Fick en mindre trevlig start på dagen idag då det kom in lite vatten i huset när det regnade och blåste ute. Det kom in ovanför ett fönster vid vår entredörr, tapeten har blivit lite blöt i hörnen och det droppade lite vatten från fönsterkarmen. Inga stora mängder, typ en halv dl som droppade in.

Ovanför finns en balkong, så jag är nästan säker på att det kommer därifrån någonstans. Kan inte se något på överväningen, har dock inte tagit bort några golvlister eller så. Vet att det läckt in där tidigare då jag hittat äldre torkade skador längsmed golvet och fönstren (tror jag). Ska försöka leta fram dom bilderna.

Plockade bort trallen och kikade under, ett plåttak och jag kan inte se något uppenbart ställe där plåten inte skulle vara tät eller så. Däremot är kanske fallet lite dåligt? Det samlas lite vatten närmast fasaden tycker jag. Känns som det rann undan en de när jag plockade bort trallen också. Lite bilder.

Vattenläckage i hörnet ovanför ett fönster med röd markerad skada och en barnstol i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadan som syns, vid krysset droppade vatten.

Balkong med trall och räcke ovanför våt tegeltak med möjlig läckage vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Balkongen, fönstret syns nedanför.

Våt balkong med stående vatten nära fasaden och en spade, med trall och plåttak som möjliga läckkällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenpölar och skador på trall och vägg nära fönstret efter läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenansamling och skador nära en fasad och under balkongen med synliga glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våt balkong med plåttak och samlade löv, en borste och ett skottkärl, möjlig vattenläcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns lite glipor i fasaden.
Vänstra hörnet.

Närbild på vägghörn med blöta spår och skador i underkanten inne i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörr

Detaljbild av en vitmålad fasad med en glipa mellan vägg och fönsterkarm vid en husentré, med synliga fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan säga att mina kunskaper när det gäller sånt här är minimala. :) Men kan man kanske gå lös med lite fogmassa så kan jag nog lösa det iaf. Funderar även på om det kan ha kommit in via fönstren eller dörr. Vore tacksam för lite hjälp!
 
A Andreasa2 skrev:
Fick en mindre trevlig start på dagen idag då det kom in lite vatten i huset när det regnade och blåste ute. Det kom in ovanför ett fönster vid vår entredörr, tapeten har blivit lite blöt i hörnen och det droppade lite vatten från fönsterkarmen. Inga stora mängder, typ en halv dl som droppade in.

Ovanför finns en balkong, så jag är nästan säker på att det kommer därifrån någonstans. Kan inte se något på överväningen, har dock inte tagit bort några golvlister eller så. Vet att det läckt in där tidigare då jag hittat äldre torkade skador längsmed golvet.

Plockade bort trallen och kikade under, ett plåttak och jag kan inte se något uppenbart ställe där plåten inte skulle vara tät eller så. Däremot är kanske fallet lite dåligt? Det samlas lite vatten närmast fasaden tycker jag. Känns som det rann undan en de när jag plockade bort trallen också. Lite bilder.

[bild]

Skadan som syns, vid krysset droppade vatten.

[bild]
Balkongen, fönstret syns nedanför.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Finns lite glipor i fasaden.
Vänstra hörnet.

[bild]

Dörr

[bild]

Kan säga att mina kunskaper när det gäller sånt här är minimala. :) Men kan man kanske gå lös med lite fogmassa så kan jag nog lösa det iaf. Funderar även på om det kan ha kommit in via fönstren eller dörr. Vore tacksam för lite hjälp!
Finns asfaltsmassa på patron som du med fördel kan täta med.
 
  • Gilla
3DC
  • Laddar…
Det borde inte bli vatten stående på plåten på det viset. Panelen står aldrig emot vatten på det viset. Du behöver inte täta vid lock och foder. Men plåttaket som vatten blir stående på är misstänkt.
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Nästintill omöjligt att få vatten att inte stå kvar på ett platt tak, men jag skulle kolla blecken runt dörren
 
Tack för svaren! Jag var uppe och tog loss golvlisten på ovanvåningen och hittade i alla fall ett ställe där det definitivt var lite blött. Nu syns det ju inte på bilden men det är under fönstren som är mot balkongen. Känns som jag kommer behöva ta in någon som tar en titt på det hela i framtiden, men finns det några enkla åtgärder jag kan göra redan nu?

Vägg med fuktskador och avlägsnad golvlist under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog mig även en extra titt på fönstren, kan detta vara problematiskt vid extremväder? Det har regnat en del och blåst rejält, nu blåser det bara som tur är.

Skador på en vitmålad golvlist och fönsterkarm som uppvisar sprickor och flagnande färg, möjlig vattenskada nära balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det var otydligt, där det var lite blött var bakom golvlisten på ovanvåningen på ett ställe, på innerväggen alltså. Under fönstren. Om jag ska ta in någon, hur skulle ni säga att jag ska instuera honom i så fall? Räcker det med mindre ingrepp eller behöver man göra om taket/balkongen?
 
Ser ut som att balkongen behövs göras om. Men lättast är bara att ta ditt en snickare eller nått likande som får kolla, det gjorde vi. Dom som hade lagt plåtarna hade bara överlappat dom med en "böj" om du förstår vad jag menar och man ska egentligen överlappa mer än så.
 
B Bopåzoo skrev:
Ser ut som att balkongen behövs göras om. Men lättast är bara att ta ditt en snickare eller nått likande som får kolla, det gjorde vi. Dom som hade lagt plåtarna hade bara överlappat dom med en "böj" om du förstår vad jag menar och man ska egentligen överlappa mer än så.
Plåtar ska inte överlappas på en balkong, det ska falsas
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Plåtar ska inte överlappas på en balkong, det ska falsas
Dubbelfalsas till och med.
 
Rickard.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Plåtar ska inte överlappas på en balkong, den ska bytas ut mot ett tätskikt
Såja nu ser det bra ut ;)
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Såja nu ser det bra ut ;)
Kan hålla med, om det är helt platt.... Men ett problem som många skapar är ju att lägga trall så det inte går att hålla rent under..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kan hålla med, om det är helt platt.... Men ett problem som många skapar är ju att lägga trall så det inte går att hålla rent under..

Vi hade det. Det var en hel del skräp därunder som jag tog bort. Känns som att det rann bort en del vatten bara jag tog bort trallen.
 
Jag misstänker att vattnet letat sig in vid nederkant där plåten och panelen möts så att säga. Plockade fram bilderna jag tog när vi tapetserade om för fyra år sedan. Det syns att det tidigare har kommit in vatten i nederkant av väggen mot balkongen. Får nog bli att kolla hur det ser ut bakom panelen. Eftersom vind verkar vara en avgörande faktor känns det mest troligt, det regnade inte ens speciellt mycket däremot blåste det som tusan (stormen Malik).

Vattenläckage nederst på vägg intill balkongdörrar, tapet borttagen, skadad panel och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vått altangolv med smältvatten och demonterade trallplankor nära husväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har det smält snö. Det ligger ju kvar en del vatten närmast huset. Känns ju som stor sannolikhet att det tränger in om vinden ligger på, eller vad säger ni? Göra om taket är kanske lösningen?
 
Känns ju som mer lutning är ett måste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.