Vi bor intill parkmark som historiskt var villatomter som staden "återköpte". Vår och grannens tomt gränsar mot denna parkmark utan några staket. Helt plötslig en dag började det springa folk på denna parkmark med A4 i händerna som även sprang in på våra tomter. När vi så frågade dom vilka dom var, visade det sig att det var arkitekt-studenter som fått i uppdrag av sin skola att planera in fastigheter på denna kuperade parkmark.

Det konstiga i detta är dels att det är en stor parkmark där enbart området som tidigare var villatomter har utsetts av lärarna att övas på, detta sker också samtidigt med att en brf-förening förhandlar med staden om att ändra detaljplanen för en fastighet dikt mot parkmarken som alltid har varit klassad som ett svartbygge där den byggherre som för länge sedan byggde den fastigheten fick näringsförbud. Nu är det en mäklare som företräder en brf-förening som handhar detaljplan-ändringen och förhandlingen med byggnadskontoret.

Min fråga är till de som är aktiva arkitekter här, om detta är vanligt att arkiterkter under utbildning skickas ut på parkmarker inom stadsplanerade områden för att "öva" på fastighetsbildningar.

Vi kontakade först skolans lärare för att kolla upp att detta stämde, med skriftligt svar att skolan "utsett" dessa tomter som övningsobjekt, när vi sen skriftligen ville få besked av skolledningen om detta var sanktionert valde skolledningen att inte besvara våra frågor. Att mailen kommit fram har bekräftats av registratorn.

Vi provade också att ställa denna fråga på arkitektforum på Facebook, frågan hamnade i "karantän" i 4 dar för att sen raderas utan något besked från administratören i detta ämne.

Någon som kan mer i detta ?
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
Både varit student och jobbar nu inom kommunen, dock inom annat område men ändå med fastigheter. Under min studietid fick vi också uppgift att detaljplanera befintliga tomter som fanns detaljplanerade men inte bebyggda. Uppdraget var att rita nya byggnader som följde detaljplanen och att man skulle få in antal X lägenheter. Väldigt bra och lärorik uppgift.

Kan inte se att det skulle behövas några tillstånd eller liknande från kommunen för att besöka dessa tomter och verkar heller inte som att vi vet om dom har det eller inte. Däremot är det ju bra om man har koll på gränser och inte är på privat mark.

På min kommun sedan har ett gäng studenter fått ett nytt område som vi nyss köpt för att ta fram förslag på hur detta kan exploateras, huvudsyftet är att dom ska lära sig men det har hänt i andra kommuner att om studenterna gjort ett bra jobb att man använder delar av deras förslag.
 
  • Gilla
TN-funkis och 3 till
  • Laddar…
T TN-funkis skrev:
Vi bor intill parkmark som historiskt var villatomter som staden "återköpte". Vår och grannens tomt gränsar mot denna parkmark utan några staket. Helt plötslig en dag började det springa folk på denna parkmark med A4 i händerna som även sprang in på våra tomter. När vi så frågade dom vilka dom var, visade det sig att det var arkitekt-studenter som fått i uppdrag av sin skola att planera in fastigheter på denna kuperade parkmark.

Det konstiga i detta är dels att det är en stor parkmark där enbart området som tidigare var villatomter har utsetts av lärarna att övas på, detta sker också samtidigt med att en brf-förening förhandlar med staden om att ändra detaljplanen för en fastighet dikt mot parkmarken som alltid har varit klassad som ett svartbygge där den byggherre som för länge sedan byggde den fastigheten fick näringsförbud. Nu är det en mäklare som företräder en brf-förening som handhar detaljplan-ändringen och förhandlingen med byggnadskontoret.

Min fråga är till de som är aktiva arkitekter här, om detta är vanligt att arkiterkter under utbildning skickas ut på parkmarker inom stadsplanerade områden för att "öva" på fastighetsbildningar.

Vi kontakade först skolans lärare för att kolla upp att detta stämde, med skriftligt svar att skolan "utsett" dessa tomter som övningsobjekt, när vi sen skriftligen ville få besked av skolledningen om detta var sanktionert valde skolledningen att inte besvara våra frågor. Att mailen kommit fram har bekräftats av registratorn.

Vi provade också att ställa denna fråga på arkitektforum på Facebook, frågan hamnade i "karantän" i 4 dar för att sen raderas utan något besked från administratören i detta ämne.

Någon som kan mer i detta ?
Låter som ett bra ”projekt” att öva på för studenterna. Stör dom er eller är det bara blivande detaljplan som är problemet ?
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Claes Sörmland
Förstår inte vad problemet är. En lärare, t ex en lektor eller professor sitter med kursansvar och skapar en övning till kursen. Detta inkluderar inte någon i ledande position på ett universitet eller högskola. Klart ni inte får svar om ni skickar dylika brev, de betraktas nog närmast som rättshaverism på lärosätet.

Skicka ett email till kursansvarig i artig ton ni har frågor.

Studenterna ska naturligtvis inte beträda bebyggd tomtmark utan lov från ägaren.
 
  • Gilla
Jakobk och 4 till
  • Laddar…
Det är en skoluppgift som vilken som helst. Jag vet inte vem du anser bör sanktionera detta?

Uppgifter ”ute i verkligheten” där man praktiskt ska träna på de färdigheter man läst sig till är enligt mig de mest lärorika.

Givetvis ska studenterna inte beträda privat mark utan tillåtelse, utöver det tycker jag övningar likt den du beskriver ska uppmuntras.
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Det är väl inte omöjligt att kursledaren frågat kommunen om lämpliga områden för kursen och om studenterna gör ett bra jobb så kanske kommunen får idéer...

/ATW
 
Redigerat av moderator:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förstår inte vad problemet är. En lärare, t ex en lektor eller professor sitter med kursansvar och skapar en övning till kursen. Detta inkluderar inte någon i ledande position på ett universitet eller högskola. Klart ni inte får svar om ni skickar dylika brev, de betraktas nog närmast som rättshaverism på lärosätet.
Om brevet inkommit till myndigheten måste myndigheten svara, även om det anses vara rättshaverism. Registrator brukar vara bra på att skicka vidare brev till rätt ställe. Jag gissar att det fastnat hos ledningen alternativt hos kursansvarig lärare.
Normalt ska en förfrågan till en myndighet besvaras "skyndsamt", men eftersom TS redan fått mail från registrator om att skrivelsen är inkommen räknas det som att TS fått ett skyndsamt svar. Nu kan det ta ett par veckor eller kanske en månad innan det "riktiga" svaret kommer, lite beroende på vad ansvariga har att göra i övrigt.

Jag har under min tid vid ett svenskt lärosäte besvarat ett inte föraktligt antal skrivelser som var långt underligare än vad TS beskriver här.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om brevet inkommit till myndigheten måste myndigheten svara, även om det anses vara rättshaverism. Registrator brukar vara bra på att skicka vidare brev till rätt ställe. Jag gissar att det fastnat hos ledningen alternativt hos kursansvarig lärare.
Normalt ska en förfrågan till en myndighet besvaras "skyndsamt", men eftersom TS redan fått mail från registrator om att skrivelsen är inkommen räknas det som att TS fått ett skyndsamt svar. Nu kan det ta ett par veckor eller kanske en månad innan det "riktiga" svaret kommer, lite beroende på vad ansvariga har att göra i övrigt.

Jag har under min tid vid ett svenskt lärosäte besvarat ett inte föraktligt antal skrivelser som var långt underligare än vad TS beskriver här.
I det här fallet har lärosätet svarat TS på korrekt sätt. Att sen TS "ville få besked av skolledningen om detta var sanktionert" är så att säga TS problem, inte högskolans. TS kan inte styra lärosätets beslutsprocesser och är heller ingen revisor som granskar dessa.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I det här fallet har lärosätet svarat TS på korrekt sätt. Att sen TS "ville få besked av skolledningen om detta var sanktionert" är så att säga TS problem, inte högskolans. TS kan inte styra lärosätets beslutsprocesser och är heller ingen revisor som granskar dessa.
Sant. Jag tror att TS inom ett par veckor kommer att få ett mail med ett jakande svar på den frågan. Även om högskolan anser att frågan är strunt måste de ju svara.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Henningelvis Henningelvis skrev:
Sant. Jag tror att TS inom ett par veckor kommer att få ett mail med ett jakande svar på den frågan. Även om högskolan anser att frågan är strunt måste de ju svara.
Beror på hur bra rutiner de har. (Det är så lätt att sånt här hamnar hos nån stackars överarbetad prefekt som glömmer bort det. Större chans att det sköts korrekt om det hamnar på den rent administrativa sidan.)
 
Då var man rättshaverist och Nimby då enl vissa här. Och Facebook-gruppen raderade samma fråga....


Skärmdump av avvisat Facebook inlägg i en arkitekturgrupp om användning av parkmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min släkt ägde marken tidigare, kopian på brevchecken anger "för alltid parkmark". I vårt detaljplan-område har c:a 85% av all parkmark bebyggts sen 90-talets slut, det gick så långt att den enda grässlänt som ungarna hade att leka i parkleken revs upp, 4 ekar sågades ner, och så tryckte man in ett moduldagis som skulle vara där i 5 år, nu har det gått c:a 14 år, och nu trängs småbarn med studenter på parkmarken, prizeless.

En annan tomt på c:a 5000m2 västläge/sjöutsikt gavs i gåva till staden till förmån för att bygga ålderdomshem, hemmet stod i 25 år, sen kastades gamlingarna ut och staden sålde fastigheten för brödpengar, som ombildades till brf-lägenheter, där sen dagiset på bv också kastades ut, därav att modulhuset i parkleken fick stå kvar.

En gammal dam i brf:föreningen ringde polisen nyligen då studenterna rantade runt på brf-tomten, hon kände sig hotad och vågade inte gå ut, jag fick veta det i affären när hon handlade mat, hon måste allstå vara värre då än en rättshaverist/Nimby enl vissa här, och hon har ju inget ålderdomshem att flytta till inom flera mil.

Tippar att "Arkitektplanerad Gentrifiering" bör vara klassificeringen på detta "projekt".
 
Så din fråga har alltså inget att göra med vad arkitektstudenter brukar göra, du är orolig för att kommunen planerar att bebygga parken?
 
  • Gilla
hapazard och 6 till
  • Laddar…
Att studenter övar på planering innebär inte att de ska planera eller bygga på riktigt. De lämnar in sin uppgift till läraren, får den rättad/betygsatt, och sen var det klart. Om det är parkmark är det väl ett bra område att ”låtsasplanera” på.

Eller tycker du helt enkelt att studenter inte får vistas på denna mark? Är det privat avspärrat område där allmänheten inte får vistas?
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Det är väl inte konstigt att din fråga på
Facebook raderades? Den gruppen är väl inte en ”fråga vad du vill om arkitektstudenter”-grupp direkt..
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TN-funkis skrev:
En gammal dam i brf:föreningen ringde polisen nyligen då studenterna rantade runt på brf-tomten, hon kände sig hotad och vågade inte gå ut, jag fick veta det i affären när hon handlade mat, hon måste allstå vara värre då än en rättshaverist/Nimby enl vissa här, och hon har ju inget ålderdomshem att flytta till inom flera mil.
Här har du en god insats att göra. Hjälp den gamla damen att förstå att arkitektstudenter nästan uteslutande är välartade unga vúxna som utbildar sig till ett krävande yrke. Kanske kan ni ta en kaffe tillsammans om det händer igen så får den gamla damen insikt i vad studenterna gör på utbildningen och damen kan berätta lite om den oro hon kände när hon såg dem första gången i närheten av sin lägenhet.
 
  • Gilla
  • Haha
fahlis och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.