Hej, i en artikel på tv4.se (http://www.tv4.se/byggabo/antligenhemma/507449.html) skriver de om kostnadsförslag de fått från hantverkare. De skriver att det handlar om 50.000kr inkl. allt!

Låter inte detta väldigt billigt för ett badrum på 5kvm (som de beskriver i artikeln)?

Går i badrumsrenoveringstankar och skulle gärna vilja ha tips på fimor i stockholmsområdet som är duktiga. Jag skulle gärna vilja veta vad de kostar också.

Tack på förhand
 
Hej!

Martin Timnell hade en del bra råd i Äntligen Hemma förra gången om kostnader för hantverkare kontra att göra jobbet själv.
http://tv4.se/byggabo/antligenhemma/507449.html
(Du får klicka fortsätt i reklamen först för att komma dit.)

/pinebar

 
50 000 för ett hantverkar-badrum helt orimligt billigt om det ska vara ngn typ av stil på det hela.

Jag landade på drygt 40' resp 60' för mina två ganska små badrum. Då ingår allt mtrl och utrustning samt cirka 6000 för rörmokare och 4000 för elektriker per badrum. Ombyggnad, golvgjutning, avlopp, kakelsättning, målning, slutinstallation gjordes själv.
 
Det framgår förvisso inte vad som skall göras i badrummet, men man får väl ponera att det rör sig om en normal badrumsrenovering

30 000:- för materialet och 5000:- för rörmokare och elektriker (kalkylen sprack redan på deras jobb!) innebär att byggaren ska göra sitt jobb för 15000:-. Det innebär att han har lite drygt 4 arbetsdagar på sig att:

- Etablera sig och skyddstäcka.
- Riva?
- Bila upp brunnen, byta den och återgjuta (vilket i stort sett alltid är aktuellt).
- Spackla golv/väggr (alt gipsa väggar).
- Våtisolera (3 strykningar på vägg och 4 på golv = mycket spilltid)
- Sätta kakel och lägga klinker samt foga.
- Montera inredning, bygga tröskel och spika lister.
- Avetablera, täcka av och köra bort sopor.

You do the math.... -Bullshit!
Det ligger lika mycket sanning i den artikeln som det gör i att Timell skulle utföra jobben själv..
Räknar man med att hantverkaren behöver ca 50000:- för sitt jobb så ligger man nog närmare sanningen, vilket iofs är positivt för alla sköna gör-det-självare...

Edit;

Ah! Såg nu att dom har tagit in priserna från BraByggare.se. Det förklarar nog en del..
Som snabela säger så kostar det mer dineros om man ska anlita en seriös, svensk, hantverkare och få någon som helst finnish på jobbet.
 
Alla hantverkare har rejäl rabatt på materialet så de har inte gjort en rättvis jämförelse. De utgår från att materialet kostar lika mycket.
 
Rejäl rabatt (om man anser att 20-25% är rejält) hade hantverkarna för 10 år sedan. I dagsläget blir man inte fet på materialvinsterna.
Jag handlar nästan uteslutande allt material hos en av de större byggmarknaderna i stockholm och får 5-6% i årsbonus, beroende på hur mycket mina totala inköp under året kommer upp i.
 
Rabatt får alla även privatpersoner... bara å snacka på. De går alltid å pruta.
De dyra i en renovering e ju inte kakel å klinker utan porslinet, blandare osv...
 
Jag fick min målares rabatt på tapeter och färg nu när han fixar mitt hus. Rabatten var mellan 50-60% beroende på fabrikat. Iofs inte badrumsgrejer men ändå :)

Allt till badummet (kakel,klinkers,golvvärme osv osv) fick jag 20% på utan att ens nämna rabatt. Dock köpte jag allt på samma ställe och på ett bräde vilket kanske hjälpte.
 
Tack för era svar.
Är det någon som har erfarenhet av att beställa jobb genom brabyggare.se? ACME, jag förstod det som att du har dåliga erfarenheter av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.