till pensionen, kan även hyra ut nedervåningen/källaren om vi behöver. Renoverar nu, Har satt in bergvärmepump iställetför oljepanna, solceller på taket, så klimatpåverkan blir så bra den kan bli. Göteborg Hovås
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag renoverar ett hus på 300 kvadrat byggarea och ca 460 kvadrat boarea. 200 kvadratmeter vardagsrum med 8 meter takhöjd...
Anledningen är att störst hus vinner.
Synd att det inte är störst vardagsrum, mätt i kubikmeter,för då hade du varit ohotad.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag renoverar ett hus på 300 kvadrat byggarea och ca 460 kvadrat boarea. 200 kvadratmeter vardagsrum med 8 meter takhöjd...
Anledningen är att störst hus vinner.
hus i växthus är ju en trend. Du kanske kan starta en ny som går ut på att bygga ett hus i sitt vardagsrum :)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det handlar mycket om behovet att husera gäster. Jag och min fru har våra föräldrar långt borta och det är ovärderligt när de eller andra är på besök att ge dem egna bekväma rum.
 
smh
45 kvm lägenhet + 15 kvm sommarstuga. Varför någon skulle vilja städa, värma upp och underhålla mer än så övergår mitt förstånd, men man är ju olika.
 
  • Gilla
ballder och 7 till
  • Laddar…
95+typ 80.
Skulle vi bygga nytt eller köpa nytt så minst 200 kvm. Dubbelgarage med lägenhet på så är jag nöjd.

En i byn slår nog alla andra på boytan här. Och för den delen de flesta hus. 1 tant bor ensam i ett hus på 681kvm boyta. Om hela huset värms upp ligger det på 100 tusen om året. Men när man går där förbi är där oftast bara en lampa tänd. Synd ändå på ett fint hus =)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Har en kompis i Mecka, bor i en lägenhet på 250kvm. Hyran ligger på 50 000 sek om året. Rätt hyggligt jämfört med ett boende i Sverige.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag renoverar ett hus på 300 kvadrat byggarea och ca 460 kvadrat boarea. 200 kvadratmeter vardagsrum med 8 meter takhöjd...
Anledningen är att störst hus vinner.
Wow 200 kvm vardagsrum, gott om plats för den ultimata mancaven.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag hade samma tanke då jag för 16 år sedan, närmande pensionen, byggde nytt för mig och min hund. Det blev drygt 100 kvm; hade klarat mig med mindre om inte behovet av atelje på 25 kvm fanns. Nackdel vid ev försäljning skulle då vara fler sovrum. I detta attraktiva område byggs stora hus med priser som skjutit i höjden, speciellt under pandemin då önskemål är ytterligare arbetsrum. Till råga på allt är nyttjandegraden låg - 80% av husen är fritidshus.
Min "förnuftiga" tanke på den tiden har slagit slint - jag borde ha byggt större om jag skulle sälja huset. Men så länge jag bor kvar är det driftsmässigt synnerligen ekonomiskt.
Folk är inte främmande för att bygga ut om läget är bra, så helt bortkastat är det inte. Du kan kanske till och med få mer pengar per kvm för huset när den är lite mindre eftersom fler har råd att bjuda. Vi fick i mitt tycke löjligt mycket pengar för vår 50-talare på 75+75. Köparen sa att det landade på strax över deras smärtgräns, men en sådan kåk var enda sättet de hade råd med större totalyta och närmare stan än vad de hade innan.

Vår egen plan när vi köpte kåken 2005 var att renovera vartefter vi hade råd och kanske bygga ut så småningom, och på det viset slippa ta så mycket lån på en gång. Nån utbyggnad blev det inte då vi tröttnade på läget, men planen funkade fint och vi hade inga lån kvar när vi sålde för drygt ett år sedan.
 
180 m2 boyta, 20 m2 extrarum vid garaget, typ 30-35 m2 garage och förråd. 2 vuxna och 3 barn.

Jag tycker det är lagom. Bodde i lägenhet på 83 m2 innan när yngsta barnet precis fötts, det var jobbigt och stressande.

Men när barnen flyttar ut lär det kännas tomt och ödsligt, så då är jag inte emot att flytta till något mindre.


Många hus jag varit i med 200+ m2 boyta upplever jag som väldigt onödiga dock, det är ofta jättestora rum som man inte vet hur man ska möblera utan att ha en miljon olika sittplatser (när man ändå alltid sitter på samma ställe ändå).
 
harry73
200kvm boyta, 2 vuxna och 4 tonårsbarn. Vi saknar dock ett bra arbetsrum som även fungerat som gästrum. Vi drömmar om en attefallsbostad och mer förvaring (kall och varm)
 
Bor två vuxna och ett barn på 81 kvm (lgh). Landställe på 27 kvm nu under utbyggnad till ca 70 kvm. Skulle kunna tänka mig att bosätta mig på landstället på sikt och tycker 70 kvm är ett slott ;-). Personligen tycker jag lite mindre utrymme har många fördelar. Bättre ekonomi, mer hållbart, mindre att städa och så kan man inte samla på sig för mycket saker vilket jag också tycker är skönt. Stör mig också på att många hus i husprogrammen är så stora och dessutom många gånger kräver total demolering av fina klipptomter för att få plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Storlek var av underordnad betydelse när vi köpte. Läge, skick, arkitektur o.s.v. var mycket viktigare. Sen skulle vi nog ryggat tillbaka om huset definitivt var "för litet" så att man måste välja mellan att ge eventuella barn ett eget rum eller att förvara vinterdäck och trädgårdsredskap inomhus...resultatet blev att vi har "rum över".
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
Vi byggde nytt för tre år sedan, 1 1/2-plan på 155 m2 boa. Ovanvåning oinredd. Flyttade in med tre barn (två vuxna) men fick ett till barn kort därefter som inte var planerat.

Så, fyra barn och en halvklar ovanvåning, för tillfället bara ett badrum i hela huset. Det går men det är inte helt optimalt nu när äldsta barnet närmar sig tonåren. Känner dock inte att vi behöver mer boyta utan trivs med att ha det relativt "litet". Kanske ångrar det senare, men det får tiden utvisa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.