Jag tänkte riva vägg mellan kök och allrummet. takbjälkarna går åt samma håll som denna vägg. Då är den ej bärande?
 
  • Ritning av husplan med en markerad vägg mellan kök och allrum som övervägs att rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom takbjälkarna går i samma riktning som väggen så är det högst troligt att väggen inte är bärande.
Om en takbjälke går exakt rakt över väggen så skulle väggen kunna vara bärande, men det är ändå inte troligt.
 
BirgitS
Jag tror inte man kan säga något bestämt utan att veta när och hur huset byggdes, om det har byggts ut och annat liknande. Konstruktionsritningar behövs nog.
 
Mer ritningar och framförallt sektionsritning, har du det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte man kan säga något bestämt utan att veta när och hur huset byggdes, om det har byggts ut och annat liknande. Konstruktionsritningar behövs nog.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte man kan säga något bestämt utan att veta när och hur huset byggdes, om det har byggts ut och annat liknande. Konstruktionsritningar behövs nog.
Huset är utbyggt två gånger. Jag har mängder av ritningar på båda utbyggnaderna.
 
BirgitS
Ozkarkarlzzon Ozkarkarlzzon skrev:
Jag har mängder av ritningar på båda utbyggnaderna.
Utmärkt, ladda upp dem.
 
Har du ett utvändigt foto som visar hur taket ser ut så kan det vara upplysande.
 
J justusandersson skrev:
Har du ett utvändigt foto som visar hur taket ser ut så kan det vara upplysande.
J justusandersson skrev:
Har du ett utvändigt foto som visar hur taket ser ut så kan det vara upplysande.
 
  • Bild på ett enfamiljshus med brun panel, tegeltak och garage, omgivet av en trädgård och lövfällande träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enplanshus med trädgård full av grönska och löv på marken under hösten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
Mer ritningar och framförallt sektionsritning, har du det?
 
  • Arkitektritningar av en villa med planlösning och olika fasadvyer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning som visar sektion av takkonstruktion med mått och materialspecificerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av husplan och fasadvyer, innehåller mått och rumsindelningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad byggritning av en husplan med beteckningar för olika rum och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritade arkitekturritningar med sektionsvyer och situationsplan för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av byggnadsdetaljer med måttangivelser och materialförteckning, visad i ett öppnat häfte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad upplysande det blev! Utan fotona hade man nog haft svårt att tolka rritningarna. Min bedömning är att den vägg som du vill ta ner inte är bärande. Den sitter i den allra äldsta delen, som har fackverkstakstolar som den löper parallellt med. Huset har många väggar som är gamla ytterväggar och därför är bärande, trots att de numera är inneväggar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Vad upplysande det blev! Utan fotona hade man nog haft svårt att tolka rritningarna. Min bedömning är att den vägg som du vill ta ner inte är bärande. Den sitter i den allra äldsta delen, som har fackverkstakstolar som den löper parallellt med. Huset har många väggar som är gamla ytterväggar och därför är bärande, trots att de numera är inneväggar.
Så var min uppfattning också. Då kan jag riva den med gott samvete :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.