Ok, IVT490 är en klassisk och mycket vanligt förekommande modell. Bra att de går att inaktivera innegivaren utan att behöva ta bort den. Innetemperaturen den mäter kan vara intressant att ha. Prova ställ in värmekurvan så den ger en framledingstemperatur på ca 36° när det är ±0° ute. Det borde vara bra att börja med för att få tillräckligt varmt i rummen längst bort med lågtempererat värmesystem.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, IVT490 är en klassisk och mycket vanligt förekommande modell. Bra att de går att inaktivera innegivaren utan att behöva ta bort den. Innetemperaturen den mäter kan vara intressant att ha. Prova ställ in värmekurvan så den ger en framledingstemperatur på ca 36° när det är ±0° ute. Det borde vara bra att börja med för att få tillräckligt varmt i rummen längst bort med lågtempererat värmesystem.
Om man ställer om givarpåverkan till 0 grader så påverkar varje grads skillnad (mellan innetemperaturen och den önskade innetemperaturen) framledningstemperaturen med 0 grader. Hade den ställts in till 5 grader så hade framledningstemperaturen höjts med 5 grader om det var en grad kallare inne än vad man hade ställt in att man vill ha.
 
J Josth skrev:
Ok, IVT490 är en klassisk och mycket vanligt förekommande modell. Bra att de går att inaktivera innegivaren utan att behöva ta bort den. Innetemperaturen den mäter kan vara intressant att ha. Prova ställ in värmekurvan så den ger en framledingstemperatur på ca 36° när det är ±0° ute. Det borde vara bra att börja med för att få tillräckligt varmt i rummen längst bort med lågtempererat värmesystem.
Gick igenom inställningarna och de var väldigt konstiga. Nu har jag 30 grader framledningstemperatur vid 2,5 grader ute. Det känns rimligare...
 
Nytt bottenrekord på energiförbrukning igår, endast 40,6 kWh. Rekordet från innan LLVP i januari var 48,4 kWh och det var från en dag då jag inte laddade bilen. Gårdagens 40,6 kWh var inklusive ca 7 kWh till bilen också.

Trenden pekar mot att jag sparar in ca 1/3 av elförbrukningen per dag i snitt (under en månad med januaritemperatur) med en LLVP.

Snittförbrukningen för LLVP ligger på 8 kWh per dygn (men nu har det ju inte varit kallt än). FLVP förbrukar via kompressorn ungefär 12 kWh per dygn till varmvatten, ventilation och värme i elementen i två rum.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nu har jag kört LLVP i en vecka. Det är inte riktigt stabilt ännu med inställningarna, men jag börjar få lite tydligare indikationer på energibesparingen. Naturligtvis så är de fortfarande osäkra, men det har varit rätt så kallt (-6 just nu) och jag ser hur kylan påverkar också (förvånansvärt lite, men 7-8 grader kallare ger ca 3kWh extra per dygn).

Trenden då? Jo, tar jag snittet för denna veckan så lutar det åt en besparing på runt 30% på hela strömförbrukningen nu under vintern och drar jag bort snittförbrukningen under sommaren förra året (inte riktigt rättvist då även denna kommer att sjunka till sommaren) så motsvarar detta en minskning för vintermånaderna på ca 2/3 av uppvärmningskostnaden. Det är mycket mer än förväntat. Men nu kan man inte räkna riktigt så....

Men än så länge är jag extremt nöjd med resultatet.
 
Nu när uppvärmningen av huset inte är så dominerande i elförbrukningen så märker man rätt tydligt vilka de stora elförbrukarna är. Utifrån detta så är det tydligt att vi skulle få en del problem med vissa förbrukare om vi skulle få effekttaxa.

Den absolut största effektförbrukningen är från bastun när den är igång. Den är ju dessutom igång rätt lång stund (frun har finskt påbrå).

Efter detta kommer matlagning (spis & ugn). Oftast kortare stund och lägre medeleffekt dock.

Laddning av våra elfordon är bara trea, vi laddar inte flera samtidigt så effektmässigt så är detta inget större problem.

Disk, tvätt och tork märks inte så mycket i totalen faktiskt, men torktumlare kvalar in på denna nivån.

Och först här nere någonstans kommer uppvärmningen numera. Ok, den går hela tiden, men effekten är inte så hög längre.
 
Har också kört vår LLVP en vecka nu. Den har förbrukat 54kwh totalt enligt appen. FLVP har hjälpt till att värma de 2 badrummen bara, utan eltillskott. 135kvm enplansvilla med öppen planlösning. Så uppvärmningen har förbrukat ungefär 8kwh/dag för att hålla 21-22 grader inne. Visserligen några plus de flesta dagar, men helt otroligt bra värden ändå. På julafton var det minus -7 grader och då förbrukade den 20 kwh, men då hade vi frusna gäster och vred upp till 23 grader dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.