Osäker på om frågan hör hemma här eller i arkitektritat & extern design, kör på att det handlar om fönster och är det fel hoppas jag någon kan hjälpa mig och flytta tråden :)

Gammal bild men visar ytan det handlar om bra, trappan är placerad i hörnet närmast på bilden.
Mitt önskemål är att få en bättre placering på fönstrena/utsikt mot infarten, just nu är fönstrena närmast de röda kryssen placerade för att sitta symetriskt utifrån utan hänsyn till invändig placering vilket innebär 50 & 180 cm över trappsteget.

Är det ett "förbjudet" (design/stilmässigt) att flytta de så de centreras i trappan och kommer i bra höjd invändigt? (Ny placering blir ungefär där kryssen är inritade.)
Förslag på andra snygga och bra lösningar? Tre smala fönster per väggsektion?

Är i startgroparna för en ordentlig renovering med bland annat fasadbyte, så det är bra läge att fundera på fönsterplacering med!

Tvåvåningshus med markerade fönsterpositioner med röda kryss och synlig trappa i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husplan med dimensioner, markeringar för fönsterplacering, trapp och inredningssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Osäker på om frågan hör hemma här eller i arkitektritat & extern design, kör på att det handlar om fönster och är det fel hoppas jag någon kan hjälpa mig och flytta tråden :)

Gammal bild men visar ytan det handlar om bra, trappan är placerad i hörnet närmast på bilden.
Mitt önskemål är att få en bättre placering på fönstrena/utsikt mot infarten, just nu är fönstrena närmast de röda kryssen placerade för att sitta symetriskt utifrån utan hänsyn till invändig placering vilket innebär 50 & 180 cm över trappsteget.

Är det ett "förbjudet" (design/stilmässigt) att flytta de så de centreras i trappan och kommer i bra höjd invändigt? (Ny placering blir ungefär där kryssen är inritade.)
Förslag på andra snygga och bra lösningar? Tre smala fönster per väggsektion?

Är i startgroparna för en ordentlig renovering med bland annat fasadbyte, så det är bra läge att fundera på fönsterplacering med!

[bild][bild]
Oftast linjerar man fönsterna upptill eller nederkant. Eller så placerar man dem helt osymetriskt så som är lite inne på ladahus.
Nu har du en blandning av att de är linjerade i både över och underkant. Så jag tycker nog att det redan just nu känns osymetriskt.
Klipp o klistra i paint så får du dig en uppfattning. Sedan är ju smaken som bak..
Är det okej för er så kör på säger jag :rofl:
 
@Tompafix Haha, ja alla förutom ett är symetriskt & linjerar i nederkant (badrum entréplan), det sitter där det gav lagom insyn...Har ritat några olika exempel och alla störs av det fönstret, andra gaveln har perfekt symetri.

På gott och ont är det helt och hållet upp till mig (nåja, byggnadsnämnden kanske har någon synpunkt med), så får se om det dyker upp någon som skriker högt eller om det är allmänt acceptabelt med lite kaos ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.