Vid en solcellsinstallation har installatörerna dragit strängkaveln i skyddsrör hel fritt utan skydd för ev snöras från solpanel till under panna. Kan detta ses som OK? Det ligger även stängkabel i skyddsrör mot takpannor under solceller parallellt ca 50 cm som kan ta emot och hänga upp nerhasande snö.
Taklutning 27 grader med 50 cm fritt uppe vid nock, 3 panellängder a 1,8 m.
De hängande nakna strängkablarna på bild är dock åtgärdade.
 
  • Solpaneler monterade på tak med skyddsrör för kablar bland takpannor, risk för snöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Svårt att säga. Jag skulle vilja se att tillverkaren av flexslangen medger denna metod för att få ned kabeln under takpannorna. Jag ser ingen dragavlastning av flexslangen. Det lär finnas färdiga genomföringar för takpannor...

Jag kan heller inte se att flexslang skulle uppfylla kravet på att inga ledningar får ligga mot yttertaket. Skyddsrör i metall, avsedda för detta, skulle göra det, men de läggs inte mot taket utan fästs på järn lite ovanför takytan vad jag förstår.
 
  • Gilla
Bergfex
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Svårt att säga. Jag skulle vilja se att tillverkaren av flexslangen medger denna metod för att få ned kabeln under takpannorna. Jag ser ingen dragavlastning av flexslangen. Det lär finnas färdiga genomföringar för takpannor...

Jag kan heller inte se att flexslang skulle uppfylla kravet på att inga ledningar får ligga mot yttertaket. Skyddsrör i metall, avsedda för detta, skulle göra det, men de läggs inte mot taket utan fästs på järn lite ovanför takytan vad jag förstår.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Svårt att säga. Jag skulle vilja se att tillverkaren av flexslangen medger denna metod för att få ned kabeln under takpannorna. Jag ser ingen dragavlastning av flexslangen. Det lär finnas färdiga genomföringar för takpannor...

Jag kan heller inte se att flexslang skulle uppfylla kravet på att inga ledningar får ligga mot yttertaket. Skyddsrör i metall, avsedda för detta, skulle göra det, men de läggs inte mot taket utan fästs på järn lite ovanför takytan vad jag förstår.
Ja det finns ju benders luftningspanna om man kan göra hål i nät så att flexslangen kommer igenom?
Jag har också funderat på dragavlastningen, stripes borde väl inte räcka. Hur ska en dragavlastning utföras?
 
Vad som fungerar även efter 10-30 år kanske en erfaren installationsfirma kan svara på. Jag tror att man öht inte ska utsätta en flexslang i mjuk plast för snö och is, även om slangen är avsedd för tak och yttervägg.
 
det är inte en vanlig flexslang. Det ska vara någon skyddslang för solceller som även har flera skikt ink metallhölje om jag har förstått det. Men det vore såklart nödvändigt att läsa "datablad".
















2
 
Svårt o se men är inte pannan knäckt i dalen där flex är dragen precis där takvattnet rinner. Undrar förstås hur genomföring i undertak då ser ut med tätning mot inträngande vatten
 
Kablarna dragna under pannorna upp till nock tror jag på andra ställen och över förbi lägre takås ,ej genom innertaket.
Den slutliga genomföringen är gjord utanför vägg på nersidan, vet ej hur tät den är.
 
  • Gilla
Garwin82
  • Laddar…
Panor82
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad som fungerar även efter 10-30 år kanske en erfaren installationsfirma kan svara på. Jag tror att man öht inte ska utsätta en flexslang i mjuk plast för snö och is, även om slangen är avsedd för tak och yttervägg.
Skulle tro att slangen är en liknande denna:
https://www.elbutik.se/product.html...8pZixP0p1j6196y52KGjKXldTKMZIWuhoCJ6gQAvD_BwE

Alltså en mer tålig men ändå ganska flexibel, på industrier vet jag att vissa gubbar kallar den "robotslang" rätt eller fel vet jag inte men är ganska vanlig i maskiner och tillbehör.

*edit* vid närmare granskning av bilden så blir jag osäker dock, det ser ut som att plasten börjat vitna och ge med sig i rillorna, det brukar inte den slang jag länkar till göra. Om det är så, så är det troligtvis vanlig flexslang.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Helt oavsett om slangen är okej så ligger inte takpannan okej.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Tror det blir en entreprenadbesiktning på installationen.
 
Det går att göra som de har gjort där med flexslang och slipat ur på ovanliggande pannan. Men det verkar som de har slipat ur alltför litet, pannan glipar och ligger inte an riktigt. Man kan behöva slipa litet på underliggande pannan i dalen. Dessutom ska UV-stabiliserad flexslang användas.
Grövre flexslang än diam 16 mm kan man inte ha med det sättet att göra genomföring mellan betongpannorna, eftersom då alltför mycket att slipa ur på pannor och ingen blir kvar.

Sedan kan jag tycka de har väldigt snäv radie på flexslangen. Det borde kunna göras med mjukare radie. En sådan genomföring görs innan panelerna monteras så mycket god åtkomlighet. Värre är det att komma åt och fästa upp solarkabeln mellan panelerna eftersom man inte kommer åt, så vida man inte är slank(ca 10 cm kroppsdiameter) och kan krypa inunder panelerna. Så små elektriker finns ej.

Det blir nog inte mycket snö som rasar under panelerna om panelfältets ovankant ligger uppe nära mot taknock, ca 150 mm från taknock. Snö hamnar istället ovanpå panelerna och glider ovanpå panelerna och ner mot takfoten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.