useless useless skrev:
Hetgasen är den som heter 'Kompressor'. Siffrorna ser rimliga ut även om dom inte är optimala, så du får nog leta vidare efter felet.

Tack, uppskattar verkligen all hjälp! Jag letar vidare :)
 
R rillethedude skrev:
Tack, uppskattar verkligen all hjälp! Jag letar vidare :)
Såg nu att kompressorn är bytt för inte så länge sedan så du bör nog kolla så det inte bara är 1 granne som har kollplat in sig hos dig;)
 
  • Gilla
rillethedude
  • Laddar…
Hoppas jag att du uppdaterar här vad du kommer fram till :)
 
Absolut, jag är lika nyfiken som ni, framför allt om jag kan spara in drygt 15000 Kwh/ år blir jag extra glad :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Om givarna till termometrarna är korrekta tycker jag att diffen på kalla sidan är för hög. Jag har för mig att min pump ligger på en diff på ca 3 grader när den går för fullt.
270 kvm, lättbetonghus, Jämtland, miserabelt isolerat och originalfönster från 51. 15700 kWh/år i snitt.

Uppdatera när teknikerna varit dit.
 
R rillethedude skrev:
Ja kompressorn surrar på , och vad jag se på tittglaset är det inga luftbubblor i köldbärar kretsen

Kompressor 76.1 c
Värmebärare ut 44.2
Värmebärare in 33
Köldbärare in 4.3
Köldbärare ut -1.7
Värmebärare ligger alldeles för högt om det bara är golvvärme i huset. Höll den på med varmvatten? Golvens yttemperatur får normalt inte överstiga 27° för att klara parketten och max framledningstemperatur vid DUT/DVUT brukar vara 35° för golvvärme. Verkningsgraden blir bättre om värmepumpen inte behöver jobba med höga temperaturer men det kan bara förklara en liten del av er enorma förbrukning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Värmebärare ligger alldeles för högt om det bara är golvvärme i huset. Höll den på med varmvatten? Golvens yttemperatur får normalt inte överstiga 27° för att klara parketten och max framledningstemperatur vid DUT/DVUT brukar vara 35° för golvvärme. Verkningsgraden blir bättre om värmepumpen inte behöver jobba med höga temperaturer men det kan bara förklara en liten del av er enorma förbrukning.
skulle tro att den höll på med vv, radiator ut tror jag var 28c vid det tillfället
Yttemp på golven är ca 20c just nu
 
Glömt att uppdatera här kom jag på, i fredag var service killen här, han kolla allt från gas till strömförbrukning. Allt såg kanon bra ut, men sen helt plötsligt tror bvp att det är minus 30 ute….
Vi börjar då letar och hitta på ett relä som låg i serie med utegivaren, det hade ett 100kohms motstånd över sig= -30 i IVTs värld

vi hitta ingen logisk förklaring till vad detta används till, utan verkar varit urkopplat länge men sannolikt fått tuppjuck?! Men nu är allt gammalt koppel från förre ägaren rensat och bvp stabil igen, har typ halverat min elförbrukning för bvp efter denna togs bort
 
  • Gilla
  • Wow
Testarn och 4 till
  • Laddar…
Kanske rester av nån hemmabyggd poolvärme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.