Automower 310 eller 315

  • Antal röster
    4
Hej,
Har nyligen skaffat hus och har en gräsmatta på cirka 850kvm. Tänkte införskaffa mig en Automower från Husqvarna som ska göra jobbet.

Har en smal passage på cirka 80cm och har läst att dom ska klara att hantera passager på ner till 60cm, så det borde inte vara några problem. Gräsmattan är rektangulär och jag har pratat med kundtjänst på Gplshop som har skickat mig en ritning på hur jag ska lägga begränsningskabeln.
Jag har sett att Husqvarna kommer släppa Automower 310 mark 2 och 315 mark 2 under våren 2022.
Nu till frågan, kommer jag att klara mig med en Automower 310 eller ska jag satsa på en 315 för min gräsmatta?

Enligt GPL så bör jag välja en Automower 310 då dom kommer att utföra samma jobb.
Har ni några erfarenheter eller ska jag köra på den dom föreslår? Köpet kommer att ske först till våren men vill gärna ha mycket kött på benen så jag inte blir missnöjd =)

https://www.gplshop.se/sv/husqvarna-automower-310-mark-ii-robotgrasklippare
https://www.gplshop.se/sv/husqvarna-automower/automower-315
 
GPL är en stor återförsäljare av dessa klippare och de bör veta vad de rekommenderar.
Jag hade kört på deras rekommendation.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
Kan också vara läge på att fundera på om det verkligen är 2022-modellen man "villhöver".
Utgående modell brukar säljas med rätt attraktiva rabatter.
 
Stora rabatter på robotklippare från HQ har jag inte sett så mycket av.
Kan ha fel, men det står väl inte så många klippare och skrotar på lager utan det mesta säljs slut under vår/sommarsäsongen.

Lägst pris fås från renodlade webbhandlare (box mowers), där support och service hålls på en miniminivå.
 
C
E etompau skrev:
Stora rabatter på robotklippare från HQ har jag inte sett så mycket av.
Näe, HQ är överhuvudtaget inte så mycket för kampanjer och rabatter. Just utgående modeller verkar vara undantaget. Givetvis är utbudet begränsat, men man brukar se dem i alla kanaler, alltså även i webbhandeln.
 
A
nu är det främst återförsäljarna som skall ge rabatt i butik.. Hva har sina kampanjer men då det varit svårt med delar så har de valt att hålla tillbaka på dessa.
 
GPL verkar seriösa som föreslår den mindre varianten men jag personligen skulle välja en större modell. Hade själv en 310 till en ungefär lika stor tomt och den fungerade absolut på den tomten men den fick gå mycket för att hinna med.

En kollega köpte en 430 (dubbla kostnaden) men den avverkade hans likvärdiga tomt på ett helt annat sätt med GPS klippning och kapacitet. Sålde min 310 och köpte en 430, blev otroligt nöjd även att det var sjukt mycket pengar och för mig var det värt det. 430:n behöver ju inte vara ute i närheten av tiden som 310:an var.

Av den anledningen rekommenderar jag att man går upp ett steg direkt istället för att kanske ångra sig efter en säsong men allt beror ju på vad man är villig att investera. 310 kommer garanterat fungera utmärkt på tomten men kommer troligtvis behöva en del klipptid.
 
Tack för era svar!
Jag ska åka och kika på modellarna när de släpps. Fick information om att de skulle vara tillgängliga i April/maj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.