Hej, försöker googla och kolla på tillverkarens hemsida men hittar inte någon som ser ut som den ”sockerbit” jag har..

Jag har en jordad kontakt funkar den till till denna sockerbit? Eller ska jag köpa en ojordad?
I vilka hål ska ledarna in? De är ju 6 hål men jag förstår det som att det är dom dubbla jag ska använda? Men då kvarstår fortfarande 4 st och dom är inte märkta..
Sockerbiten går inte att öppna utan man ska bara tycka på piggarna under så öppnas hålen

snälla hjälp
 
  • Elektrisk anslutningskloss (s.k. sockerbit) i plast med sex hål för trådanslutning på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordad kontakt med tre ledare bredvid en vit skarvklämma ("sockerbit") på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en elektrisk klämma med en blå och en brun tråd ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

om den gröngula ska anslutas vet jag inte. Kan du ta en bild på armaturens märkskylt, brukar vara en liten silvrig etikett. Ska armaturen anslutas i ett jordat lamputtag?
 
Tack för bilden!
Finns ingen sån etikett som är silvrig men den här märkningen finns..
 
  • Närbild på vit lamphållare med teknisk märkning "MADE IN SWEDEN PAT PEND 230V MAX 3X60W CE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelfyrkanten betyder att lampan är dubbelisolerad och att skyddsjord ej ska anslutas.

Märkning på en armatur som visar "Made in Sweden", spänningen 230V, och symbolen för dubbelisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
…Du behöver få isolera ubåten med något. T.ex. en topplklämma
 
Aha toppen, tack för hjälpen. Ska jag köpa en ny kontakt eller använda den jag har och bara låta den den gul/gröna hänga fritt?
 
J Johan456 skrev:
…Du behöver få isolera ubåten med något. T.ex. en topplklämma
Aha okej, den gul/gröna alltså? Då kanske jag köper en ny de verkar bättre
 
C CeciliaD skrev:
Aha okej, den gul/gröna alltså? Då kanske jag köper en ny de verkar bättre
Enklast är bara att klippa den gulgröna där den "dyker upp" från "ytterisoleringen".

Elektrisk kabel med exponerade blå, brun och gulgrön tråd mot oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den dag du skulle vilja använda kontakten i en lampa där skyddsjord krävs är nog långt borta.
 
  • Gilla
CeciliaD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.