Hej på er!
Jag har uppmärksammat efter lite läsande här på Byggahus forum och sett en del ”hussbyggprogram” på TV att det byggs allt större bostäder.

Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll.

Självklart kan jag förstå att allt detta skapar arbetstillfällen och att ”hjulen ska snurra” men var går gränsen för vad som är rimligt?

Hur stor bostadsyta behöver/har ni?

Själv har jag en villa på 108kvm och vi är numer 2 vuxna, (2 barn utflugna). Vi har en plan att flytta till mindre fd sommarstuga som är under pågående och långsam tillbyggnad/renovering, den kommer att hamna på ca 70 kvm.

Vill absolut inte på något sätt provocera med dessa frågor, utan är mest nyfiken på hur folk tänker och hanterar sånt här med behov av ”svängrum” och kostnader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Bor på ca 200 m2 två vuxna och ett barn. Välplanerad yta men jag önskar ändå mer, tex biyta som förråd och verkstad, skulle även önska att sovrummen var någon kvadratmeter större.

Att bygga ett hus i tex två våningar i form av en kub går att göra någon meter större utan att det går åt så mycket mer material.

Nybyggda hus behöver inte gå åt så mkt energi till uppvärmning.

Nästa ”problem” är stora tomter. Jag skulle gärna ha mer yta och längre till grannarna men då blir det inte lika tät bebyggelse och längre avstånd och sämre förutsättningar för kollektivtrafik.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Jag ser bara att större hud kostar mer i uppvärmning och underhåll. Och då måste jobba mer och inte mindre som många vill. Jag ska själv byggs ut ungefär till det dubbla, men då från 35m² till max 70m² för att slippa värma upp en bod/gymm med direkt el när jag är där. Och få en toalet inne. Men större ser jag som onödigt.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi bygger ett enplans hus med en byggnadsarea på ~240 kvm där 166 är boarea och 54 är biarea. Jag anser att huset är aningen större än vad vi behöver och klarar oss med men samtidigt ger dessa lilla extra yta en känsla av rymd och det går att få ett mer praktiskt boende.

Vi var och tittade på ett hus med identisk planlösningen bara mindre rum och då var boarea på 144 kvm. Det hade absolut fungerat men vi tyckte att klädkammaren var lite liten, vi hade inte haft möjlighet att ha badkar i huset, barnrummen hade varit 10 kvm istället för 13,5 och klädvården hade varit mindre samt sist så kändes vardagsrummet lite konstigt planerat då den också var en mindre yta.

Så att gå från 144 till 166 gjorde att huset kändes mer rätt och mer trevligt. Så att öka husen lite finns absolut en poäng för. Sen har jag sätt hus som har 250 kvm och får in samma antal rum men kanske ett litet badrum extra och då känns det som att alla rum bara är onödigt stora och mycket döutrymme i form av entré och hall.

54 kvm sammanbyggd biarea känns smidigt, men vi hade kunnat klarat oss med ett litet förråd istället.

I vårt fall motiverades bygget av större hus med
1. Det blir mer praktiskt
2. Det upplevs bättre
3. Vi bygger troligtvis bara en gång och kommer bo här väldigt länge

Då detta blir ett enplans hus så är jag lite fundersam på om det kommer upplevas stort när du ser det utifrån, vi är därför inne på att måla det i lite mörkare färger för att kunna passa in mer.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Jag renoverar ett hus på 300 kvadrat byggarea och ca 460 kvadrat boarea. 200 kvadratmeter vardagsrum med 8 meter takhöjd...
Anledningen är att störst hus vinner.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 55 till
  • Laddar…
Vi är två vuxna och flyttade till större (förr 75+75, nu 125+125) för drygt ett år sedan. Det hade funkat med 100+100 välplanerade kvm också, men vi letade i tre år och det här är vad vi hittade som uppfyllde våra andra krav.

Vi har många fritidsintressen som kräver utrymme/lagringsutrymme, vi ville få upp arbetsrummet ovan jord (vi hade det i källaren förut, dålig luft och kallt på vintern), och ärligt blev jag less på att ha 0,6 meter mellan säng och vägg. Dessutom driver jag ett företag med lager och ateljé hemma, vilket tar ca 20 kvm av källaren om jag ska ha en hållbar arbetsmiljö.

Huset är i behov av helrenovering och kommer att ta flera år att fixa i vårt tempo, så exakt hur mycket för stort det är märker vi först när det är klart och vi kan sluta spela 15-spel med möblerna :D

När det gäller det ekonomiska så har vi råd. Huset är det enda ”stora” vi lägger pengar på. Inga båtar, sommarstugor eller ens flygresor till Thailand, och bilen köps begagnad. Och inga barn, så vi har en helt annan ekonomi än våra jämnåriga med 2-3 barn som börjar komma in i tonåren.

Jag har dock funderat på hur man skulle kunna dela av huset och göra en uthyrningslägenhet om livet skulle förändras :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Och billiga biytor är för övrigt ett måste. Jag tänker inte köpa dyra bostadsklassade kvm för verktyg, färghinkar, blomkrukor, julpynt osv :cool:
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Bor på 72 m² plus samma yta på källarplan där bland annat garage, pannrum och tvättstuga finns. Har även ca 30 m² inredd vind med låg takhöjd.

Givetvis skulle jag vilja ha lite större, men det är mest garage/hobbyyta som jag skulle vilja ha lite mer. Ett extra badrum vore kanske också fint, nu samsas vi på ett litet badrum på ca 3 m² och det är lite surt trots att vi bara är två vuxna i hushållet.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
144kvm + 60kvm uppvärmt garage. Känns som om vi hade haft cirka q60kvm så hade huset kunnat bli mer så som vi vill ha det. Barnerna rum blir lite halv små (runt 10kvm) samt att tvättstuga och toaletterna är något för små. Men vi klarar oss helt klart!
 
LoweW
Trivs med sambo på ~70m² men växte upp med föräldrar och två syskon på ~400m² bo- & ~400m² biyta.

Tänkte alltid att jag så småningom skulle ha ett lika stort hus när jag blev äldre men nu känns det onödigt. Både dyrare och mer att se efter och underhålla.

Lägger hellre dom pengarna på större tomt och ekonomisk frihet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi skalade ner från 250 kvadrat till 130, på två vuxna och ett barn och är mycket glada för det. Tycker den nya storleken är mycket bättre på i stort sätt alla sätt (förutom möjligtvis för stora högtider!).

Däremot tror jag starkt på att minska boyta och öka biytan. Ouppvärmda eller halvuppvärmda utrymmen så som verkstad, växthus, vinterträdgård, förråd mm. Gärna kollektivt utnyttjade när det passar. Sådana utrymmen är så mycket bättre från hållbarhetaperspektiv, både i uppförande och drift, och kan ge otroligt hög utväxling i livskvalitet.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Jag vill bo så litet som det går, vi är två barn och två vuxna (mer barn planeras) vi har 80 kvm. Att vilja bo litet hör endast ihop med att jag vill kunna få ut alla barn ifall det börjar brinna (y) tänk då att bo på 200 kvm... vilken skräck...
 
  • Haha
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Bor i ett T-format enplans 60-talshus på 195kvm boyta och 51kvm uppvärmd biyta med sambo och två barn.

Med en bättre planlösning hade vi klarat oss på ca 60-70% av ytorna. Nu är det många små sovrum och ett onödigt stort vardagsrum(60kvm), men svårt att flytta väggar för att få till det bättre. För att få en bättre planlösning skulle det kräva ganska stor ombyggnad där jag helst hade velat flyttat ytterväggarna på vissa delar av huset. Jag har fått för mig att ett tvåplanshus vore bättre i uppvärmningssynpunkt om man jämför samma boyta eftersom man kan få nytta av den värmen som idag går upp på vinden.
 
  • Gilla
Riterska
  • Laddar…
Enda stället jag vill ha utrymmesbrist på är plånboken. Tyvärr är det tvärtom.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Vi har tidigare klarat oss med råge på 60 m2, idag bor vi på dryga 300 m2 (146bo, 165 bi, tillbyggnad, inglasning, inredd källare, garage m.m.)

Vi är två vuxna. Går ju att skala ned hur mycket som helst, men har man möjligheten och ekonomin för det så är ju stort hus en fantastisk lyx! Vi kommer sikta på 400-600 m2 totalt när vi har råd med att bygga nytt. Men man bygger ju såklart på ett smart, nytt och energieffektivt sätt om man bygger så stort såklart. Förmodligen lär energiförbrukningen av det huset inte vara speciellt mycket värre än i vårt nuvarande hus från -53.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.