Ett tag funderade jag på att köpa en Gjerdesåg, men börjar nu så smått ge upp de tankarna. Priserna är för höga och utbudet för dåligt. Jag har också förstått att en Gjerdesåg är en rejäl klump som man inte flyttar på så lätt, och jag har större nytta av en byggsåg som går att någorlunda lätt att flytta. Så vad finns det för alternativ? Till exempel:
Atika (finns hos Jula) http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=420929807&pf_id=SE-278432
Pela (hos Verktygsboden) http://www.verktygsboden.se/?id=50836
TKHS (också Verktygsboden) http://www.verktygsboden.se/?id=68980

Är det någon som har erfarenhet av dessa eller motsvarande sågar?
 
Jag kör själv en Bosch GTS 10 och är väldigt nöjd med den, det enda jag saknade var rullbanor men det tog jag och byggde själv så nu är allt frid och fröjd.
 
Har kört lite på en såg liknande Atika'n, kan t o m varit en Atika men låter det vara osagt, förknippar dock den med det namnet men den var ingen hit. Ett anhåll som var oerhört svårt att justera så inte klinga/klyvkniv justerades *S* samt en spakjustering som sviktade mer än den justerade höjden på klingan.

Just det att det är tunnare plåt överallt ser jag som ett problem med dessa, det sviktar, billiga lösningar på detaljer o s v.

Min "byggsåg" är den klassiska Elu TGS, har haft en Gjerde som var noll kul att släpa runt samt en suverän svensk såg från en ingenjörsfirma som var ännu omöjligare att släpa runt *S*
TGS'en har inte samma kraft som trefasarna men det är för mig enklare och mer lönsamt att köpa virke i rätt dimension och sen ha byggsågen för finlir och justeringar.

Grövre virke kan man klyva rätt lätt med en stor handcirkel med från bägge håll och den är i alla fall portabel.

/Kent
 
Har en Elektra Beckum som jag är supernöjd med. Bordet är i Aluminium och chassit i plast. Var lite tveksam till plastens hållbarhet i början men har nu dragit runt den på byggen i två år och den håller bra än.

Kommer tyvärr inte på vad det är för modellbeteckning men den låg i 7000 kronorsklassen när jag köpte den för två år sen.

Bra inställningar i höjd (skruv), bra anhåll (aluminium med "nyp" i båda ändar) och enkel tiltning (-1,5* - 46,5*). Bordet är utdragbart i sidled så man kan klyva upp till 63cm.

/V
 
Visst är Atika lite racklig, men jag kan inte låta bli att imponeras.
Far köpte en runt -97 som användes flitigt, sedan -99 lånade jag den och har verkligen sågat mycket med den.
Har t.ex klyvit tegelläkt till två tak, och justersågat massor av 2" efter torkning, den har t.o.m stått ute sedan -99 utan att ta nämnvärd skada, bara den svarta plastbiten vid klingan som böjt sig :)

Nu i sommar krävde han dock att få tillbaka den, så jag står själv i valet å kvalet :confused:

Gjerdesåg vore ju jättebra att ha stående hemmavid, men kanske man vill kunna ta med sig sågen någonstans :rolleyes:
 
Haagbard skrev:
Nu i sommar krävde han dock att få tillbaka den, så jag står själv i valet å kvalet :confused:
Blev en fin Atika 3-fas från Blocket, var en uppgraderad modell jämfört med den jag lånade av far i 8 år............1500 kr och 30 mil i bilen, det var det lätt värt, jag känner mig lugn igen ;)
 
Alltid kul att höra hur det gick! I alla fall för oss som sedan en längre tid mer eller mindre dagligen kollar på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.