Hej,

Vi har ganska nyligen köpt ett hus som har direktverkande el och en luftvärmepump. Huset är byggt på tidigt 70-tal och är ett enplanshus på cirka 140 kvadratmeter med platta på mark. Huset ligger i Mellansverige. Vi funderar på att att byta från direktverkande till ett vattenburet värmesystem och då har vi framförallt tittat på bergvärme. Vi planerar att bo i huset en lång tid framöver och tänker att det därför skulle kunna vara en bra investering. Det vi framförallt är ute efter är ett ha ett enkelt och billigt uppvärmningssystem med billig driftkostnad.

Är det någon som har bytt från direktverkande el till bergvärme (eller annat vattenburet system) som har lite erfarenheter att dela med sig av? Vad gick det på totalt? Blev det snyggt? Blev det bra? Var det värt det? Övriga tips och råd?

Tack på förhand!
 
Att byta till vattenburet är ju förstås en bra idé, men dyr när man gör det i efterhand. Fundera också på om ni ska ha golvvärme och kombinera i så fall med en större renovering av resten av huset.
Att bara byta för bytandets skull är ju en ganska stor investering, om du har en luftvärmepump idag så ska du inte göra kalkylen mot direktverkande el, för den kommer att bara lura dig att du kommer få större fördelar av bergvärmen än vad det faktiskt ger.

Kan du dra rör och koppla själv blir det förstås billigare, men att anlita rörmokare för en hel installation kommer bli dyrt.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Det måste ju bero mycket på planlösningen om det är komplicerat eller inte. Relativt enkelt om man drar synliga rör längs ytterväggarna och sättet en radiator under varje fönster. Dörrar, fönster som går ned till golvet och fast inredning blir besvärligare att dra rör förbi. Gör man jobbet själv handlar det om materialkostnad.
 
Rickard.
Jag gjorde en ganska seriös kalkyl på mitt hus som förbrukar ungefär 30 000kWh (70tal m källare och varmgarage) för ett par år sedan och det var inte särskilt kul, med elpriserna i söder idag så kanske men här uppe fanns det inte en chans att få ihop det även när jag räknande på oändlig livslängd på alla komponenter (vilket såklart inte är sanningen). Hade varit lite intressant att göra en seriös idag där jag gör allt jobb utom pumpen inomhus men jag tror inte på det heller så vi får nog vänta på ett riktigt bra konverteringsstöd ;)

Jag har svårt att få igenom även små förbättringsåtgärder som inte kräver lån för att spara energikostnaderna men det är oftast inte värt det rent ekonomiskt.
 
Attitudeswe
Ökad komfort kan ju vara värt lite med. Llvp låter och ger ingen behaglig värme.

Om man lägger vattenburen golvärme på isolerad platta hur mycket takhöjd förlorar man? 3cm? Lägger man urspårad spånskiva på plattan?

Sätta element är ju bara fult?

Med bergvärme eller luft vatten sparar man ju säkert 3000kr per år på varmvattnet med... (4 pers)

Ftx som roterar behåller lite fukt på vintern. Vi har 40% inne just nu vid -4 ute och 2st dushar för 2h sedan. Ftxen är bra på att hålla 35-40% vintertid. Med kanalfläkt och luftutbyte enligt brr blir det lätt obehagligt torrt vintertid
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ökad komfort kan ju vara värt lite med. Llvp låter och ger ingen behaglig värme.

Om man lägger vattenburen golvärme på isolerad platta hur mycket takhöjd förlorar man? 3cm? Lägger man urspårad spånskiva på plattan?

Sätta element är ju bara fult?

Med bergvärme eller luft vatten sparar man ju säkert 3000kr per år på varmvattnet med... (4 pers)

Ftx som roterar behåller lite fukt på vintern. Vi har 40% inne just nu vid -4 ute och 2st dushar för 2h sedan. Ftxen är bra på att hålla 35-40% vintertid. Med kanalfläkt och luftutbyte enligt brr blir det lätt obehagligt torrt vintertid
Vår llvp ger hur bra och jämn värme som helst på vintern, behagligt inomhus på sommaren. Ny llvp sätts in på övervåningen imorgon. Har du öppen planlösning så fungerar llvp perfekt.
 
  • Gilla
Lekmanna och 1 till
  • Laddar…
A aannaatt skrev:
Hej,

Vi har ganska nyligen köpt ett hus som har direktverkande el och en luftvärmepump. Huset är byggt på tidigt 70-tal och är ett enplanshus på cirka 140 kvadratmeter med platta på mark. Huset ligger i Mellansverige. Vi funderar på att att byta från direktverkande till ett vattenburet värmesystem och då har vi framförallt tittat på bergvärme. Vi planerar att bo i huset en lång tid framöver och tänker att det därför skulle kunna vara en bra investering. Det vi framförallt är ute efter är ett ha ett enkelt och billigt uppvärmningssystem med billig driftkostnad.

Är det någon som har bytt från direktverkande el till bergvärme (eller annat vattenburet system) som har lite erfarenheter att dela med sig av? Vad gick det på totalt? Blev det snyggt? Blev det bra? Var det värt det? Övriga tips och råd?

Tack på förhand!
Jag har nyligen konverterat ett 1,5-plans hus från 81, bor i Malmö. Vi hade direktverkande el och en llvp på bv. Redan när vi köpte huset funderade vi på att konvertera och tog in offerter från de lokala återförsäljarna av NIBE, Thermia, Daikin och någon till. De låg alla kring 200.000kr för 10st radiatorer, all rördragning och luft/vatten värmepump. Alla hade ganska så jämförbara priser på värmepumpen, de skiljde sig när det kom till rördragningen och vilka element som ingick så de som hade bäst pris där hade en klar konkurrensfördel.

Vi bestämde oss för att vänta lite med investeringen och först bo en vinter i huset innan vi bestämde oss och det gjorde oss helt övertaget om att vi skulle konvertera. Luft/luft värmepumpen väsnades och störde ganska mycket där den satt bredvid soffan och matbordet, bra placering ur ett sprida värmen perspektiv men dålig ur ett ljud-komfort perspektiv. Använde vi inte el-radiatorerna blev det väldigt ojämn värme i huset, typ 14grader på ovanvåningen vid några minusgrader ute. Även tvättstugan och sovrummet längst bort på bottevåningen blev kallt.

Vi drog oss också för att använda elradiatorerna eftersom vi hade en 1,5-åring hemma som härjade runt och våra radiatorer var av den gamla typen med bi-metall termostat som antingen gick på max eller var avstängda. På max blev de brännheta så vi fick hela tiden antingen stänga av eller på dem beroende på var vår son lekte eller passa honom så han inte kom för nära elementen. Dessutom var de fula som stryk alla hade gulnat och var beige/bruna och några hade förra ägaren målat vita med roller.

När sen luft/luft värmepumpen gick sönder kändes det som vi hade 2 alternativ, antingen konvertera till vattenburet eller investera i både en ny luft/luft värmepump och nya elradiatorerna till hela huset. Lade man sen till att varmvattenberedaren hade snart 20år på nacken blev valet för mig enkelt.

Hellre lägga pengarna på ett vattenburetsystem än att investera en massa i ett i mina ögon sämre system, både gällande komfort och driftekonomi med ny llvp och nya elradiatorerna.

Vi kunde dra det mesta av rören i kattvindarna, blev synliga rör från taket ner till golvet i tre stycken hörn på bv och synliga rör längs gavlarna på övervåningen. Jag övervägde att öppna golv och väggar för att fälla in rören men det blev ett för stort projekt och jag stör mig inte jättemycket på rören. De täcks av gardiner på 2 ställen och vi har målat dem i samma färg som väggen.

Jag räknade faktiskt aldrig på hur lång tid det skulle ta att spara in investeringen osv. att få en högre komfort och billigare varmvatten fällde avgörandet för mig, nån förhoppning om att det är värdehöjande finns väl också.

För mig slutade fakturan på 186000kr efter ROT och 5000kr cashback från Daikin. Lite kostnader för färg och att bygga in några av rören i en liten låda etc har tillkommit också.

Nu hade jag ju tur som fick detta på plats innan elpriserna rusade iväg men jag har varit väldigt nöjd hittils. Att ha ett värmesystem som bara funkar, är tyst och gjort att min förbrukning gått från 1500kWh till 1000kWh under både december och januari känns bra.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
surris
Ni kommer att ha svårt att räkna hem den investeringen ni kommer att göra om ni byter till vattenburet och bergvärme. Dock finns det andra fördelar som jag tycker väger över till att konvertera till vattenburet ändå. Finns det fjärrvärme så koppla in dig där annars är nog LVVP vägen att gå ekonomiskt, men personligen så har jag allergi mot synliga utedelar vid fasaden så jag hade valt BVP.
 
Ytterligare ett alternativ för de kallaste vinterdagarna är pelletskamin utan skorsten. Mycket billigare installation och ger skön värme och mysfaktor. Kräver förstås lite arbete med att fylla på pellets och ger inte varmvatten.
 
galento
H Husärlivet skrev:
Vår llvp ger hur bra och jämn värme som helst på vintern, behagligt inomhus på sommaren. Ny llvp sätts in på övervåningen imorgon. Har du öppen planlösning så fungerar llvp perfekt.
Tycker våran LLVP funkar bra också och ett jätteplus för ac på sommaren , negativt kan ju vara
fläktljudet men det kan man ju justera lite med hastigheten. Hur mycket el förbrukar TS årligen
och vilken typ av element finns det nu ?
Sen är ju de nya elementen med elektroniska termostater som pulsar ut el och har en jämn värme ljusår bättre än den gamla typen med bimetall. Har bott i hus med oljefyllda element också men
tycker de nya modellerna av konvektorelement är bättre. Men tycker nog vedvärme är skönast.
 
Tack alla för alla svar och erfarenheter! Det uppskattas jättemycket!

galento galento skrev:
Tycker våran LLVP funkar bra också och ett jätteplus för ac på sommaren , negativt kan ju vara
fläktljudet men det kan man ju justera lite med hastigheten. Hur mycket el förbrukar TS årligen
och vilken typ av element finns det nu ?
Sen är ju de nya elementen med elektroniska termostater som pulsar ut el och har en jämn värme ljusår bättre än den gamla typen med bimetall. Har bott i hus med oljefyllda element också men
tycker de nya modellerna av konvektorelement är bättre. Men tycker nog vedvärme är skönast.
Vi har inte bott i huset i ett helt år än men uppskattar på att det kommer landa på runt 25000-30000 kwh/år. Tyvärr är elementen av den gamla typen med bi-metall så dessa bör nog bytas ut oavsett tids nog.
 
Attitudeswe
A aannaatt skrev:
Tack alla för alla svar och erfarenheter! Det uppskattas jättemycket!



Vi har inte bott i huset i ett helt år än men uppskattar på att det kommer landa på runt 25000-30000 kwh/år. Tyvärr är elementen av den gamla typen med bi-metall så dessa bör nog bytas ut oavsett tids nog.
25000+ låter som rätt mycket. Kör ni llvp på näst högsta eller högsta fläkt så att den får göra huvuddelen av uppvärmningen?

Första räkningen från nätägaren brukar visa vad förra ägaren hade för årsförbrukning. Samma hus så förbrukar ni mer så säger det en del om användningsmönster...
 
galento
A aannaatt skrev:
Tack alla för alla svar och erfarenheter! Det uppskattas jättemycket!



Vi har inte bott i huset i ett helt år än men uppskattar på att det kommer landa på runt 25000-30000 kwh/år. Tyvärr är elementen av den gamla typen med bi-metall så dessa bör nog bytas ut oavsett tids nog.
Vi bytte ut alla gamla element till Tego roundline och de har vi varit nöjda med. Vi hade också funderingar på vattenelement ett tag men vi använder inte så mycket el så vi lade ner det.
 
T Trrttsch skrev:
Ytterligare ett alternativ för de kallaste vinterdagarna är pelletskamin utan skorsten. Mycket billigare installation och ger skön värme och mysfaktor. Kräver förstås lite arbete med att fylla på pellets och ger inte varmvatten.
Pelletskamin utan skorsten kände jag inte till?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.