Har suttit o räknat på altan o undrar om jag verkligen skall bygga en altan som är dyr, kräver underhåll o inte miljömässigt jättebra med impregnerat trä. Någon dag skall den också rivas o kastas = jobbigt. Finns det verkligen inget bättre sätt att få en yta framför huset?
Räknade ut att bara materialet till min altan skulle kosta 25.000:- Är det värt det? Går det att göra på annat sätt?
Tacksam för goda råd o idéer
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Uteplats av marksten eller skiffer istället ? Skulle aldrig bygga altan om det går att undvika. Hur ser marken ut?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Uteplats av marksten eller skiffer istället ? Skulle aldrig bygga altan om det går att undvika. Hur ser marken ut?
Tack för svar. Marken är gräsbacke
 
Har du långt upp till altandörr?
 
Jag skulle också satsa på marksten. Beroende på vilken sten man väljer (kanske t.o.m. begagnat?) och hur mycket av arbetet man gör själv behöver det inte bli så fasligt dyrt. Det viktigaste är ett bra underarbete så att det inte blir vingligt efter något år.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du långt upp till altandörr?
jo men det går ju bra m trappa
 
Eller är det en sluttning det ska byggas i? Då behövs en stödmur och utfyllnad, och kanske marklov för att få en plan yta för markstenen. Men jag skulle ändå välja det före ett tråkigt trädäck av tryckt virke.
 
U
Vi har ca 70kvm plattsättning och jag skulle hellre ha altan. Jag är trött på att hålla borta ogräs i springorna.

även om jag bränner och borstar bort de så blir det grönt igen efter 1-2 veckor.
 
I Sverige bygger vi altaner som galningar. Gör man det någon annan stans i världen?

Min filosofi är att man skapar platser att vara på och gör dom trevliga. I min värld innefattar det inga altaner som sträcker sig hela fasader med djupet man får av de längsta reglarna brädgårde kan frambringa. Med det sagt har jag valt att bygga lite trädeck. Kommer att bli stenlagda ytor också, och till uteköket gjöt jag en platta. Det är dock betydligt dyrare per kvm.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har ca 70kvm plattsättning och jag skulle hellre ha altan. Jag är trött på att hålla borta ogräs i springorna.

även om jag bränner och borstar bort de så blir det grönt igen efter 1-2 veckor.
Kan man inte underarbeta bättre?
 
95% av ogräsfrön sprider sig ovanifrån så underarbeta på, du får likväl ogräs mellan stenarna. :)
 
  • Gilla
OMathson och 1 till
  • Laddar…
J Jobbarosliter skrev:
Har suttit o räknat på altan o undrar om jag verkligen skall bygga en altan som är dyr, kräver underhåll o inte miljömässigt jättebra med impregnerat trä. Någon dag skall den också rivas o kastas = jobbigt. Finns det verkligen inget bättre sätt att få en yta framför huset?
Räknade ut att bara materialet till min altan skulle kosta 25.000:- Är det värt det? Går det att göra på annat sätt?
Tacksam för goda råd o idéer
Med din inställning är nog en betongplatta bäst, även om den inte är billig, men den håller utan underhåll tills du är död. Rensa ogräs mellan stenplattor är jobbigare än att olja en impregnerad altan. Stommen till en impregnerad altan överlever oxå din livslängd, byta trall efter 15-20 år är enklare än att lyfta alla stenplattor och göra om underlaget efter samma tidsrymd.
Miljömässigt är det bäst att göra ingenting.
 
  • Gilla
Jobbarosliter
  • Laddar…
J Jobbarosliter skrev:
jo men det går ju bra m trappa
Fundera på det och hur du vill använda en uteplats, vi har två uteplatser där man från köket går ut på en sådan i samma nivå vilket var ett grundkrav att slippa en trappa.
Men båda är i trallvirke, den ena bytte vi trallvirke på efter 20 år, inte så jobbigt och gjort motsvarande på bryggor, Finns nog annat som är mera "slitsamt" om man är husägare.
Underhåll är tvätt med såpvatten på våren och lära sig leva med lite patina av grånande trall.
Miljömässigt är dagens trall inget problem, skiljer nog inget mot betongplattor om miljö/klimat är viktigt för dig.
Vad som är dyrt beror på hur du vill och tänker dig använda en uteplats, du skriver 25 kkr, men hur stor är den för sten blir sällan billigare då det kräver noggrant underarbete.
 
  • Gilla
Jobbarosliter
  • Laddar…
Ogräs i skarvarna minskar man genom att så i skarvarna och/eller att använda ytan.

Annars går det att foga så man får den där härliga sterila trädgården.
 
  • Gilla
Jobbarosliter
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fundera på det och hur du vill använda en uteplats, vi har två uteplatser där man från köket går ut på en sådan i samma nivå vilket var ett grundkrav att slippa en trappa.
Men båda är i trallvirke, den ena bytte vi trallvirke på efter 20 år, inte så jobbigt och gjort motsvarande på bryggor, Finns nog annat som är mera "slitsamt" om man är husägare.
Underhåll är tvätt med såpvatten på våren och lära sig leva med lite patina av grånande trall.
Miljömässigt är dagens trall inget problem, skiljer nog inget mot betongplattor om miljö/klimat är viktigt för dig.
Vad som är dyrt beror på hur du vill och tänker dig använda en uteplats, du skriver 25 kkr, men hur stor är den för sten blir sällan billigare då det kräver noggrant underarbete.
Trall är betydligt bättre miljömässigt än betongplattor.
 
  • Gilla
smh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.