Har kört igång med ett källarprojekt i ett -44 hus, väldigt likt de andra projekten

Bilat ur grävt ner och skall nu isolera.

Tänkte göra som ni andra och gjuta in golvvärme men fick nu tips om att lägga golvsån och parkett rakt på isoleringen.

d.v.s
lera
markduk
100 isodrän
plast
50 frigolit
15-20 golvspån
parkett


Har någon gjort nåt liknande eller en bra anledning att låta bli?
( Jag skulle i så fall skippa golvvärme och bara köra med gamla element.)
 
Annorlunda lösning.....

Hur är det med fukt i din källare?
Om det finns fukt är det inte lämpligt att ha organiska material (= golvspån och parkett). Är det snustorrt kanske det kan fungera. Men varför i hela friden vill du inte gjuta om du nu har gjort dig omaket att gräva ur och isolera?

Ett parkettgolv på marken blir säkert varmare än ett stengolv om det finns isolering, men att isolera utan att lägga golvvärme, det förstår jag inte riktigt heller. Vad ser du för fördelar med det?

Källaren är ju också den del av huset som troligast kan råka ut för en stor eller liten översvämmning. Med betonggolv och klinkers är det inte säkert att något alls blir förstört i det läget om vattnet inte blir stående länge. Golvspån och parkett, ja det lär du få byta direkt.

Och så en liten detalj, har du kollat tråden om de jättestora spindlarna? Jag har inte sett någon av våra sådana sedan vi gjöt. Lägger du spån och gips lär du inte få det lika tätt, så alla smådjur som finns i marken kan lätt pronmenera in i ditt rum runt alla väggarna.
 
Anledningen att inte gjuta skulle vara att ha trägolv som känns varmt och mjukt samt att slippa den "dyra" gjutningen med efterföljande torktid.

Men som du skriver, det är rejält fuktigt i min källare och de gigantiska spindlarna och gråsuggor i massor känner jag igen ( de var en av anledningarna att riva ut allt och göra en ny tät gjutning med ett klinkerlager så att man vet att de inte kryper runt i nån platonmatta el liknande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.