Jag skrev att hanbjälken främst var utsatt för dragkrafter. Om hanbjälken också bär någon last i form av isolering eller takpanel så blir den även utsatt för ett vridmoment. Underram är ett begrepp som jag bara brukar använda i samband med fackverkskonstruktioner.
 
  • Gilla
ProLeif
  • Laddar…
Kan tillföras att så här ser det ut på motsatt sida av huset (som är typ ett sockerbitshus). Det röda visar var väggen finns i rummet där jag vill ta bort innerväggen.

Vit trätrappa och vitpanelade väggar med markerad röd linje där en vägg i ett hus möter taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Jag skrev att hanbjälken främst var utsatt för dragkrafter. Om hanbjälken också bär någon last i form av isolering eller takpanel så blir den även utsatt för ett vridmoment. Underram är ett begrepp som jag bara brukar använda i samband med fackverkskonstruktioner.
Jadå, vi kan nog vara överens om nomenklaturen, men trots allt så är det alldeles för många gamla hus som vill anta formen av en tunna, bredare på mitten än i gavlarna beroende på att man varit inne och rumsterat i stödbensväggarna utan större eftertanke. därför vidhåller jag det är bra att ta hjälp dessutom tycker jag att det är svårt att tolka bilderna,
 
Jag håller med om att det är lämpligt att se huset på plats för att kunna göra en riktig bedömning. Se inlägg #11.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Idag hade jag en erfaren konstruktör på plats som gav grönt ljus för att ta ner väggen. Dock kommer jag för säkerhets skull att mäta upp några referenspunkter så jag kan se om det blir någon förändring när jag tar bort reglerna. Och sky det nu mot förmodan bli det är det inte värre än att jag får avlasta med limträbalk.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
S S_B_O skrev:
Idag hade jag en erfaren konstruktör på plats som gav grönt ljus för att ta ner väggen. Dock kommer jag för säkerhets skull att mäta upp några referenspunkter så jag kan se om det blir någon förändring när jag tar bort reglerna. Och sky det nu mot förmodan bli det är det inte värre än att jag får avlasta med limträbalk.
Rätt väg att gå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.