Mitt nya garage är en före detta carport som ligger mot huset. Det vill säga att det som tidigare var yttervägg numera är en vägg mellan garage och hus.
Det sitter för tillfället vindskyddsduk på denna vägg, ska jag riva ner detta eller gör det ingen skada att behålla det?
Vad tror ni om väggspånskiva + gips i hela garaget?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ering/glasull/vaggspan-12x1197x2500-900218694
Har förstått att OSB eller plywood är att rekommendera, men det känns onödigt dyrt, fungerar spånskiva lika bra?
Därefter denna gips:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...iva-gne-ergo-13x900x2400-mm-vaderpl-900206703

Egentligen behöver jag ju inte gips i ett garage, men jag har förstått att det är mer brandsäkert, så det känns dumt att skippa det?

Tack!
 
J jockebq skrev:
Mitt nya garage är en före detta carport som ligger mot huset. Det vill säga att det som tidigare var yttervägg numera är en vägg mellan garage och hus.
Det sitter för tillfället vindskyddsduk på denna vägg, ska jag riva ner detta eller gör det ingen skada att behålla det?
Vad tror ni om väggspånskiva + gips i hela garaget?
[länk]
Har förstått att OSB eller plywood är att rekommendera, men det känns onödigt dyrt, fungerar spånskiva lika bra?
Därefter denna gips:
[länk]

Egentligen behöver jag ju inte gips i ett garage, men jag har förstått att det är mer brandsäkert, så det känns dumt att skippa det?

Tack!
Det är klart att osb/plyfa hade varit bättre imo. Men vet du att du ska hänga upp något tungt och var kan du ju alltid kortla i med virke just där. Spånet håller säkerligen för och hänga upp "det mesta".
Ang. Vindduken
Hur varmt planerar du ha i garaget?
 
P Pumabjörnen skrev:
Det är klart att osb/plyfa hade varit bättre imo. Men vet du att du ska hänga upp något tungt och var kan du ju alltid kortla i med virke just där. Spånet håller säkerligen för och hänga upp "det mesta".
Ang. Vindduken
Hur varmt planerar du ha i garaget?
Ja precis, sätter nog kortlingar där verktygsskåp eventuellt hamnar i framtiden. Annars är det inga tunga grejer, bara krokar för verktyg och trädgårdsredskap.

Siktar nog på 15 grader ungefär. Har 21-22 grader i huset.
 
Jag hade kört OSB och gips.
Tycker personligen att OSB är lättare att hantera och arbeta i än spånskiva.
 
Tänk på att du kan behöva dubbelgips och Rockwool för att få tillräcklig brandklass mellan garage och hus.
 
R Robert-san01 skrev:
Tänk på att du kan behöva dubbelgips och Rockwool för att få tillräcklig brandklass mellan garage och hus.
Är det endast Rockwool som är godkänd? Duger inte glasfiber?
Tänkte köra dubbelgips på väggen mot huset.
 
Kommer det vara torrt och uppvärmt?
Spånskiva trivs inte i fuktig miljö.
 
S sblixten skrev:
Kommer det vara torrt och uppvärmt?
Spånskiva trivs inte i fuktig miljö.
Japp, uppvärmt till cirka 15 grader. Är osb bättre för detta?
Kommer vara ouppvärmt i några veckor tills porten kommer.
 
J jockebq skrev:
Är det endast Rockwool som är godkänd? Duger inte glasfiber?
Tänkte köra dubbelgips på väggen mot huset.
Gullfiber är inte alls lika brandtåligt. Du får kolla vad din kombination ger för IE värde. Troligen är det IE60 du behöver uppnå när det är vidbyggt garage.
 
J jockebq skrev:
Japp, uppvärmt till cirka 15 grader. Är osb bättre för detta?
Kommer vara ouppvärmt i några veckor tills porten kommer.
Ja, osb klarar fukt bättre och kommer fungera i ditt fall.
Ska det vara långvarig fuktig miljö krävs annat material än vanlig osb.
 
Du kan ju köpa cementbaserade skivor (cembrit/minerit)
Som du sågar remsor av pch monterar ftån golv och 10-20 cm och efter det ta vid med träbaserad skiva.
 
Roligt projekt!

Och ser att några skriver att du ska OSB istället för spånskivor.
Jag chansade på mitt bygge då en skiva OSB kostade nästan 400kr och en spån 150ish (Behövde ca 50st och snålade :D)
Har idag efter 1år inga problem med fukt oavsett att jag kört in bilar året runt.
130mm isolering,plast, spån och gipsskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.