Hej!
Vi har köpt nytt hus och ska måla om snickerierna i vardagsrummet. Jag är helt ny på området. Hur lång tid skulle det ta för mig som amatör att måla om snickerier i vardagsrummet? Det är 20 kvm stort och har två fönster och en altandörr. Skall inte måla om taklist (finns ingen) men ev golvlist (brukar man göra det?)
Någon som kan uppskatta hur lång tid det tar på en höft?
Tacksam för det!
 
Redigerat:
Marina Persson Marina Persson skrev:
Hej!
Vi har köpt nytt hus och ska måla om snickerierna i vardagsrummet. Jag är helt ny på området. Hur lång tid skulle det ta för mig som amatör att måla om snickerier i vardagsrummet? Det är 20 kvm stort och har två fönster och en altandörr. Skall inte måla om taklist (finns ingen) men ev golvlist (brukar man göra det?)
Någon som kan uppskatta hur lång tid det tar på en höft?
Tacksam för det!
Tänker du ta loss snickerierna eller tänker du måla dem på plats?
Hur många vändor räknar du med att behöva måla? Tre gånger är standard skulle jag säga (1 gång med grundfärg och två gånger med slutfärgen).
Är det släta lister, eller är det någon form av allmoge?
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Hej inser att jag var otydlig. Det är gamla lister som är från 90-talet (industrimålade) och de ska målas på plats. det är släta lister.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Tänker du ta loss snickerierna eller tänker du måla dem på plats?
Hur många vändor räknar du med att behöva måla? Tre gånger är standard skulle jag säga (1 gång med grundfärg och två gånger med slutfärgen).
Är det släta lister, eller är det någon form av allmoge?
Henningelvis Henningelvis skrev:
Tänker du ta loss snickerierna eller tänker du måla dem på plats?
Hur många vändor räknar du med att behöva måla? Tre gånger är standard skulle jag säga (1 gång med grundfärg och två gånger med slutfärgen).
Är det släta lister, eller är det någon form av allmoge?
jag har lite tidsbrist, så så få strykningar som möjligt!
 
Det blir lite hur långt är ett snöre?

Det beror på din vana att måla, snickerier ska tvättas, val av färg (torktider), hur mycket snirklar och hur mycket som behöver täckas in.

Bilder hjälper, men jag har precis målat om 2 fönsterkarmar invändigt, det tar ca 3 timmar per karm för 2 lager grund(caparol isolerfärg) och 2 lager lack färg. Men tid i dagar är ca 3 dagar då grunden ska torka i 12 Tim.

Golvlister skulle jag riva ut och byta om du ska byta golv om dom inte är väldigt fina. Det är otroligt drygt att sitta på golvet och måla. :)
 
  • Gilla
Marina Persson
  • Laddar…
Är du säker på att du ska göra det själv? Du skriver att du är ny på det. För mig handlar det inte om tid när det kommer till att måla snickerier, utan om resultat. Vem som helst (typ jag själv) kan rolla en vägg om det är bra spacklat och slipat, eller stryka en fasad, men om samma vem som helst (ok då, jag) ger sig på att måla snickerier med pensel är det inte alls självklart att det blir snyggt. Att som oerfaren penselmåla snickerier under tidsbrist låter som en riskabel idé.
 
Ja tidsbrist var att ta i. Men vi har 5 dagar på oss och sambon jobbar heltid och vi har en liten bebis.:)
 
Listerna ska målas innan väggarna ska målas var tanken.
 
Cheesen
Marina Persson Marina Persson skrev:
Listerna ska målas innan väggarna ska målas var tanken.
Enklast är nog att ta bort listeverket och måla det samtidigt som du målar väggarna. Du maskar ju ändå golvet men slipper då jobbet med att maska listerna.

Sedan så finns risken att listen krymper/sväller med årstiderna och då kommer underliggande färg att synas som en rand om ett halvår om du målar utan att ta bort listen.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
5 dagar låter tight om ni ska måla både lister och vägg efter varandra, eftersom det blir en del torktider mellan lagren. Det går nog om ni kan måla ett lager på morgonen och ett på kvällen varje dag, men ni får inte mycket marginal för oförutsedda händelser.

Går det att ta loss listerna? Då skulle ni kunna måla dem separat och måla väggen samtidigt istället för att vänta tills listerna är helt färdiga. Dessutom slipper ni då maskeringstejpa listerna innan väggen målas.

(Tillägg: skrev visst samtidigt som föregående :D)
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Jag håller med båda ovanstående. Det är lättare att spackla, slipa och måla om listerna är borttagna. Det blir dessutom snyggare eftersom den nymålade väggen går in bakom listerna.

Sedan kan man vänta ett par år med att sätta tillbaka listerna också. Det är rätt vanligt.
 
  • Haha
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Dörrfoder ska inte målas? Isåfall finns det ju en fördel med att listerna sitter kvar då ni döljer skarvar mellan dörr och list. Även spikhål, såvida listen inte är limmad, döljs om ni målar på plats.

Men är man osäker på vilket resultat man kan uppnå är det förstås säkrast att göra det så lätt som möjligt för sig. :D(y)
 
  • Gilla
Marina Persson
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Sedan kan man vänta ett par år med att sätta tillbaka listerna också. Det är rätt vanligt.
Vi har faktiskt lister i vardagsrummet. Dom ligger på golvet bakom soffan och ska sättas upp i ett helt annat rum :cool:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.