K kortis skrev:
Mycket gnäll från fint folk i det här forumet men BULLER och OLJUD o ljud inomhus gör mig vansinnig. Ungar som springer ovanpå el studsar boll, eller fest med hög musik efter 12.00
Efter 12:00 är väl de allra flesta på jobbet eller skolan?
 
  • Haha
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
T Tarseld skrev:
Varför bor du som ljudkänslig i kedjehus?
Lågfrekvent ljud/buller påverkar de flesta och ingen ska behöva leva med detta oavsett om man bor i lägenhet, kedjehus, villa eller liknande. Dessutom finns det flera trådar om människor som bor i villa och stör sig på grannens värmepump, pool aggregat osv - vart ska dom då bo som är så ljudkänsliga och inte kan acceptera buller/ljud över tillåten gräns?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
S skaraborgsfakir skrev:
Håller inte med. Det kostar mycket energi att kyla ner ett hus.
Elenergi, ja. Elektricitetsgenerering i Sverige är inte ett stort miljöproblem.
 
P
D DahlEricsson1000 skrev:
Dessutom finns det flera trådar om människor som bor i villa och stör sig på grannens värmepump, pool aggregat osv - vart ska dom då bo som är så ljudkänsliga och inte kan acceptera buller/ljud över tillåten gräns?
I skogen med ett par km till närmaste granne. :p

Nä, bullernormer har kommit till för allas vår gemensamma trevnad så det är bra att de finns att referera till om man störs av buller.
De är även bra att kunna referera till bullernormer om någon kommer med ohemula krav på tystnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I skogen med ett par km till närmaste granne. :p

Nä, bullernormer har kommit till för allas vår gemensamma trevnad så det är bra att de finns att referera till om man störs av buller.
De är även bra att kunna referera till bullernormer om någon kommer med ohemula krav på tystnad.
Skogen? Då kan du ge dig den på att de röjer från 0700-1900 med 30 min lunch i flera veckor. Bara o dra igång sågen el Flismaskin själv:rofl:
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Lågfrekvent ljud/buller påverkar de flesta och ingen ska behöva leva med detta oavsett om man bor i lägenhet, kedjehus, villa eller liknande. Dessutom finns det flera trådar om människor som bor i villa och stör sig på grannens värmepump, pool aggregat osv - vart ska dom då bo som är så ljudkänsliga och inte kan acceptera buller/ljud över tillåten gräns?
Hur många installera en värmepump så att de riktar bullret mot deras egen uteplats exempelvis, jämfört med hur många som tar hänsyn till att inte rikta det mot grannens uteplats?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Hur många installera en värmepump så att de riktar bullret mot deras egen uteplats exempelvis, jämfört med hur många som tar hänsyn till att inte rikta det mot grannens uteplats?
Försångare och VP ska i min värld ta till vara så mycket energi som möjligt och det är väl i söderläge.
 
M
M mattoys skrev:
Hur många installera en värmepump så att de riktar bullret mot deras egen uteplats exempelvis, jämfört med hur många som tar hänsyn till att inte rikta det mot grannens uteplats?
Jag! Jag kunde placera min poolvärmepump i söderläge på väggen till pool/teknik-rummet, riktad mot grannens uteplats 8m därifrån. Då hade jag behövt dra slangarna kortast möjliga väg, igenom väggen på poolhuset. Istället valde jag att sätta värmepumpen på östra sidan, där jag inte har någon granne, ungefär 15m ifrån poolhuset och 7-8m från där vi själva sitter utomhus i förmiddagssolen på sommaren.

I poolhuset har jag ingen värme, men jag har ändå isolerat alla väggarna för att dämpa eventuellt ljud från cirkulationspumpen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är marginell skillnad om man ställer pumpen i söderläge jämfört med andra väderstreck. Även om husväggen blir flera grader varmare så har det väldigt liten påverkan på de 1000-2000 kubikmeter luft som värmepumpen drar i sig i timmen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är marginell skillnad om man ställer pumpen i söderläge jämfört med andra väderstreck. Även om husväggen blir flera grader varmare så har det väldigt liten påverkan på de 1000-2000 kubikmeter luft som värmepumpen drar i sig i timmen
Kan ju tyckas så men när det skiljer kanske 20 grader mellan sol o skuggsida så är det inte alls betydelselöst
 
Jag tror inte att det är möjligt att det man skilja 20 grader i lufttemperatur på två sidor av en villa. Att en termometer som hänger på väggen i solen visar 20 grader mer säger ingenting om hur varm luften är.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror inte att det är möjligt att det man skilja 20 grader i lufttemperatur på två sidor av en villa. Att en termometer som hänger på väggen i solen visar 20 grader mer säger ingenting om hur varm luften är.
Kom igen nu och lev upp till din asperger. Just nu skiljer det 22 grader mellan insidan och utsidan av vår villa, så visst kan det vara så.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Kom igen nu och lev upp till din asperger. Just nu skiljer det 22 grader mellan insidan och utsidan av vår villa, så visst kan det vara så.
Hur är det en relevant jämförelse?
 
M MartinP666 skrev:
Hur är det en relevant jämförelse?
Inte ett dugg. I en tråd som spårat ur för länge sedan och där TS nog gett upp att få svar, passade jag på att dra en halvintern npf-pryl.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Hur många installera en värmepump så att de riktar bullret mot deras egen uteplats exempelvis, jämfört med hur många som tar hänsyn till att inte rikta det mot grannens uteplats?
Nu handlar ju inte tråden om luftvärmepump och uteaggregat utan någon typ av aggregat i en tvättstuga. Med det sagt så har vi utedelen på väggen mellan köksdörr och altan. Den går ju inte när man sitter där, för då är det ändå för varmt ute eller för kallt ute.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.