Läste tråden om att börja bygga 2-5 år efter tomtköp. Något likande kommer säkert vi att få göra. Vi har blivit erbjudna att köpa tomt till hösten(om styckningen hinner bli klar tills dess). Banken vill inte låna ut pengar till nybygge just nu.
Vad ska vi ta för lån för att finasiera tomten? Kollade på ett vanligt blanco lån men ränorna här hemska 5,5 -6,5% och vi skulle behöva betala åtskilliga 1000:- per månad på det lånet.
Finns det inget annat typ av lån enbart för tomtköp?
 
Jag misstänker att tomtlån kan skilja mellan olika banker och säkerligen olika orter. Vissa lånar ut till tomtköp, andra inte. Har du kollat med flera banker?
 
Vi tänker göra samma sak - har köpt tomt och börjar bygga först om ett par år. Handelsbanken kunde låna ut med tomten som säkerhet. Halva beloppet lånar vi på vårt nuvarande hus. Samma ränta som vanliga bolån.
 
vi lånade till tomtköp hos FSB, förhandlade räntan till 4 %. Det blir i alla fall en saftig faktura varje månad...
 
  • Gilla
C.A.E
  • Laddar…
Vi lånade också till tomten för att sedan kunna handla upp huset i lugn och ro. Var inte något problem med banken, fick räntor motsvarande byggkreditiv.
 
Om ni redan har en fastighet som i senare skede ska finansiera husbygget kommer nog flera banker låta er låna på tomten till skälig ränta. Men som alltid när det gäller förstahuset sitter man risigare till.

Kolla runt hos de olika bankerna.
 
När vi köpte vår tomt var jag övertygad om att vi skulle kunna få ett vanligt bottenlån med tomten som säkerhet (det är ju trots allt läget snarare än bygnaden som definierar värdet). Men det var nej från alla banker bla SEB, HB, Danske Bank, Nordea och FSB. Ganska märkligt tycker jag??..
Tomten kostade mycket och och med stigande räntor hade jag räknat in att kunna binda den delen av den totala byggkostnaden för att sitta något sånär säker, men det gick som sagt inte.
Jag blev trots allt erbjuden ett blancolån till motsvarande byggkreditränta, med mycket god rabatt tillsist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.