Vi vill renovera vår trappa, som ursprungligen var en mardröm i furu, men som sen några år är målad (och nu väldigt sliten).

Dvs vi vill

- Lägga nytt material på stegen - jag tror det heter att man lägger nya plansteg och bakkantslister (ek)? Behöver lite valmöjligheter i slutfinish (olja/lack/vax/nyans), eftersom vi först skall slipa och behandla parkettgolven, och sen vill vi försöka få trappan att matcha så gott det går

- Måla själva trappan (vangstycke, ledstänger, stolpar)

Målararbetet tror jag vi kommer fixa genom firman som kommer för att måla våra tak och väggar.

Men jag tar gärna emot tips om företag som ni har goda erfarenheter med, när det gäller renovering av trappstegen - som sagt Stockholmsområdet. Eller om ni har dåliga erfarenheter, och vill tipsa om något företag att styra undan (eller - det kanske man inte får göra här?). :)
 
Nu har jag bett om offert från FormTrappan, Svenska Trappsteg och Drömtrappor, på nya trappsteg inkl montering.

FormTrappan kommer förbi måndag med prover, de andra har inte hört av sig än.

Någon som har erfarenheter (bra eller mindre bra) med någon av dessa?

Funderar också på vilken ytbehandling vi skall välja, lackad eller hårdvax. (Vi kommer också slipa parkettgolven, och väntar på att få se prover på alternativen där med.)

Har förstått parketten blir ljusare och mindre gul vid slipning, att lack numera kan vara matt, dvs blir inte som vår nuvarande, fula parkett från 1999… Är det så att lack är slitstarkare, men också halare? Eller var det hårdvax som var halare? Sen är ju frågan hur slitstarkt det behöver vara - vi är 2 vuxna och 2 tonåringar, inga småbarn.
 
B
L Lillekitte skrev:
Nu har jag bett om offert från FormTrappan, Svenska Trappsteg och Drömtrappor, på nya trappsteg inkl montering.

FormTrappan kommer förbi måndag med prover, de andra har inte hört av sig än.

Någon som har erfarenheter (bra eller mindre bra) med någon av dessa?

Funderar också på vilken ytbehandling vi skall välja, lackad eller hårdvax. (Vi kommer också slipa parkettgolven, och väntar på att få se prover på alternativen där med.)

Har förstått parketten blir ljusare och mindre gul vid slipning, att lack numera kan vara matt, dvs blir inte som vår nuvarande, fula parkett från 1999… Är det så att lack är slitstarkare, men också halare? Eller var det hårdvax som var halare? Sen är ju frågan hur slitstarkt det behöver vara - vi är 2 vuxna och 2 tonåringar, inga småbarn.
Har bara erfarenhet av formtrappan. Ek helstav. Ser hur fint ut som helst, även om det härochvar är nån mm skillnad på glipor t.ex. mellan vägg och steg. Kommer inte ihåg vad vi valde för ytbehandling.

Jag hade säkert kunnat såga till egna trappsteg själv med jämnare avstånd mellan steg o vägg överallt, men med 10 gånger så lång insatstid. Vi har ett gammalt hus där inga vinklar är 90 grader, så jag är nöjd. Tror det mest är jag som det.

Vi målade själva och gjorde underarbetet innan de kom (det var en matta tidigare), så jag vet inte hur bra de är på sådant. Allt gick bra, och ca 1 år senare ser vi inga skador eller slitage att prata om. Trappan är inte hal. Vill minnas att man fick 1000kr i rabatt om man var medlem hos villaägarna.
 
Tack för input - och kul att ni blev så nöjda!

Jag fick offert från Formtrappan, men den lokala representanten informerade om att helstav var slut i lager, oklart om/när den skulle komma in - han kunde bara erbjuda 3-stav. Och bara lack som finish, han hade valt att inte erbjuda olja/hårdvaxolja/infärgad ek, som man enligt hemsidan skall kunna välja. Då föll tyvärr Formtrappan bort - synd, för deras bilder av helstav och olika ytbehandlingar såg fina ut!

Drömtrappor meddelade att de inte gör renoveringar för tillfället, bara levererar material.

Så då lutar det mot Svenska Trappsteg. Bra tips om Villaägarna, skall se om jag har något att hämta där, både på trappstegen och lite annat som vi har på gång!
 
  • Gilla
gefledala
  • Laddar…
Nu är trappan klar!

Vi valde ek helstav, med Hårdvaxolja "Natur", vilket var den lite ljusare av 2 ekfärger.

Vi blev supernöjda!

Bifogar före och efterbilder.
 
  • Renoverad trappa med ek helstav och hårdvaxolja, vita stolpar och sidor, före och efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före-bild av en orenoverad trapp i vitt behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad trappa med ek helstav och hårdvaxolja, vita sidor och metallräcken, före och efter perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Efterbild på en nyrenoverad ektrappa behandlad med Hårdvaxolja "Natur" som ger ett ljust och fräscht utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad trappa med ek helstav steg och vita målade räcken inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad trappa med ek helstav och vita räcken, behandlad med ljus hårdvaxolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
T
Jag har samma problem, vet inte riktigt vad jag ska välja...

Är det massiv ek i Svenska Trappsteg? Formtrappan kör med någon slags parkettvariant och påstår att det är bättre.

Vit fog verkar vara ganska standard vid trapprenoveringar, det kanske inte går att komma ifrån. På bilder kan den vara ganska framträdande, hur syns den i verkligheten? Är det något man tänker på?
 
Ja, Svenska Trappsteg har enligt offerten 8 mm massiv ek. Och det är som sagt helstav, vilket jag tycker är finare än 3-stav, som var det enda som FormTrappan kunde erbjuda. Jag tror dock att FormTrappan också har helstav normalt i sortimentet - men han som jag pratade med, sa att helstav var slut i lager och de visste inte när den skulle komma in. Samt att han inte jobbade med oljevax, bara med lack, och det ville jag inte heller ha.

Vita fogen tänkte jag faktiskt på första dagen, när du säger det, och funderade över om det inte gick att hitta en bättre färg. Sen dess har jag inte "sett" fogen, för nu, när du påminde mig, och jag gick och tittade. :) Och jag kan lätt änga upp mig på detaljer som jag ogillar, så jag skulle säga att om inte jag stör mig på den, så är det nog inte så många som gör det!
 
T
L Lillekitte skrev:
Ja, Svenska Trappsteg har enligt offerten 8 mm massiv ek. Och det är som sagt helstav, vilket jag tycker är finare än 3-stav, som var det enda som FormTrappan kunde erbjuda. Jag tror dock att FormTrappan också har helstav normalt i sortimentet - men han som jag pratade med, sa att helstav var slut i lager och de visste inte när den skulle komma in. Samt att han inte jobbade med oljevax, bara med lack, och det ville jag inte heller ha.

Vita fogen tänkte jag faktiskt på första dagen, när du säger det, och funderade över om det inte gick att hitta en bättre färg. Sen dess har jag inte "sett" fogen, för nu, när du påminde mig, och jag gick och tittade. :) Och jag kan lätt änga upp mig på detaljer som jag ogillar, så jag skulle säga att om inte jag stör mig på den, så är det nog inte så många som gör det!
Ber om ursäkt för att jag påminde om fogen :) Det är nog svårt att komma undan den, tidigare ägare har renoverat med laminatgolv och vanliga lister här och fått till det utan att foga, men då blir det lite glipor här och var.

Jag trodde det här skulle vara ett enkelt beslut, men behöver nog göra lite mer research. Materialval, ytskikt, handledare... mycket att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.