Hej från Lerum.

Vi fick rådet av en snickare som var på besök att vi skulle behöva täta ventilerna och installera en krypgrundsavfuktare. Då bokade vi in "Ett skadejursföretag" för en besiktning och de uppmätte 17,8% fuktkvot som högst i undersida bjälklag, i Januari när det var minusgrader, torrt och kallt. Då nämnde besiktningsmannen att det antagligen är riktigt fuktigt när det blir varmare framåt vår/sommar.

Senare fick jag en offert som landade runt 50.000kr.

Då ingår följande:
Tätning av ventiler, utläggning av plast på marken, tillverkning av en ny lucka samt tätning av resterande luckor, efterkontroll 12mån, installation av 1st krypgrundsavfuktare CTR 300 TT2 inklusive elinstallation samt trådlös styrenhet inne i huset.

Huset är ≈70m2 invändigt och han uppskattade krypgrunden till ≈100m2.
Snickaren vi tidigare pratat med sa att det borde landa runt 30-35.000kr.

Jag har också hört av andra att "Ett skadejursföretag" inte är det billigaste alternativet.

Är priset rimligt?
Finns det andra företag därute som kan vara värt att ta kontakt med?
Kan vi göra något själva för att hålla nere kostnaderna?

Tacksam för alla tips vi kan få :)
 
Det blir en himla restid, men Ljungby fukt är ju ett vanligt namn som poppar upp i sådana sammanhang. www.lfs-web.se

Räkna på installationen själv annars? Täta ventiler, lägga ut plast och lägga en trådlös styrenhet uppe i huset kan du absolut göra själv. Dra ner el för avfuktaren behöver du ju elektriker för. Att stoppa dit avfuktaren kan du göra själv. Då är det själva rördragningen kvar, men det borde du kunna få en ritning på i offerten och göra själv också. Det jag sett på vår anläggning så är det inte någon större raketforskning.
 
Det behöver inte vara något problem. Är det något annat ni märkt av i grunden? Beskriv eller ta bilder och lägg upp. Jag skulle vara skeptisk mot bolag som börjar på bokstaven A och slutar på X ;)
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Microkatten
Hante Hante skrev:
Kan vi göra något själva för att hålla nere kostnaderna?
Ja, man kanske inte behöver göra någonting alls, det är ju det billigaste! ;) Hög fukt i krypgrunder är en indikation på att något kan behöva åtgärdas, men man bör nog undersöka det lite närmare, och under längre tid, innan man pytsar ut 50 kkr på en avfuktare.

Hur gammalt är huset? Många gamla hus kan ha hög fuktighet i grund och källare samtidigt som virket är kärnfriskt. Har ni undersökt närmare om det finns problem med mögel och ruttnande virke?

Har ni tittat på andra, billigare och enklare, sätt att minska fuktexponeringen i grunden? Finns det hängrännor och stuprör som avleder vattnet från huset? Lutar marken lutar från huset?
 
Börja med att lägga plast på marken, täta ventilerna och mät luftfuktigheten över tid (hela 2022). Därefter kan ni ta eventuella nästa nödvändiga steg.
 
När jag satt i samma båt som dig för ca 7 år sen köpte jag en avfuktare från ovan nämnda Ljungby fukt för 1/3 av priset som Anticimex då ville ha för sin minsta. Att lägga ut plast kan du göra på egen hand men beroende på hur noggrann du är så räkna med att det tar tid.. Det är ju väldigt noga att det blir så tätt som det går. Min samlade erfarenhet av det hela är att man kan välja olika vägar, avfuktare, varmgrund, gjuta igen eller som oroväckande många tipsar att ge fan i allt och låtsas som inget. Men vare sig det beror på fuktigare klimat, ändrat uppvärmningssystem eller något annat så kommer inte problemet plötsligt att försvinna.
Kryp ner och placera en trådlös hygrometer på det fuktigaste stället och håll koll på vad den relativa fuktigheten säger allt eftersom året går (risk för ångest föreligger)
Till sist. Stäng inte ventilationen utan tillföra avfuktning eller värme som tipsaren ovan föreslår
 
  • Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Hante Hante skrev:
Hej från Lerum.

Vi fick rådet av en snickare som var på besök att vi skulle behöva täta ventilerna och installera en krypgrundsavfuktare. Då bokade vi in "Ett skadejursföretag" för en besiktning och de uppmätte 17,8% fuktkvot som högst i undersida bjälklag, i Januari när det var minusgrader, torrt och kallt. Då nämnde besiktningsmannen att det antagligen är riktigt fuktigt när det blir varmare framåt vår/sommar.

Senare fick jag en offert som landade runt 50.000kr.

Då ingår följande:
Tätning av ventiler, utläggning av plast på marken, tillverkning av en ny lucka samt tätning av resterande luckor, efterkontroll 12mån, installation av 1st krypgrundsavfuktare CTR 300 TT2 inklusive elinstallation samt trådlös styrenhet inne i huset.

Huset är ≈70m2 invändigt och han uppskattade krypgrunden till ≈100m2.
Snickaren vi tidigare pratat med sa att det borde landa runt 30-35.000kr.

Jag har också hört av andra att "Ett skadejursföretag" inte är det billigaste alternativet.

Är priset rimligt?
Finns det andra företag därute som kan vara värt att ta kontakt med?
Kan vi göra något själva för att hålla nere kostnaderna?

Tacksam för alla tips vi kan få :)

Har gjort samma i mitt hus nyligen. samma företag. Offert på 40 000kr. 37 000 efter rot
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.